خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

سوداگری زمین ریشه گرانی مسکن است/ عوام گرایی شهرهای ایران را دچار بحران کرد

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۳۲۸

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بسیاری فسادها در پنهان کردن اطلاعات و یا وارونه جلوه دادن اتفاقات است، سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن را بسیار بالا دانست و گفت: سوداگری زمین ریشه اصلی گرانی مسکن است.

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در شانزدهمین نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی، افزود: 35 سال است که گفته می شود قیمت زمین بایستی از مسکن حذف و حداقل کاهش یابد اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی با تاکید بر اینکه، نبایستی کاربری زمین به منظور ثابت ماندن ارزش آن قابل داد و ستد باشد، گفت: این تغییر کاربری ها، سوداگری است و اگر دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات مهیا باشد اینگونه مسائل اتفاق نخواهد افتاد.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح اهمیت دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و ذکر نمونه ای در حوزه شهرسازی، گفت: سیستم پوپولیسم (عَوام گرایی) تمام شهرهای ایران را دچار بحران کرده است، به عنوان نمونه تهران یک هفته هوای سالم در طول سال دارد و این خود به خود اتفاق نیفتاده است بلکه نتیجه بی انضباطی شهری است که شهر را غیرقابل سکونت کرده است.

وی ادامه داد: این بی انضباطی خود معلول است زیرا که شهروندان از حق قانونی خود مطلع نیستند و وقتی اطلاع رسانی صورت نمی گیرد این بحث 'یله و رها' بودن قیمت مسکن اتفاق می افتد و در دو سال اخیر با دنبال کردن انضباط شهری و دیگر موارد، قیمت مسکن جهش نداشت.

آخوندی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه شعار 'تدبیر و امید' در مقابل 'پوپولیسم' است، بیان داشت: این دولت میراث دار مسائل دو موضوع 'یارانه ها' و 'مسکن مهر' است.

وی افزود: هنوز ملت نتوانسته از بحث یارانه ها که بودجه کشور را فلج کرده؛ رهایی پیدا کند و گرفتاری مسکن مهر در تامین امکانات کامل شهری و رفاهی نیز تا چند دولت باقی خواهند ماند و دولت های مختلف باید به دنبال به رفع این معضلات باشند.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی، تصریح کرد: بیشترین ویژگی 'پوپولیسم' تهی کردن موضوعات از درون بدون اینکه سودمندی و تداوم آن سیاست روشن باشد، است.

وی سیاه و سفید جلوه دادن موضوعات و تقدس بخشی به برخی امور را از ویژگی های دیگر پوپولیسم دانست و گفت: به عنوان نمونه هنگامی که مسکن مهر اجرا شد سودمندی آن را کسی اندازه گیری نکرد.

آخوندی افزود: عواقب انتشار 'پول داغ' به میزان 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته نشده بود و زمانی که افزایش یارانه ها تا 200 هزار تومان مطرح شد، آینده ایران مهم نبود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه سیاست های تبلیغی دولت'تدبیر و امید' نسبت به دولت گذشته تغییر کرده است، گفت: نخستین ویژگی ' پوپولیسم' وارد نشدن به بحث های کارشناسی و صادر کردن بیانیه است زیرا که بحث کارشناسی سخت و بیانیه دادن راحت است.

وی افزود: شما که می خواهید به جنگ 'پوپولیسم' بروید باید استدلال کنید اگر در دام منطق پوپولیسم بیفتد؛ نقطه شکست است، زیرا کسی که این سیاست را طراحی کرده، برای گریز از استدلال، بیانیه می دهد، وی می خواهد شما را در برابر ارزش های خود ساخته، خود پاسخگو کند در حالی که کار دولت تدبیر و استدلال آوردن است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: آوردن استدلال برای مواردی که بنیان آن غلط است، آب در هاون کوبیدن است.

آخوندی با بیان اینکه، مخاطب در دولت تدبیر و امید شهروند است و شهروند موجودی صاحب و دارای حق است، افزود: شهروند باید به اطلاعات دسترسی داشته باشد، اما در سیستم 'پوپولیسم'تنها هدف به راه انداختن موج و کشاندن مردم به دنبال خود است اما در'تدبیر و امید'به مردم به عنوان کنشگران خردورز که در اداره جامعه می توانند مشارکت کنند، در نظر گرفته می شود.

وی به روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه های و دستگاه های اجرایی، توصیه کرد: از منطق 'پوپولیسم' دور شوید چون فلج کننده است و می تواند آینده ملت را دچار مخاطره کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش با اشاره به تعاریف متفاوتی که می توانیم از مخاطب داشته باشیم، ابراز داشت: اصل آزادی دسترسی به اطلاعات را باید بپذیریم و هزاران اطلاعات در دستگاه های اجرایی تولید می شود اما این اطلاعات باید پردازش شود و با دسترسی آزاد، حقوق شهروندی رعایت می شود و مردم درگیر سیاست های دولت می شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم توجه به رسانه های نوظهور، گفت: اگر فکر می کنیم ما منشأ اطلاعات هستیم و آن را کنترل می کنیم اشتباه است زیرا کنترل اطلاعات در این دوران غیر ممکن است و باید به جای سیاست های انفعالی، سیاست فعال در رسانه های نوظهور داشته باشیم.

آخوندی ابراز داشت: در اطلاع رسانی بایستی دو موضوع نشان دادن امکانات و عملکرد و عبرت از اتفاقات گذشته مد نظر باشد؛ در حالی که در مورد اتفاقات ناگوار با اتهام زنی اطلاع رسانی که در این صورت اطلاعات، ناقص و مخفی می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم از 'پوپولیسم' به 'تدبیر' عبور کنیم و حق دسترسی آزاد به اطلاعات را توسط شهروندان تأمین کنیم.

شانزدهمین نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه های و دستگاه های اجرایی شامگاه گذشته با حضور دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و رؤسای مراکز در ساختمان شهید دادمان وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز