خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه املاک استان تهران:‌

ثبات بهاری بازار مسکن

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران از ثبات قیمت مسکن و عدم افزایش آن تا تیرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا،حسام عقبائی در این باره توضیح داد: در سه ماهه پایانی سال 93 تحت تاثیر افزایش نسبی حجم معاملات، خیز خروج از رکود در بازار مسکن برداشته شد و همان گونه که پیش بینی می شد در بهار 94 نیز همزمان با افزایش حجم معاملات مسکن، قیمت ها به حالت ثابت باقی ماند و ثبات ایجاد شده در بازار مسکن به حالت قبل ادامه پیدا کرد.

وی افزود: فراهم شدن مقدمات توافق نهایی هسته ای ایران با گروه 1+5، که با صدور بیانیه مطبوعاتی لوزان صورت گرفته است می تواند نوید بخش رفع تحریم ها و بهبود شرایط اقتصاد کلان کشور باشد که در نهایت منجر به ایجاد رونق اقتصادی در بخش مسکن خواهد شد.

عقبائی تاکید کرد: لغو تحریم های اقتصادی می تواند منجر به گردش مالی بین مردم و متقاضیان بازار مسکن و افزایش قدرت خرید آن ها برای خانه دار شدن، گردد.

وی ادامه داد: ممکن است این تحولات در بهار صورت نپذیرد و بهار 94 برای بازار مسکن فصلی آرام و با ثبات مشابه آنچه سال گذشته در حوزه معاملات مسکن تجربه شد، ادامه پیدا کند.

عقبائی افزود: با این وجود برای مشاهده تحولات ناشی از بهبود شرایط روابط بین الملل و اقتصاد کلان و به تبع آن بهبود شرایط در بخش مسکن باید تا تیرماه که زمان توافق نهایی احتمالی است منتظر بمانیم.

وی تصریح کرد: هر چند تاثیر هر گونه تحولات سیاسی و اقتصادی بر اقتصاد مسکن تاثیری آنی و کوتاه مدت نخواهد بود و نیازمند گذر زمان است بنابراین در کوتاه مدت این توافقات و همچنین بیانیه اخیر مطبوعاتی لوزان را چندان اثرگذار بر کمیت و کیفیت معاملات و قیمت مسکن نمی دانم.

به گفته عقبایی این بیانیه و همچنین توافق احتمالی تیرماه کمک قابل توجهی برای ایجاد رونق در بخش مسکن خروج بازار معاملات از حالت رکود است.

وی همچنین در تشریح وضعیت معاملات در فصل بهار توضیح داد: همانطور که گفته شد در بهار سال جاری به هیچ وجه افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت و علاوه بر این پیش بینی می شود در اردیبهشت امسال همزمان با شروع جدی معاملات در بازار مسکن، حجم معاملات خرید و فروش بین متعاملین افزایش یابد.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تاکید کرد که افزایش حجم معاملات در اردیبهشت ماه به طور قطع به معنای بروز گرانی در بازار مسکن نخواهد بود که البته سیاست های دولت و مسئولان مسکن و اجرای هر چه سریعتر طرح های تامین مسکن در این زمینه نقش مهمی خواهد داشت.

عقبائی همچنین در خصوص حجم معاملات مسکن انجام شده در اسفند ماه 93 اعلام کرد: در اخرین ماه سال قبل، در شهر تهران 15 هزار و 896 قرارداد اجاره، 16 هزار و 217 قرارداد خرید و فروش و هزار و 138 مورد قرارداد پیش فروش منعقد شده است.

وی افزود: همچنین در اسفند 93 در کل کشور در مجموع 96 هزار و 318 مورد خرید و فروش مسکن، 50 هزار و 386 مورد اجاره و 4 هزارو  616 مورد معامله پیش فروش انجام شده است.

کد خبر : ۲۷۰۵۰۹