خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهر سازی:

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی تشکیل شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با صدور بیانیه‌ای از شروع به کار دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان با صدور بیانیه‌ای از تشکیل دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

مظاهریان در متن این بیانیه که در اختیار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قرار داده آورده است:

"خلافیت، رقابت، انتخاب"

در پس بسیاری از بناهایی که گرامی داشته می شوند رقابتی سالم در انتخاب آنها برگزار شده است. این مسابقات باعث برانگیخته شدن ایده‌های ناب شده و موجب می شود بستری مناسب برای خلق بهترین‌ها فراهم گردد.

مسابقات معماری و شهرسازی زمینه‌ای برای خلق ایده‌ها و استعدادهای جدید است. شرکت کنندگان در مسابقه تعصبات را کنار گذاشته، موانع را در هم شکسته و طرح های خلاقانه تولید می کنند. (اقتباس از سونام پراسودو نیک جانسون)

مسابقات معماری و شهرسازی فعالیتی گروهی و جمعی گاه با مشارکت هزاران نفر است که حاکمیت قواعد و قوانین بازی، سازماندهی، راهبری صحیح و بی عیب و نقص آنها هم از نقطه نظر برخورداری از بهترین و کارآمدترین نتیجه و هم از زاویه پایبندی به قانون و رفتار عادلانه در رعایت حقوق طرفین ذینفع و درگیر در رقابت و امکان پاسخگوئی آتی به نتایج اعلام شده از بیشترین اهمیت برخوردار است.

نظم بخشی به مسابقات معماری و شهرسازی و نیاز به سازماندهی و نظارت بر این امر و در نتیجه، تدوین چهارچوب و روالی قانونمند برای برگزاری مسابقات سال ها است که محل چالش نهادها و گروه های مختلف حرفه ای، ذینفعان و متولیان امر بوده است.

آئین‌نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی با پیشنهاد فرهنگستان هنر در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۲۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در تاریخ ۱۳۸۲/۱/۲۶  طی بخشنامه شماره ۳۰۹/د ش بعنوان ضوابط لازم الاجرا برای کلیه دست اندرکاران مسابقات معماری و شهرسازی در سطح کشور اعم از سازمان های دولتی و بخش خصوصی و از اشخاص حقیقی تا حقوقی ابلاغ شد و پیشینه استنادی تدوین این آئین نامه را می توان در نشریه شماره ۲۴۰ سازمان برنامه و بودجه و اندک مدارک پراکنده‌ای که توسط صاحب نظران و اهل حرفه جمع‌آوری گردیده است در نظر گرفت.

 

بر اساس آئین‌نامه جامع برگزاری مسابقات "تشکیل دبیرخانه دائمی و هیأت حل اختلاف از وظایف وزارت راه و شهرسازی است" که در این راستا با توجه به نگاه ویژه مقام‌عالی وزارت جناب آقای دکتر آخوندی به حرفه معماری و شهرسازی و دستور مساعد ایشان مبنی بر تشکیل این دو نهاد از سال ۱۳۹۳ کارگروه مشورتی از صاحب نظران و اهل حرفه جهت بررسی و فراهم نمودن مقدمات استقرار دبیرخانه در معاونت مسکن و ساختمان تشکیل گردید و سرانجام با فراهم شدن بستر اجرایی این رویداد مهم مقرر شد در تاریخ ۳/۲/۱۳۹۴ همزمان با بزرگداشت شیخ بهائی و روز معمار این دبیرخانه فعالیت خود را ‌آغاز نماید.

ضروری است از تاریخ شروع به کار دبیرخانه، تمامی مسابقات کشور در دبیرخانه دائمی ثبت گردد و در صورت تأیید، مجوز استفاده از نشان دبیرخانه برای درج در فراخوان مسابقه به مدیر برگزاری اعطا می گردد.

به منظور هر چه بهتر اداره شدن دبیرخانه دائمی مسابقات و نظارت و ساماندهی امر مسابقات در سطح کشور، همانگونه که در استقرار دبیرخانه دائمی معمول گردید کمک و یاری شما صاحبنظران، اهالی حرفه و دانشگاه را طلب می نماید.

امید است که در روند اجرای نقش نظارتی این دبیرخانه، همه ارکان و دست‌اندرکاران مسابقات (اعم از سرمایه‌گذاران، کارفرمایان، مدیران، مشاوران، داوران، شرکت کنندگان و تمامی نظامات،  انجمن ها، اصناف و بنگاه‌های حرفه ای) با ترویج و اجرای ضوابط و مقررات، علاوه بر ارتقاء سطح کیفی و کمی مسابقات بتوانند این روش مبارک را در سطح جامعه تبلیغ، تشویق و نهادینه نمایند.

کد خبر : ۲۷۱۰۲۷