خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

9 درصد نانوایی‌ها به سمت آزادپزی رفته‌اند/ 20 درصد آرد یارانه‌ای به سمت آزادپزی سوق یابد

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: طبق مصوبه آذرماه دولت در سال گذشته، ۲۰ درصد از نانوایی‌های کشور باید به سمت آزادپزی بروند که تا پایان سال گذشته تنها در کل کشور حدود ۹ درصد از این میزان تحقق یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، مجتبی خسروتاج با اشاره به اینکه دولت به منظور توسعه فضای رقابتی در بین واحدهای نانوایی و ارتقای کیفی نان این مصوبه را به تصویب رسانده است، تصریح کرد: در این خصوص مقرر شد ۲۰ درصد از آرد یارانه‌ای که به نانوایی‌ها داده می‌شود تبدیل به آرد غیر یارانه‌ای شود.

وی ادامه داد: از این رو با تشکیل کارگروه‌هایی در استان‌ها که با مسئولیت استانداران ایجاد شد، مقرر گردید هر استان به طور متوسط ۲۰ درصد از مجموع ۱۰۰ درصد آرد توزیعی یارانه‌ای خود را در اختیار نانوایی‌های آزادپز سوق دهد.

خسروتاج با بیان آنکه این نانوایی‌ها از شمول قیمت گذاری مستثنی خواهند بود، افزود: استثناء از قیمت گذاری به منزله فروش بدون ضابطه نیست. ارائه اسناد مثبت در خصوص خرید آرد آزاد و سایر مدارک از الزامات این اقدام است. این در حالی است که براساس ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، دستورالعمل لازم برای چگونگی محاسبه و قیمت گذاری این واحد‌ها توسط خود واحدهای صنفی مشخص و کنترل و نظارت لازم دراین خصوص انجام خواهد شد.

به گفته وی؛ آزادپزی نانوایی‌ها با توجه به عوامل مختلفی نظیر شرایط و قدرت خرید مردم و با لحاظ کردن تنوع نانوایی‌های آزادپز و یارانه‌ای در هر منطقه به تدریج صورت خواهد گرفت.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، یادآور شد: اعمال آزادپزی ۲۰ درصدی نانوایی‌ها در استان‌ها با در نظر گرفتن عوامل فوق انجام می‌شود به طوری که به عنوان مثال در استانهای هرمزگان و گلستان که شرایط برای اعمال این مصوبه وجود نداشت این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.

وی از برگزاری کارگروه ملی که به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهوری و با حضور دستگاههای مختلف طی هفته آینده برگزار خواهد شد، خبر داد و گفت: در این کارگروه ضمن اعلام عملکرد سال گذشته، به دلیل عقب بودن ۱۱درصدی از برنامه ۲۰ درصدی آزادپز کردن نانوایی‌ها منتظر تعیین تکلیف از سوی دولت خواهیم بود.

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اجرای طرح آزادپز شدن نانوایی‌ها اشاره کرد و افزود: به دلیل مشکلاتی اعم از فسادآمیز بودن و خروج از شبکه توزیع قانونی که صنایع یارانه‌ای از جمله صنعت نان با آن مواجه هستند اجرای این طرح ضرورت پیدا می‌کند که خوشبختانه این طرح با روند مناسبی در حال پیشروی است.

کد خبر : ۲۶۳۹۶۰