خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن صنفی انبوه سازان تهران در گفت و گو با ایلنا:‌

عوامل تاثیر گذار درتولید مسکن کاهش قیمت نخواهند داشت

رییس انجمن صنفی انبوه سازان تهران با بیان اینکه بازار مسکن دو سال است که در حالت انتظار قرار دارد،‌ گفت:‌هر زمان که قدرت خرید مردم افزایش یافت دوره خروج از رکود هم شروع می شود.

ایرج رهبر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار در بازار مسکن پس از برگزاری دور بعدی مذاکرات در تیرماه به پایان می رسد، اظهار کرد: مردم منتظر ارائه تسهیلات خرید مسکن هستند اما از سویی دیگر برخی ها معتقدند اواخر دوره رکود بهترین فرصت برای خرید خانه است چراکه با آغاز افزایش خرید و فروش ها قیمت ها به طور طبیعی افزایش می یابد.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر مردم توان خرید خانه مورد نظری که در شان شان باشد، را ندارند در این شرایط مهم ترین عامل در خروج رکود از بازار تزریق تسهیلات به بازار است.

رهبر با بیان اینکه مجموعه عواملی از جمله روشن شدن موضوع تسهیلات خرید و سقف آن و شرایط استفاده از آن و به تازگی انتظار کاهش قیمت پس از لغو تحریم ها باعث ایجاد حالت انتظار در بازار شده است،‌ گفت‌: ارزان شدن مسکن به دو عامل ایجاد رونق در اقتصاد کشورمان و کاهش نرخ مصالح ساختمانی بستگی دارد.

رییس انجمن صنفی انبوه سازان تهران ادامه داد:‌ کاهش نرخ مصالح ساختمانی با کاهش نرخ ارز محقق می شود و در این صورت قیمت مواد اولیه مصالح ساختمانی کاهش پیدا می کند و در نهایت باعث کاهش نرخ خانه می شود که این احتمال بسیار ضعیف است و البته قیمت زمین سهم بسیار زیادی در نرخ نهایی خانه دارد که لغو تحریم ها هم نقشی در قیمت زمین نخواهد گذاشت مگر اینکه رونق اقتصادی منجر به آن شود.

وی ادامه داد: این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که نرخ دستمزد در سال جدید افزایش یافاته که این عامل در قیمت نهایی تاثیر گذار خواهد بود.

رهبر با بیان اینکه بسیاری از مصالح ساختمانی در حال حاضر خریدار ندارد، ‌گفت:‌ در بین اقلام مصالح ساختمانی تنها فولاد واردات می شود که کاهش نرخ ارز می تواند منجر به کاهش این کالا و مواد اولیه شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات می تواند تاثیر زیادی در افزایش معاملات داشته باشد،‌ادامه داد:‌ در حال حاضر تکلیف وام 50 میلیون تومانی برای بافت فرسوده مشخص شده است که البته هنوز تاثیر خود را در بازار مسکن نگذاشته است.         ‌   

کد خبر : ۲۶۸۷۰۱