خبرگزاری کار ایران

ارزش صادرات آبزیان در سال گذشته به ۳۱۰ میلیون دلار رسید

رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام این خبر افزود: براساس توافقنامه مشترک با وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست طرح احیای رودخانه‌های کشور به منظور افزایش حقابه و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها اجرا خواهد شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی صالحی با اشاره به این که برای احیای ذخایر ماهیان دریاهای کشور باید طرح احیای رودخانه ها اجرا شود، افزود: براساس توافق نامه مشترک با وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست طرح احیای رودخانه های کشور به منظور افزایش حقابه و جلوگیری از ورود آلاینده ها اجرا خواهد شد.

وی همچنین از اختصاص 500 میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح های تحقیقاتی بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خبر داد و گفت: هم اکنون 97 درصد ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر با روش تکثیر مصنوعی بازسازی و حفاظت می شود.

رئیس سازمان شیلات ایران گسترش پرورش ماهیان بومی را از مهمترین اولویت های این سازمان دانست و افزود:‌ با همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری مناسب این بخش در زمینه پرورش ماهیان بومی به ویژه ماهی آزاد ، سفید ، کپور و ماهی خاویاری مراکز پرورش مجهزی در استان های قم و یزد احداث شده است و ماهی سفید را در این مراکز پرورش داده اند.

صالحی گفت: در استان‌های جنوبی کشور نیز زمینه های لازم برای پرورش ماهی صبیتی و دیگر گونه های بومی مثل بنی و گتون فراهم شده است که با احیای دریاچه هامون این طرح به صورت وسیع در استان خوزستان و بوشهر نیز اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران توسعه پرورش میگو را در سواحل جنوب و شمال کشور از دیگر برنامه های این سازمان در زمینه توسعه آبزی پروری دانست و گفت: هم اکنون 200 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در سواحل جنوب و شمال کشور در استان‌های مختلف و از جمله استان گلستان و منطقه گمیشان و استان های بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان وجود دارد که امسال 500 هزار تن میگوی پرورشی از این مراکز برداشت شده است.

وی درباره پرورش ماهیان خاویاری افزود:‌ این گونه ارزشمند در استان‌های شمالی و جنوبی کشور از جمله قم، یزد، فارس و خوزستان تولید و تکثیر می‌شود طوری که در سال 93 بیش از 1.2 تن خاویار صادر شد.

رئیس سازمان شیلات ایران پرورش ماهی در قفس را از دیگر راهکارهای افزایش تولید ماهی در بخش آبزی پروری دانست و گفت: این طرح از برنامه های ملی کشور در زمینه افزایش تولید و مصرف ماهی است و مطالعات انجام شده در سواحل شمال و جنوب کشور نشان می‌دهد با اجرای این طرح، علی‌رغم کمبود منابع آب شیرین می‌توان میزان تولید آبزیان را در کشور دو برابر افزایش داد.

صالحی درباره افزایش تولید در بخش صید و صیادی افزود: در این بخش با تجهیز شناورها و ورود 20 شناور جدید صیادی امکان صید فانوس ماهیان در دریای عمان که از گونه های کف زی است فراهم شده است.

وی بر افزایش کیفیت صید تاکید کرد و گفت: هم اکنون بیش از 60 تا 70 درصد صیادان در جزایر کیش ، قشم ، لاوان و ابوموسی برای صید از قلاب استفاده می‌کنند که این مسئله سبب افزایش کیفیت ماهی صید شده است.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 900 هزار تن ماهی در کشور تولید و صید شد، صادرات آبزیان را به بازارهای جهانی 310 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این عدد خوبی است و امیدواریم در آینده این میزان با اجرای توافق نامه تجاری با کشور روسیه افزایش یابد.

کد خبر : ۲۶۳۰۲۰