خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان کرد:

تورم ۳ماهه اول سال، مبنای محاسبه نرخ سود بانکی

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۴۳۲

باید نرخ سود را با توجه به میزان تورم ۳ماهه اول سال تعیین کرد، در این صورت میزان نرخ سود یا ثابت باقی می‌ماند یا تنها اندکی کاهش پیدا می‌کند، اما با این حال گفتنی است اگر میزان نرخ سود هم کاهش یابد به اندازه‌ای نیست که اعتراض کسی را برانگیزد.

ابوذر ندیمی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص بررسی تعیین نرخ سود بانکی گفت: در خصوص دریافت سپرده‌ها عملکردمان باید مابین تسهیلات‌گیرنده و سپرده‌گذاربرابر باشد، به این معنی که وقتی از یک سو تسهیلات گیرنده سود ماهانه نمی‌دهد، نمی‌توان به سپرده‌گذار نیز سود ماهانه داد. به تعبیری دیگر اگر قرار است چنین تصمیمی اتخاذ شود، هم تسهیلات‌گیرنده باید سود ماهانه بپردازد و هم سپرده‌گذار سود ماهانه دریافت کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه این مسئله باعث بروز مشکلات خواهد شد، عنوان کرد: اولین مشکلی که دراین زمینه ایجاد می‌شود در بحث سرمایه‌گذاری است، چرا که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری با تعریف روشنی از جهت هزینه تمام شده روبرو نباشد.

وی در ادامه افزود: به این معنی که در چه مدت و با چه سودی این سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد و از زمانی که تسهیلات‌گیرنده، وام دریافتی خود را سرمایه‌گذاری می‌کند، تا بخواهد به سود برسد، مشخص نیست که باید چند درصد سود تسهیلات دریافتی خود را پرداخت کند.

ندیمی تصریح کرد: این مسئله باعث می‌شود که رویکرد‌ها به سرمایه‌گذاری تغییر یافته و میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یابد و باعث بروز نوسان در فضای اقتصادی کشور شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بنابراین می‌توان تعیین نرخ سود بانکی را به صورت دوره‌ای، مثلاً هرشش ماه یک بار انجام داد، اما رفتار صحیح و منطقی در شرایط فعلی این است که به همین صورت سالانه نرخ سود را مشخص می‌کند.

ندیمی اظهار داشت: زیرا دراین صورت نوسانات موجود در فضای اقتصادی، شرایط را برای سپرده‌گذار، تسهیلات‌گیرنده و بانک دشوار می‌کند، با در نظر گرفتن این مسئله سه طرف، نرخ سود تعیین شده را قبول خواهند کرد.

وی عنوان کرد: مسئولین بانک مرکزی نیز در خصوص تعیین نرخ سود معتقدند که حتماً باید میزان نرخ تورم را در آن لحاظ کنند، اما نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا باید تورم اول سال یا تورم آخر سال را در این خصوص محاسبه کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به اینکه باید این کار را با توجه به میزان تورم ۳ماهه اول سال انجام داد، گفت: در این صورت میزان نرخ سود یا ثابت باقی می‌ماند یا تنها اندکی کاهش پیدا می‌کند، اما با این حال گفتنی است اگر میزان نرخ سود هم کاهش یابد به اندازه‌ای نیست که اعتراض کسی را برانگیزد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز