خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

آشفته بازار میوه؛نتیجه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی

جولان انواع میوه های خارجی در میادین میوه و تره بار با توجه به ممنوعیت واردات این محصولات برای حمایت از تولیدکننده داخلی و کنترل بازار و از طرفی نوسان قیمت انواع مرکبات به خصوص در ایام عید که روند افزایشی قابل توجهی در ایام عید داشته است،مصرف کنندگان را با سوالات بسیاری روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در حالی خبر از موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در کنترل بازار شب عید و توزیع مناسب سیب و پرتقال شب عید می‌دهد که بنا بر شنیده‌ها و دیده‌ها از بازار توزیع و فروش میوه شب عید، مصرف کننده نه از کیفیت این میوه‌ها و نه از قیمت محصولات رضایت چندانی نداشته است.

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان درر ابطه با گرانی پرتقال در روزهای پایانی سال و همچنین ایام عید می‌گوید: «در روزهای پایانی سال با کمبود و گرانی پرتقال مواجه شدیم و در میادین قیمت آن به حدود ۶۰۰۰ تومان رسید و چون قیمت بالا دلیلی بر کمبود کالا محسوب می‌شود، ذخیره پرتقال شب عید ما از پرتقال‌های شمال است نه جنوب؛ به همین دلیل بارش برف در شمال کشور منجر به کمبود آن شد.

همچنین مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی که برای اولین بار ذخیره سازی پرتقال و سیب شب عید را درجهت کنترل بازار شب عید، در سال ۹۳ تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی انجام داده است، با وجود عدم رضایت بازار از کیفیت و نحوه توزیع میوه‌ها خبر از برنامه‌های این سازمان در سال ۹۴ می‌دهد تا جایی که اعلام می‌کند:» در استان‌های پرمصرف باید علاوه بر ذخیره سازی صورت گرفته با مطالعه ذخیره سازی احتیاطی میوه انجام شود که در صورت نیاز میوه با حجم بیشتری به بازار عرضه شود، به طور مثال در تهران اگر در روزهای پایان سال ۱۰ هزار تن پرتقال ذخیره و مصرف می‌شود با مطالعات ۳ هزارتن ذخیره احتیاطی باید داشته باشیم. در ایام نوروز امسال نیز وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار میوه شب عید متکی بر تولید داخل گام برداشته که موفق نیز بوده است.

گفتنی است که در ایام عید و با توجه به ممنوعیت واردات میوه، استان‌های جنوبی از جمله خوزستان پذیرای انواع میوه‌های خارجی از جمله پرتقال بوده است که با حجم وسیعی وارد این منطقه شده است.

یک منبع آگاه در خوزستان، در این رابطه به ایلنا می‌گوید: «زمانی که پرتقال ذخیره سازی شده وارد بازار شد متاسفانه کیفیت چندانی ندشته است به طوری که حجم بسیار زیادی از پرتقال ذخیره سازی شده شب عید سازمان تعاونی روستایی فاسد بوده است و همین مساله منجر به بروز مشکلاتی در تامین بازار شده است که گویا برای رفع این مشکل مقادیر زیادی پرتقال و نارنگی وارد کشور شده است که قیمت آن بین ۴۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان می‌باشد.

همچنین ورود میوه‌های خارجی مختص به خوزستان و مناطق جنوبی کشور نیست و با توجه به گزارش می‌دانی ایلنا از میادین میوه و تره بار میوه‌های خارجی با حجم وسیعی در تهران و میادین موجود است.

حال باید دید وزارت جهاد کشاورزی با توجه به افزایش چشمگیر قیمت مرکبات در ایام عید و همچنین سایز پرتقال‌های ذخیره شده که نامناسب بوده است تا چه اندازه نیاز به بازنگری در امر ذخیره سازی و کنترل بازار نه تنها در شب عید بلکه در ایام سال را دارد.

گزارش: یاسمن خالقیان

کد خبر : ۲۶۳۳۶۷