خبرگزاری کار ایران

علی آبادی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

برنامه مپنا برای توسعه میدان گازی فروز B و فاز 11 پارس جنوبی

اولویت وزارت نفت توسعه میادین مشترک و اولویت دار است و فعلا پروژه فروز B متوقف است.

عباس علی آبادی مدیر عامل گروه صنعتی مپنا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص برنامه توسعه میدان گازی فروز B گفت: فعلا برنامه توسعه فروز B متوقف است و منتظر آینده هستیم که چه پیش می‌آید.

وی افزود: ما برای توسعه این میدان مشکل مالی نداریم اما سیاست وزارت نفت توسعه میادین مشترک است که البته سیاست درستی است.

علی آبادی در خصوص برنامه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط مپنا نیز اظهار داشت: تصممیگیری در مورد توسعه فاز ۱۱ به عهده POGC و نهایتا وزارت نفت است وموضوع در مرحله‌ای نیست که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

به گزارش ایلنا، پیشتر مدیر حفاری شرکت مپنا از ارائه پیشنهاد به شرکت ملی نفت برای حفاری فاز ١١ پارس جنوبی خبر داده و گفته بود: ‌ چنانچه شرکت ملی نفت این پیشنهاد را مناسب بداند آماده اجرای پروژه در پارس جنوبی هستیم.

قرارداد بیع متقابل طرح توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی و ساخت تاسیسات مایع گردانی گاز (ال ان جی) در سال ٢٠٠۴ به طور مشترک با شرکتهای توتال فرانسه و پتروناس مالزی امضا شد که پس از تاخیرهای این دو شرکت برای اجرای طرح، این قرارداد به شرکت چینی سی. ان. پی. سی (CNPC) واگذار شد.

شرکت چینی طبق قرارداد باید پس از ۵٢ ماه (مهرماه ١٣٩٢) این فاز را به تولید می‌رساند، اما این شرکت هیچگاه به تعهدهای خود عمل نکرد. پس از گذشت حدود ۵٠ ماه از سپردن توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی به این شرکت چینی، بدون اجرای ابتدایی‌ترین فعالیتهای توسعه‌ای، این شرکت زمستان ٩١ از این طرح خارج شد.

فاز ١١ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب گاز از میدان پارس جنوبی توسعه می‌یابد. گاز استحصالی این فاز به عنوان خوراک واحدهای ال. ان. جی به میزان ١٩٠٠ میلیون فوت مکعب در روز تحویل خواهد شد و علاوه بر آن، روزانه ٨٠ هزار بشکه می‌عانات گازی سنگین در این فاز تولید خواهد شد.

بنا براین گزارش؛ گاز درجای میدان فروز B نیز که مپنا توسعه آن را بعهده داشته ۲۸ تریلیون فوت مکعب و میزان ذخیره درجای آن حداقل ۱۸ تریلیون فوت مکعب است. در نتیجه توسعه میدان فروزB، در فاز نخست روزانه حداکثر یک میلیارد فوت مکعب گاز، ۱۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۶۶ تن گوگرد و سالانه یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن مایعات گازی (پروپان و بوتان)، تولید خواهد شود.

کد خبر : ۲۶۲۴۸۶