خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه مجمع واردات در گفتگو با ایلنا‌:

تولید کالا درچین و توزیع آن به نام کالای ایرانی شرف تولید داخل را خدشه دار کرد

حمایت از تولید الزاما به معنای محدود کردن واردات نیست. واردات بهینه می‌تواند انگیزه‌های لازم برای تقویت تولید را زنده نگه دارد. ضمن اینکه بازار را از هجوم کالای قاچاق و غیر قانونی محفوظ نگه دارد .

علیرضا مناقبی ، رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وقوع افراط و تفریط در واردات مواد غذایی اظهار داشت: اقتصاد کشور ما همیشه از افراط و تفریط آسیب‌های زیادی متحمل شده است. متاسفانه هر‌گاه صحبت از واردات شده، طرح‌های خام و مطالعه نشده در اذهان متبادر می‌شود. در حالی که واردات در صورت مدیریت بهینه نه تنها در مقابل تولید قرار ندارد، بلکه می‌تواند محرک نواوری، تنوع و ارتقاء کیفیت تولید داخلی باشد

وی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید ادامه داد: پس از توافقات نوید بخش لوزان، برخی افراد با بهانه حمایت از تولید ملی، نسبت به وقوع واردات بی‌رویه هشدار می‌دهند در صورتی که هیچ کس حتی فعال‌ترین واردکنندگان هم در ضرورت حمایت از تولید ملی تردیدی ندارند.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات افزود: تولید کلمه مقدسی است، هر ایرانی در قبال توسعه تولید و گسترش صنعت دغدغه خاطر دارد. چرا که سرنوشت نسل امروز و فردای ما وابسته به سهمی است که در تولید جهانی خواهیم داشت. حتی به صراحت می‌توان گفت در جهان امروز امنیت اجتماعی-سیاسی و اقتدار ملی ما وابستگی تام به پتانسیلهای اقتصادیمان دارد.

به گفته این عضو هیات رئیسه مجمع واردات، مسئله اصلی این است که حمایت از تولید الزاما به معنای محدود کردن واردات نیست. واردات بهینه می‌تواند انگیزه‌های لازم برای تقویت تولید را زنده نگه دارد. ضمن اینکه بازار را از هجوم کالای قاچاق و غیر قانونی محفوظ نگه دارد.

مناقبی افزود: آنچه که به تولید آسیب می‌زند واردات مدیریت نشده، واردات غیر قانونی و زیرزمینی و کالای ته لنجی و کوله بری واردات غیر کیفی، انحصاری و رانت خواهانه است.

وی گفت: آنچه که شرف تولید داخلی را خدشه دار کرده، تولید کالا درچین و توزیع آن به نام کالای ایرانی است. هیچ‌گاه واردات رسمی و شناسنامه دار در مقابل تولید قرار نگرفته است.

رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی اضافه کرد: تجربه نشان داده بهترین راه برای مقابله با قاچاق و مصونیت مصرف کنندگان از کالاهای تقلبی، تاریخ مصرف گذشته و غیر کیفی، حمایت از واردات قانونی است. خصوصا در رابطه با محصولات سلامت محور که با جان انسان‌ها ارتباط مستقیم دارد

وی در خصوص اظهار نظر مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و دارو در رابطه با محدودیت‌های جدید برای واردات مواد غذایی اظهار داشت: قانون سازمان غذا و دارو را به عنوان متولی سلامت کالاهای تولیدی و وارداتی سلامت محور شناخته است. یقینا سلامت مردم در گرو مصرف کالاهای است که توسط واردکنندگان رسمی یا تولید کنندگان شناسنامه دار و تحت نظارت وزارت بهداشت و بر اساس مولفه‌های نظارتی تهیه و توزیع می‌شود و مسلما مدیران سازمان غذا و دارو نیز به این موضوع اذعان دارند که باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که همه کالاهای در دسترس مردم، تحت نظارت این سازمان باشد.

به گفته مناقبی اهمیت بهداشت و سلامت مردم تا آنجایی است که هیچ دولتی حاضر به معامله بر سر آن نشده است و مدیران وزارت بهداشت و سیاست گذاران تجاری کشور مسلما به این موضوع اشراف دارند .

کد خبر : ۲۶۸۵۰۶