خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه؛

ایران از نظر شاخص برخورداری از مخزن استعداد جایگاه نخست خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۳۴۲

یک استاد دانشگاه گفت: ایران از نظر شاخص برخورداری از مخزن استعداد جایگاه دهم دنیا و نخست را در منطقه خاورمیانه دارد اما به دلیل ضعف های موجود به خوبی از این ذخیره استعداد استفاده نمی شود.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، بایزید مردوخی اظهار داشت: جایگاه ایران در شاخص شفافیت، یعنی اطلاع رسانی بین مردم و حاکمیت که بسیار اهمیت دارد، بین 183 کشور جهان رتبه 120 را به خود اختصاص داده است، درواقع نمره کشورمان از 10 عدد 2.7 است ، در حالی که نیوزیلند در این شاخص به عنوان رتبه نخست به نمره 9.2 دست یافته است.

وی اضافه کرد: یک موسسه انگلیسی شاخص های رفاه را در سال 2014 برای 142 کشور محاسبه کرده که شامل متغیرهایی مانند نظام تدبیر، کارآفرینی، سرمایه اجتماعی و آزادی های فردی است و جایگاه کشور ما در این مطالعه 107 اعلام شد.

مردوخی افزود: برخی از مردم ایران در زمینه های مصرفی و زندگی لوکس خود را با دنیا مقایسه می کنند، اما لازم است که تلاش شود تا جایگاه خود را در این شاخص ها بهتر نمائیم.

وی خاطرنشان ساخت: شاخص جهانی مهارت برای ایران در میان 60 کشور جهان رتبه 50 مشخص شده و باید گفت با وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی و ظرفیت آموزش عالی کشور، هنوز نمره ایران در مهارت 30 از 100 است و به این ترتیب نتیجه گرفته می شود که باید در زمینه مهارت کار شود و اینکه مدرک دانشگاهی معیار جذب و استخدام شود، باید کنار گذاشت.

دبیر سابق صندوق ذخیره ارزی افزود: متوسط رشد تولید ناخالص داخلی در سال 87 برابر 0.8 درصد بود که این متوسط در سال 90 به سه درصد و در سال 91 به منفی 6.8 رسید.

مردوخی گفت: نمره دولت در کارایی 42 است ، درحالی که کره شمالی صفر و فنلاند با 100 جایگاه نخست را دارد.

به گفته وی، ایران در ثبات سیاسی نمره هشت، گرینلند 100 و کره شمالی صفر را گرفته است، علاوه براین در آزادی بیان نمره کشورمان 6.57، سوئد 100 و سومالی یک، در کنترل فساد نمره ایران 19، نیوزیلند 100 و سومالی صفر است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود رتبه کشورمان را در سال 2014 میلادی در زمینه شاخص رفاهی 107 ، شاخص اقتصاد 104 و کارآفرینی 93 عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز