خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان در گفتگو با ایلنا تاکید کرد؛

ضرورت اخذ مالیات بر ارزش افزوده تنها در مرحله مصرف

انواع مالیات‌ها، قاچاق وعوارض گمرکی، باعث شکست کالای تولید داخل، پایین آمدن اشتغال و در آخر کاهش درآمد ناخالص ملی می‌شود.

سهیلا جلودار زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: واردات کالایی همیشه یا به صورت قانونی و از مبادی رسمی و از طریق گمرکات و مرز‌ها بوده و یا به صورت غیر قانونی و بدون مجوز انجام گرفته است.

وی ادامه داد: البته در مورد کالاهایی بویژه خودروهای لوکس نمی‌توان گفت این کالا از طریق مبادی غیر قانونی وارد کشور شده زیرا خودرو با مجوز و تعرفه‌های مشخص و قوانین خاص خود و اغلب از طریق مناطق آزاد وارد کشور می‌شود.

مشاور وزیر صنعت افزود: در مقابل کالاهای لوکس دیگری غیر از خودرو هستند که از مرزهای غیر قانونی وارد می‌شوند و تعرفه‌ای را نمی‌پردازند که این دست کالا‌ها نیرویی بازدارنده برای تقویت تولیدات داخل هستند که باید چاره‌ای برای این کالا‌ها اندیشیده شود.

وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیروی مازادی در اختیار دارد که می‌تواند با آموزش آن‌ها به عنوان بازرس از ورود کالای لوکس غیر قانونی جلوگیری کند.

جلودار‌زاده تصریح کرد: با روحیه‌ای که در برخی از طبقات مصرف کننده جامعه وجود دارد نمی‌توان به طور کل از ورود این دست کالا‌ها جلوگیری کرد اما می‌توان حقی برای تولیدات داخل قائل شد تا از بازار اختصاصی تری برخوردار شوند زیرا کالای تولید داخل هیچ زمان نمی‌تواند با وجود مالیات‌های مختلف با کالای خارجی که این مالیات‌ها را نداده و قاچاق بوده رقابت کند.

وی افزود: انواع مالیات‌ها، قاچاق وعوارض گمرکی، باعث شکست کالای تولید داخل، پایین آمدن اشتغال و در آخر کاهش درآمد ناخالص ملی می‌شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: این مالیات حساب شده نیست و نیازمند اصلاح است.

وی خاطر نشان کرد: اینکه از تمامی مراحل تولید مالیات گرفته می‌شود اشتباه است و تنها باید در مرحله مصرف این مالیات اخذ شود.

کد خبر : ۲۷۰۸۵۱