خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

امسال 100 هزار میلیارد ریال برای آب‌های مرزی هزینه می‌شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال جاری اعتباری بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال برای آب‌های مرزی در 12 استان کشور هزینه می‌شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در آیین بهره‌برداری از بند انحرافی سد دویرج در دهلران اظهار داشت: در گوشه و کنار جهان شاهد خونریزی امت مسلمان توسط کشورهایی هستیم که به نام اسلام به مردم مظلوم یمن حمله می‌کنند.

وی افزود: مردم یمن مردمی هستند که در طول تاریخ اسلام خدمات بزرگی داشته‌اند و در دیگر کشورها نیز گروه‌های تکفیری این کار را با مردم سوریه و سایر نقاط انجام می‌دهند که همه باید برای حل این مشکل دعا کنیم.

جهانگیری اظهار داشت: کشور در حوزه آب نیازمند اقدامات بزرگی است و به شدت با کمبود منابع آب روبرو هستیم و با توجه به عدم بارندگی و خشکسالی شرایط دشوار است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و سایر دلایل باید در تامین منابع آب و مدیریت مصرف آب دقت شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دولت در توجه به این موضوع دقت دارد وحل مشکلات آب را پیگیری می‌کند و یکی از طرح‌هایی که در شورای آب بحث شد اجرای طرح‌های مدرن در کشور است که بعضا دو تا سه دولت در آنها کار کرده‌اند ولی نیمه تمام رها شده‌اند.

وی با اشاره به تمرکز دولت برای بهره‌برداری از این طرح‌ها گفت: توان علمی، اجرایی و پیمانکاری کشور بر بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرف سه یا چهار سال آینده است.

جهانگیری به نامه ریاست جمهوری به رهبر معظم انقلاب و درخواست 8 میلیارد دلار برای سدهای آبی کشور اشاره کرد و گفت: این مبلغ را دولت به صورت وام از صندوق توسعه ملی برداشت کرد و طرح‌ها را تکمیل و از محل منابع خود به صندوق بازگشت می‌دهد.

وی به موافقت رهبری با این درخواست اشاره کرد و افزود: وزارت نیر و جهاد کشاورزی با استفاده از این منابع طرح‌ها را بهره‌برداری می‌کنند و در این راستا محدودیت جدی منابع ارزی وجود دارد که در کشورهای دیگر مسدود شده که باید به ریال تبدیل شوند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال گذشته کمتر از یک میلیارد دلار یعنی یک‌هزار و 400 میلیارد تومان پرداخت شد و در سال جاری 5/3 میلیارد دلار یعنی 100 هزار میلیارد ریال برای آب‌های مرزی هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: در بخش اقتصادی دولت باید 5/3 میلیارد دلار را به بهترین روش که هیچ تحمیلی بر تورم نداشته باشد به ریال تبدیل و مورد استفاده قرار دهد.

جهانگیری تاکید کرد: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید پیمانکاران را تجهیز کنند که سدها و کانال‌ها در 12 استان کشور از این محل اجرایی شوند.

وی ادامه داد: در سال جاری طرح‌های خوبی در حوزه آب و خاک در کشور و به ویژه در جنوب کشور داریم و قطعا در استان ایلام نیز سدهای 6 گانه و سامانه گرمسیری به نتیجه می‌رسند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به قول وزیر نفت مبنی بر اجرایی شدن پتروشیمی دهلران گفت: قرار است منابع این طرح تامین و سرمایه‌گذار قوی وارد کار شود.

جهانگیری در خصوص کارخانه سیمان دهلران افزود: بخش خصوصی باید کار را تکمیل کند در غیر این صورت دولت و سایر زیربخش‌های شرکت‌های صنعت، معدن و تجارت مشارکت می‌کنند.

کد خبر : ۲۷۱۷۷۱