خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

ریزش ۳ هزار واحدی شاخص بورس در پی بازگشت پالایشی ها

در حالی که پس یک سال شرایط برای بازگشایی نمادهای پالایشی فراهم شد، بازگشایی نماد این گروه در روزهای پایانی سال ۹۳ کاهش شاخص و قیمت‌ها در این گروه را رقم زد.

ارزش نماد پالایشی‌ها ظرف یک روز به نصف رسید .

در حالی که پس یک سال شرایط برای بازگشایی نمادهای پالایشی فراهم شد، بازگشایی نماد این گروه در روزهای پایانی سال ۹۳ کاهش شاخص و قیمت‌ها در این گروه را رقم زد.

در این راستا یوسف امین داور، کار‌شناس بازار سرمایه به ایلنا گفت: نمادهای پالایشی حدود یک سال بسته بودند و افت و خیزهای بازار را تجربه نکردند این  در حالی است که سایر نماد‌ها به صورت آهسته در طول سال روند کاهشی را طی کردند .

وی با بیان اینکه نماد پالایشی‌ها ظرف یک روز به نصف رسید، افزود: شرکت بندرعباس با ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش به یکباره نصف شد همچنین افت قیمت پالایشگاه اصفهان و تبریز باعث شد تا شاخص کل بورس بیش از ۳ هزار واحد افت کند.

امین داور خاطر نشان کرد: البته احتمال اینکه شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته مجددا افزایش پیدا کند و نماد‌ها مثبت شوند هم  زیاد است.

 همچنین مصطفی امید قائمی، رئیس سابق فرابورس در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص ریزش شاخص‌های امروز گفت: نمادهای پالایشی با ورود مجدد خود به بورس باعث کاهش قیمت‌ها شدند.

وی با اشاره به کاهش بهای جهانی نفت افزود: البته این نکته حائز اهمیت است که حاشیه سودی که از هر بشکه نفت ۱۰۰ دلاری نصیب پالایشی‌ها می‌شد حدود ۴ تا ۵ دلار بود که با افت قیمت نفت، سود آن‌ها نیز نسبت‌‌ به همان میزان افت کرد.

وی افزود: البته شرکتهای پالایشی با وزارت نفت دارای اختلاف حسابهایی هم هستند و هنوز نتوانسته‌اند در این خصوص به اتفاق نظر برسند.

وی در خصوص روند بازار درآینده نیز گفت: البته شرایط بازار به نتیجه مذاکرات هسته‌ای و تصمیمات دولت در این خصوص وابسته است اما به نظر می‌رسد در حال حاضر شاخص‌ها وارد فاز استراحت شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از توقف طولانی مدت نماد پالایشی‌ها، امروز صورت‌های مالی و پیش بینی‌های این گروه به بازار اعلام شد و در پی آن، نماد ۳ شرکت بورسی در کنار نماد ۳ شرکت فرابورسی به تالار شیشه‌ای بازگشتند که با بازگشت ۳ نماد پالایشی بورسی، شاخص کل 3589.89 واحد افت کرد.

در پی افت 3589.89واحدی، شاخص کل به ارتفاع ۶۱ هزار و ۵۳۲ واحدی رسید و شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) نیز با افت 1548.84به ارتفاع ۲۶ هزار و ۵۵۶ واحدی رسید.

در جریان معاملات امروز طی ۴۱ هزار و ۷۰ نوبت معاملاتی بیش از یک میلیارد و ۵۴ میلیون برگه سهام و حق تقدم به ارزش بیش از۱۸۶ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان معامله شد.

امروز نماد شرکت پالایش نفت اصفهان با افت 1447.65 واحد، بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل گذاشت. این نماد پس از جابه جایی حدود 8.5میلیون برگه سهم با صف خرید بیش از ۱۲ میلیونی به کار خود پایان داد. نماد شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز امروز با افت 1353.39واحدی و شرکت پالایش نفت تبریز با افت 279.51واحدی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

امروز گروه فراورده نفتی یا‌‌ همان گروه پالایشی‌ها در صدر بر‌ترین گروه صنعت قرار گرفتند. در این گروه طی ۵۹۴۴ نوبت معاملاتی ۵۰ میلیون و ۴۰۳ هزار برگه سهم به ارزش ۲۱۵ میلیارد و ۲۱ میلیون ریال جابه جا شد.

کد خبر : ۲۶۱۱۰۷