خبرگزاری کار ایران

خسروتاج:

نظام واردات موقت گندم با هدف صادرات آرد فعال می‌شود

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت در نشستی با کانون کارخانجات آرد کشور مشکلات به کارگیری ظرفیت‌های خالی واحدها را به بحث گذاشت.

به گزارش ایلنا، مجتبی خسروتاج در نشست با کانون کارخانجات آرد کشور گفت: نظام یارانه‌ای گندم، آرد و نان کشور و کنترل‌هایی که به‌دلیل یارانه‌ای بودن این اقلام در جابه‌جایی و توزیع گندم و آرد صورت می‌گیرد تا مبادا آرد یارانه‌ای به شبکه‌های غیررسمی و تعریف شده وارد شود، یکی از مشکلات اساسی در ایجاد مانع برای تجارت آزاد گندم، آرد و استفاده مؤثر از ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش کارخانجات آرد کشور است.

وی سهمیه بندی دولتی گندم و آرد و نبود انگیزه برای کارخانجات آرد کشور که بتوانند خودشان با شناسایی مشتری نسبت به دریافت گندم و تحویل آرد اقدام کنند را از دیگر دلائلی ذکر کرد که موجب می شود کارخانجات آرد در کوتاه‌مدت نتوانند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی و بازاریابی خود استفاده کنند.

خسروتاج در ادامه نقش شرکت‌های تجاری فعال در صحنه بین‌المللی برای تأمین گندم مورد نیاز کارخانجات و در مقابل خرید آرد و صادرات آن را به کشورهای همسایه در شرایط فعلی ضروری دانست.

وی اضافه کرد: دراین راستا مقرر شد ظرف یک دوره زمانی حداکثر دو هفته‌ای توسط اداره کل مقررات، تمام مقررات و مصوبات که به‌نحوی اجازه صادرات آرد را بدهند جمع‌آوری و نظام واردات موقت گندم با هدف صادرات آرد هر چه سریعتر فعال و موانع سر را برداشته شود.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: موضوع توسعه صادرات غیرنفتی در سال جاری در ابعاد مختلفی قابل پیگیری است که دو بعد مورد غفلت واقع شده موضوع افزایش استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی و افزایش بهره‌وری آنهاست.

به گفته وی؛ این ظرفیت خالی نه تنها در کارخانجات آرد بلکه در کارخانجات روغن نباتی و لوازم خانگی و سایر صنایع درصد بالایی وجود دارد و نمی‌توان از این همه ظرفیت غفلت کرد.

خسروتاج تاکید کرد: این وظیفه بنگاه‌ها و شرکتهای تولیدی است که در جهت استفاده کامل از ظرفیت‌های خالی برای گرفتن سفارش و صادرات اقدام و از مسئولان دولتی، الزامات و نیازمندی‌های کار را بخواهند تا در حد مقدورات و امکانات مساعدت کنند.

وی اظهار کرد: توجه به بهره‌وری و هر یک درصدی که تولید واحدهای صنعتی را بتواند به ظرفیت‌های نصب شده نزدیک کند، می‌تواند درآمدهای میلیاردی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور ایجاد کند.

کد خبر : ۲۷۰۲۴۱