خبرگزاری کار ایران

زنگنه در نشست خبری:

افتتاح فاز 12 پارس جنوبی ملی شدن دوباره صنعت نفت است

وزیر نفت افتتاح فاز 12 پارس جنوبی را ملی شدن دوباره صنعت نفت دانست و گفت: این طرح در شدیدترین شرایط تحریم و مشکلات مالی به سرانجام رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری که ساعتی پیش در عسلویه برگزار شد،‌ با اشاره به اینکه در آستانه پنجاه و چهارمین سالگرد صنعت نفت،‌ فاز 12 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی فردا افتتاح خواهد شد، گفت:‌ این طرح بزرگترین طرح تاریخ صنعت نفت است که به بهره برداری خواهد رسید و قطعا یکی از چند طرح بزرگ صنعتی ایران است که تاکنن به بهره‌ برداری رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون برای این طرح هفت ونیم میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم شده و ورودی آن 80 میلیون متر مکعب گاز و 120 هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود، تصریح کرد: این طرح در شدیدترین شرایط تحریم و مشکلات مالی به سرانجام رسیده است.

وی اظهار کرد: زمانی که بنده وارد وزارت نفت شدم با مشکل کمبود گاز مواجه بودیم و هفده طرح نیمه تمام در پارس جنوبی داشتیم لذا تصمیم گرفتیم که هفت فاز را در اولویت توسعه قرار دهیم که از جمله‌ آنان فاز 12 که معادل سه فاز بوده و فازهای 15، 16،17 و 18 است.

وزیر نفت افزود: ما در راستای اقدامات توسعه‌ای تصیم گرفتیم که برای زمستان سال 93 صد میلیون مترمکعب تولید گاز را بالا ببریم که این میزان تولید را کمتر کسی باور می کرد اما ما با عزم ملی و اراده جهادی این هدف را به سرانجام رساندیم و امروز با خوشحالی اعلام می کنیم که از این فازها 125 میلیون مترمکعب خروجی گاز داریم که بیش از میزان تعهد شده است.

زنگنه تاکید کرد: با بهره برداری از فاز 12، هفتاد میلیون مترمکعب خروجی گاز، از فازهای 15 و 16 ،‌38 میلیون متر مکعب خروجی، فاز17،‌ 18 میلیون مترمکعب خروجی گاز خواهیم داشت.  

وی زمان افتتاح فازهای 15 و 16 را اواخر بهار سال 94 و فاز 18 را نیز در اواخر تابستان اعلام کرد.

وزیر نفت افتتاح فاز 12 توسعه پارس جنوبی را کار بسیار بزرگی دانست که توسط ایرانی‌ها انجام شده و اظهار کرد: حتی اگر خارجی ها هم بودند و شرایط تحریم هم در کشور وجود نداشت، همچنان افتتاح فاز 12 پارس جنوبی و هفت عرشه عظیم دریایی طی یک سال کارستان بوده چه برسد به اینکه توسط ایرانی ها و در شرایط تحریم و کمبود مالی انجام شده است لذا باید این کار بزرگ را به ملت ایران تبریک گفت.

زنگنه افتتاح فاز 12 پارس جنوبی را در آستانه روز ملی شدن صنعت نفت هدیه نوروزی به ملت ایران عنوان کرد و گفت: افتتاح این فاز حماسه بزرگی بوده که توسط صنعت نفت ایران ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه با وجود شرایط سخت مالی و تحریم، زمستان را به خوبی پشت سر گذاشته و محدودیتی به لحظ تامین گاز نداشتیم،‌ ابراز کرد: طی سالجازی محدودیتی جهت ارسال به صنایع و پتروشیمی‌ها نداشتیم به طوری که سال گذشته نیروگاه‌ها 27 میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند که ارزش آن 18 میلیارد دلار بوده است اما در سالجاری ما توانستیم 50 ملیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده و شبکه را به خوبی اداره کنیم که تمام این‌ها مرهون تلاش سخت و همت دست‌اندرکاران داخل کشور بوده است.

وزیر نفت در خصوص شایعات مطرح شده در مورد آماده نبودن فاز 12 برای افتتاح رسمی گفت: این شایعات را برخی از رسانه‌ها مخالف درست کرده‌اند. حال آنکه واقعیت این است که رییس جمهور در زمانی که قرار بود فاز افتتاح شود همزمان برنامه‌ دیگری داشت و مشکل طوفان و بدی آب و هوا به آن اضافه شد و افتتاح فاز به تعویق افتاد. البته برخی از روزنامه ها در خصوص آماده نبودن فاز، به آماده نبودن واحدهای ال پی جی و اتان اشاره کرده بودن که هیچ کدام از این واحدها جزء برنامه‌های فاز تعریف نشده بود. 

زنگنه در خصوص اینکه چنانچه تحریم ها برداشته شود میزان افزایش صادرات نفت چه میزان خواهد بود، اظهار کرد: در صورت لغو تحریم‌ها ظرف چند ماه یک میلیون بشکه به صادرات نفت کشور اضافه خواهدشد.

وی در خصوص افزایش صادرات نفت ایران و کاهش قیمت نفت نیز گفت:‌ افزایش تولید و صادرات نفت ایران تاثیری بر روی قیمت آن نخواهد داشت.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه آیا افتتاح فاز 12 پارس جنوبی حاوی پیام سیاسی است، توضیح داد: می توان از آن برداشت سیاسی هم کرد اما باید گفت در هر صورت ما تحریم‌ها راظالمانه و ستمگرانه و موجب تضیع حقوق ملت ایران می‌دانیم. البته این امر به معنای این نیست که در صورت ادامه تحریم ما بمیریم چراکه در زمان همین تحریم ما توانستیم شش فاز را در طول یک سال و نیم به مدار بیاوریم.

وی ادامه داد: ما اهل استقلال و صلح هستیم و می‌توانیم در این فضا زندگی کنیم. البته خواستار لغو تحریم‌ها هستیم چراکه نیازمند سرمایه گذاری در کشور هستیم تا زندگی مردم را بهبود ببخشیم و همچنین به دنبال تعامل هستیم تا بتوانیم اهداف خود را به نتیجه برسانیم.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش میزان صادرات در زمان لغو تحریم‌ها، بازارهای جدیدی برای میزان افزایش صادرات نفت تعریف خواهیم کرد یا خیر گفت: بازارهای نفت ما متعدد است و ما به همه جا صادرات داریم ضمن اینکه بازاریابی ما توان صادرات را داشته و از این بابت مشکلی نداریم.

وی همچنین در مورد اینکه برای طرح‌های توسعه‌ای بر روی قراردادهای جدید نفتی حساب کرده‌اید اظهار کرد: طرح های کنونی همه قرارداد دارند و پیشرفت بالای 60 درصدی دارند.

وزیر نفت در خصوص طرح توسعه فاز 11 براساس قرار دادهای جدید نفتی گفت‌: ممکن است در این طرح براساس قراردادهای جدید نفتی اقدام شود اما در خصوص توسعه این فاز فقط بخش‌هایی باید در دریا عملیات شود و در بخش خشکی میزان کمی باقی مانده است.

وی ادامه داد: ما برای توسعه فازها 20میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که شورای اقتصاد آن را به تصویب رسانده تا از محل صندوق سرمایه و درآمدهای میدان‌ها و همچین صرفه جویی در صادرات فراورده تامین مالی کنیم و چنانچه منابع لازم تامین شود، داستان پارس جنوبی ظرف سه سال آینده به اتمام خواهد رسید و به حداکثر تولید خواهیم رسید.

زنگنه در خصوص همکاری ایران  چین در صورت لغو تحریم ها گفت: ما همواره آمادگی همکاری با شرکت‌های چینی را داریم و همکاری ما با این کشور راهبردی است و ارتباطی به ترحیم و لغو آن ندارد چراکه چین شریک راهبردی ما محسوب می شود.

وی در مورد قطع همکاری شرت سی ان پی تی چینی در فاز 11 گفت: ‌در خصوص قطع ارتباط باید گفت که چینی‌ها به دلیل تحریم حاضر به همکاری نشدند اما در هر صورت چنانچه آمادگی وجود داشته باشد، ما آماده همکاری مجدد هستیم.

وزیر نفت ابراز کرد: ما کشور هایی مثل چین و روسیه را شرکای راهبردی خود محسوب می کنیم و کشورهایی که در زمان تحریم با ما همکاری کردند در زمان لغو تحریم، اولویت قراردادهای ما قرار خواهند گرفت.

زنگنه در ارتباط با نقش گاز در سیاست‌های اقتصادی کشور گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد برنامه ریزی کردیم تا در مناطقی که گاز رسانی به آنها صورت نگرفته است ظرف دو سال ونیم آینده این کار انجام شود به طوری که میزان گازرسانی در سطح کشور به 98درصد برسد و به این ترتیب سوخت مایع تنها صرف خودرو و هواپیماها شود و گازوئیل هم به چاه‌های کشارزی داده شود. بنابراین سهم گاز در سبد انرژی به 70درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: صادرات گاز را جزء برنامه‌های اصلی خود قرار داده‌ایم تا هم به صورت ال ام جی و هم به صورت گاز طبیعی به کشورهای اروپایی و هم کشورهای همسایه مثل ترکیه، عراق ،‌آذربایجان افعانستان پاکستان و عمان صادرات داشته باشیم.

وزیر نفت در مورد مخالفت برخی از نمایندگان مجلس و نمایشی خواندن افتتاح فاز 12پارس جنوبی گفت:‌ البته مخالفت از الطاف الهی است اما خودتان فاز را ببنید و بعد قضاوت کنید که این افتتاح نمایشی است یا خروجی دارد.

وی در خصوص خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان گفت:‌ طرف پاکستانی اعلام کرده که به دلیل تحریم‌ها قادر به احداث خط لوله در کشور خود نیست اما باید در سال 2015 از گاز ایران برداشت می کردند اما در حال حاضر کشور ما این خط را احداث کرده است.

زنگنه در مورد جریمه کم کاری پاکستان گفت: جریمه در جای خود باقی است و طبق آنچه که در قرارداد اعلام شده عمل خواهد شد.

وزیر نفت در خصوص انتقادات مطرح شده به وزارت نفت در حوزه صادرات برق گفت:‌ ما مسئولیتی برای صادرت برق به صورت مستقیم نداریم ولی هرکس که بخواهد برق صادر کند باید با وزارت نفت مذاکره کرده تا جهت تامین گاز و تبدیل آن به برق اقدام کنیم. لذا جهت خرید گاز، میزان و نقطه تحویل آن حتما باید با وزارت نفت قرارداد منعقد شود.

وی در پاسخ به افرادی که افتتاح فاز 12 را پوشالی می خوانند و بیشترین زحمات آن را مربوط به دولت گذشته می‌دانند گفت: افتتاح این فاز تلاش جمعی بوده و کار بزرگی بوده که طی 116 ماه به نتیجه رسیده و همانند یک دوی امدادی است که همه در آن شریک بوده اند. مهم این است که این دستاورد به اسم ملت ایران و صنعت نفت رقم خواهد خورد.

 زنگنه افزود: من به اندازه کافی وزیر بوده و افتتاح های بسیاری داشته ام و در حال حاضر فقط به دنبال عزت و سربلندی کشور هستم.  

کد خبر : ۲۶۰۹۴۲