خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

راهکاری که قاچاق سوخت را کاهش می‌دهد

وزیر نفت نیز در نشست خبری اخیر خود با اعلام اینکه امسال صادرات فراورده نفتی به خصوص گازوئیل به افغانستان آغاز خواهد شد اعلام کرد یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با قاچاق سوخت صادرات رسمی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به قاچاق گسترده گازوییل و مصرف بالای این نوع سوخت در کشور، قرار است در میزان سهمیه سوخت گازوییل کامیون و کامیونت ها بازنگری شده و سهمیه آنها براساس بارنامه توزیع شود.

بر اساس این طرح که قرار بود  اجرای آن از امروز آغاز  شود مقرر شده بود که در طول ماه جاری پیمایش خودروهای سنگین ثبت شده وسپس از ابتدای خرداد ماه سهمیه خودروهای گازوئیل‌سوز بر اساس پیمایش ثبت شده در اردیبهشت ماه و بارنامه‌های آنها تخصیص یابد.  

به گفته معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت سهمیه سوخت خودروهای دیزلی در اردیبهشت ماه نیز همانند ماه های گذشته خواهد بود.

وی  اظهار کرده برای اجرای طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش، نرم افزاری پیش بینی شده که پیاده سازی آن نیازمند آخرین هماهنگی‌ها با سازمانها و دستگاه‌های متولی (وزارت کشور، راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ملی پالایش و پخش) است به طوری که در این نرم افزار جداولی به صورت پایلوت تعریف شده که براساس آن میزان گازوییل اختصاص یافته به خودروهای دیزلی (انواع کامیون، کامیونت، کشنده، مینی بوس و اتوبوس) بر اساس صورت وضعیت و بارنامه مشخص شده است.

هاشمی با بیان این که این نرم افزار در حال بررسی و نهایی شدن است، تصریح کرده پیاده سازی نرم افزار یاد شده برای اجرای طرح تخصیص سوخت در ازای پیمایش، از خردادماه امسال انجام می شود.

بر اساس این گزارش، که گفته شده از ماه آینده اجرایی می شود، میزان سهمیه براساس بارنامه و مسافت طی شده، محاسبه خواهد شد.

طبق این طرح، میزان پیمایش وسیله نقلیه در پایان هر ماه به صورت مکانیزه محاسبه می شود و براساس آن، شرکت پخش فرآورده های نفتی، سوخت را اختصاص می دهد و در مرحله دوم این طرح که از سال آینده اجرایی می شود، میزان پیمایش براساس جی.پی.اس و ردیابی ماهواره ای کنترل خواهد شد.

این گزارش حاکی است تا کنون خودروهای عمومی دیزلی، سهمیه گازوییل یکسان دریافت می کردند که موجب قاچاق این سوخت شده است زیرا برخی دارندگان این خودروها بدون هیچ پیمایشی سهمیه سوخت آن را به فروش می رساندند. 

با اجرای طرح یاد شده سالانه از وارد شدن  1.1 تا 2.6 میلیارد دلار خسارت به کشور کشور از محل قاچاق گازوئیل جلوگیری می‌شود. 

معاون ستاد سوخت گفته که بیش از 90 درصد از ناوگان خودروهای دیزلی کمتر از 80 درصد سهمیه تخصیصی را مصرف می کنند.

به گفته مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی حدود 790 هزار کارت سوخت برای خودروهای گازوییل سوز صادر شده، که از طریق ساماندهی وسایل گازوییل سوز و گروه بندی جدید سهمیه این خودروها عادلانه خواهد شد.

در همین رابطه رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به مصوبه ویژه دولت برای تخصیص سهمیه گازوئیل یارانه ای به خودروهای دیزلی بر اساس پیمایش گفته بود: در مرحله اول با استفاده از بارنامه ها، میزان پیمایش هر خودروی دیزلی مشخص شده و بر اساس پیمایش، سهمیه سوخت یارانه ای به خودروها تعلق می گیرد.

فیض بخش اظهار کرده بود: در مرحله بعد، پیش بینی شده که سامانه GPS برای سراسر کشور فعال شود که اینکار با توجه به گسترده بودن گستره فعالیت، پیش بینی می شود از ابتدای سال 95 اجرایی شود و با اجرایی شدن این طرح، به صورت کاملا واقعی سوخت یارانه ای با توجه به میزان پیمایش تخصیص می یابد.

وزیر نفت نیز در نشست خبری اخیر خود با اعلام اینکه امسال صادرات فراورده نفتی به خصوص گازوئیل به افغانستان آغاز خواهد شد اعلام کرد یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با قاچاق سوخت صادرات رسمی است.

بر اساس این گزارش، در سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران مسائل مربوط به حوزه قاچاق سوخت و صادرات قانونی سوخت ازجمله مباحث مطرح شده بود.

کد خبر : ۲۷۱۸۴۴