خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

سلامت غذا از مزرعه تا سفره در کشور تا چه اندازه تامین است؟

شعار روزجهانی سلامت در سال 2014 و همچنین شعار هفته سلامت که از 1تا 7 فروردین است،سلامت غذا از مزرعه تا سفره تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به اینکه ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت مشترک است؛ کار در تمام طول زنجیره مواد غذایی از کشاورزان،تولیدکنندگان تا فروشندگان و مصرف کنندگان مهم است.

در سال های اخیر مسائل بسیار زیادی در زمینه سلامت محصولات کشاورزی مورد بحث واقع شد،اما متاسفانه در کشور نمی توان با اطمینان از ایمنی محصولات کشاورزی سخن گفت.

 کارشناسان کشاورزی بر این باورند که استفاده از کود و سموم نامرغوب نه تنها به محصولات کشاورزی صدمه زده است؛ بلکه این میزان آلودگی به اندازه ای است که خاک را نیز آلوده کرده است.

طبق مطالعات کارشناسان استفاده از کودهای نیترات‌داربه علت ارزان بودن آن در اراضی کشاورزی به خصوص در نواحی شمالی کشور رواج دارد که متاسفانه این کود پس از استفاده تبدیل به نیترات در گیاه شده که سرطان زا است.

نیترات یک ماده سرطان‌زاست و باعث سرطان دستگاه گوارش، ناهنجاری‌های عصبی و اختلال در سیستم غدد درون‌ریز و سیستم ایمنی بدن می‌شود. کود‌های فسفاته نیز پس از مصرف در گیاهانی مانند سیب‌زمینی سم کادمیوم تولید می‌کنند که کادمیوم نیز علاوه بر خاصیت سرطان‌زایی، باعث کوتاهی قد در کودکان و اختلال در کارکرد کلیه‌ها می‌شود.

عضو انجمن سم شناسی و ومسمومیت ها سموم موجود در خاک را برای سلامت انسان مضر دانست و از بین بردن این سموم را با شست و شو غیر ممکن اعلام کرد.

احمد مهدوی،در رابطه با مصرف بی رویه کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی اظهار کرد:استفاده نابه جا از کودهای نامرغوب که اغلب نیز چینی هستند؛ موجب آسیب به بافت خاک وصدمه به بدن انسان ها است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از کود و سموم درجهت افزایش بهره وری نه به نفع انسان و نه محیط زیست است،افزود:در جهت افزایش بهره وری زمین مقدار زیادی از سموم در محصولات کشاورزی استفاده می کنند که بافت طبیعی مواد غذایی را برهم می ریزد و در نتیجه باعث افزایش تشکیل نیتروزامین که ماده ای سرطان زا است، می شود.

عضو انجمن سم شناسی و ومسمومیت ها،معضل بخش کشاورزی را مصرف بی رویه کود و سموم در بخش کشاورزی دانست و وابستگی کشاورزان به سموم را عجیب ارزیابی کرد.

مهدوی مصرف کودهای شیمیایی را شایع ترین عامل بروز سرطان معده عنوان کرد.

علی خان‌محمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان، نیز در این رابطه اظهار کرد:مصرف کود و سموم در ایران بالا است و از طرفی این محصولات استاندارد نیستند.

وی تاکید کرد: نظارت بر استفاده از سموم و کود مناسب نیست؛اما می‌توان طی یکسال زراعی با سرمایه‌گذاری و نظارت مناسب سلامت غذایی در ایران را افزایش داد.

بر اساس این گزارش،اظهارات سازمان های مربوط به حفظ سلامت محصولات کشاورزی در برابر اظهارات کارشناسان بخش کشاورزی کمی ضد و نقیض به نظر می رسد؛ در حالی که کارشناسان مطرح سموم بر ناسالم بودن برخی محصولات کشاورزی تاکید دارند، یحیی ابطالی، معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات با اطمینان از سلامت 90 درصدی محصولات کشاورزی خبرداده است.

حال باید دید میزان سرطان و انواع بیماری های گوارشی در کشور که خود گواهی بر وجود مشکل در امنیت غذایی  است تا چه اندازه در قبول وجود مشکل و همچنین برنامه ریزی های سازمان های مربوط موثر خواهد بود.

گفتنی است؛ هفته سلامت فرصتی است تا به کسانی که در بخشهای مختلف دولتی، تولیدکنندگان توزیع کنندگان، متخصصان بهداشت وسلامت دست اندرکارند، در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و هر چیزی که می تواند در احساس امنیت و اعتماد به غذانقش داشته باشد ، هشدار داده شود.

کد خبر : ۲۷۲۱۱۸