خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران خبر داد:

کاهش 33 درصدی معاملات آنلاین در سال 93

در صورت ارائه اطلاعات توسط پالایشگاهها از طریق سازمان بورس بررسی شده و شرایط ورود مجدد پالایشگاه‌ها به بورس ایجاد خواهد شد.

ایلنا- حسن قالیباف اصل مدیرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری امروز با بیان آخرین وضعیت و آمار بورس اوراق بهادار و اقدامات این سازمان در سال جاری گفت: آخرین آمار از ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در حال حاضر 290 هزار تومان است که این رقم در ابتدای سال 386 هزار میلیارد تومان بوده که 25 درصد نسبت به ابتدای سال با کاهش روبرو شده است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: ارزش اسمی بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای سال 72 هزار میلیارد تومان بوده که در حال حاضر این رقم به 93 هزار میلیارد تومان رسیده است و حدودا 30 درصد افزایش داشته که 21 هزار میلیارد تومان آن از محل افزایش سرمایه بوده است که سال گذشته رقم افزایش سرمایه 15 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است و این نشان می دهد که افزایش سرمایه 5 هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
 
قالیباف در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها بیان کرد: شرکت‌ها نزدیک 20 هزار میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه در حوزه بنگا‌های اقتصادی استفاده کره است و این افزایش سرمایه رو به جلو بوده است.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار در سال گذشته 296 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال جاری به53 هزار میلیارد تومان رسیده است. از این 53 هزار میلیارد تومان ارزش کل معاملات 36 هزار میلیارد تومان معاملات خرده بلوک بوده که معادل 70 درصد می شود و 46 درصد ‌آن مربوط به معاملات ریز در جریان بازار است.
قالیباف افزود: تعداد دفعات معاملات بورس اوراق بهادار در سال جاری 13 میلیون دفعه بود که سال گذشته این رقم 17 میلیون دفعه را نشان داد است.
وی در توضیح تغییرات شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران گفت: شاخص کل در ابتدای سال 79 هزار و 19 واحد بوده که این رقم در حال حاضر به 65 هزار واحد رسیده است و نشان دهنده کاهش 17 درصدی شاخص کل است.
 
مدیرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران در توضیح ارائه شاخص های جدید در این سازمان اظهار داشت: در سال جاری شاخص قیمت معرفی شد و همزمان با شاخص قیمت وزنی و ارزشی نیز ارائه شد و سایر شاخص‌های هم‌وزن هم ارائه شدند که نشان‌دهنده وزن یکسان شرکت‌ها است.
وی افزود: شاخص قیمت در روز گذشته 28 هزار و 233 واحد بوده که این رقم در ابتدای سال 30 هزار و 94 واحد را نشان می‌دهد و این اعداد و ارقام نشان‌دهنده افت 38 واحدی این شاخص است؛ تفاوت این شاخص باشاخص کل 10 درصد است و این نشان‌دهنده بازده نقدی برای سرمایه‌گذاران است.
قالیباف اصل با بیان میزان معاملات آنلاین در سال گذشته گفت: معاملات آنلاین در سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال جاری به 20 هزار میلیارد تومان بوده است و این نشان‌دهنده کاهش 33 درصدی در کل معاملات است ولی وزن معاملات آن لاین با افزایش روبرو بوده است.
وی در توضیح نسبت قیمت به درآمد اظهار داشت: نسبت قیمت به درآمد در سال جاری پنج مرتبه است که این رقم در سال گذشته 71 مرتبه بوده و نشان‌دهنده دو واحد کاهش در سال جاری است.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران علت کاهش نسبت قیمت‌ به درآمد را اینگونه بیان کرد: یک بخش از این کاهش به دلیل کاهش قیمت‌ها است و بخش دیگر نبود افزایش سودآوری شرکت‌ها است که نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری یکی از پتانسیل‌های رشد بازار است که این رقم در ابتدای سال 5 مرتبه بوده و در حال حاضر به 3.1 مرتبه کاهش پیدا کرده و این یکی از پتانسیل‌های بازار برای آینده را نشان می‌دهد.
وی در خصوص شرکت‌های موجود برای تأمین مواد اولیه گفت: شرکت صبانور و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شرق از فرابورس منتقل شده و عرضه آنها 100 درصد شده است.
وی در این باره افزود: پنج شرکت که شامل بانک خاورمیانه، کویرتایر، پتروشیمی نوین، سیمان خوزستان و بیمه ما پذیرفته شده و درج شده است که بانک خاورمیانه و کویرتایر طی روز جاری و روز آینده قابل بازگشایی هستند و نماد بیمه ما نیز در صورت زمان کافی بازگشایی و در غیر این صورت بازگشایی آن به بعد از تعطیلات موکول خواهد شد.
قالیباف اصل تصریح کرد: سه شرکت پتروشیمی فجر، شرکت پتروشیمی جم، سیمان ساوه هم در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است و در حال فرآیند درج هستند و عرضه آنها با سال بعد موکول خواهد شد.
وی در خصوص برنامه‌های سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: برنامه‌های این سازمان برای پذیرش 10 شرکت بود ولی در حال حاضر بیشتر از 10 شرکت را پذیرفته‌ایم و در حال حاضر به دلیل فضای بازار سهامداران دست نگه داشته‌اند و سال جاری سال بازار عرضه نبود ولی امیدواریم سال بعد مزیت تأمین مالی را برای شرکت‌ها به دنبال داشته باشد.
وی افزود: سایر اوراق پذیرفته شده در بورس پذیرش سه صندوق قابل معامله بوده است.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در خصوص شرکت‌ها و کدهای جدید در بورس اوراق بهادار گفت: در سال 93، نه شرکت که شرایط حضور در بورس اوراق بهادار تهران را نداشتند خارج شدند؛ همچنین 150 هزار کد جدید صادر شد ولی این رقم در سال گذشته 230 هزار کد بوده است.
وی در این باره ادامه داد: کل کدهای بازار سرمایه 7 ملیون 600 هزار کد است و برا ساس آمار از این کدها امسال یک میلیون و 300 هزار کد فعال بوده و حداقل روزانه پنج معامله انجام داده‌اند.
قالیباف اصل در توضیح میزان سرمایه‌گذاران خارجی در بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: 100 سرمایه‌گذار خارجی در سال جاری کد گرفته‌اند و این در حالی است که 350 کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در کشور وجود دارد ولی به دلیل محدودیت در نقل و انتقال پول بسیاری از این کدها هنوز فعال نشده و جز پتانسیل‌هایی برای محدودیت‌های سازمان بورس اوارق بهادار به شمار می‌رود و این کدها هستند که می‌توانند موجب فعال‌سازی بازار سرمایه شوند.
قالیباف اصل با اشاره به اقدامات بورس اورابق بهادار در سال جاری  در بحث پذیرش گفـت: 140 هزار نفر ساعت دوره بورس داشته است که این دوره‌ها شامل دوره فرهنگ‌سازی در تهران و تالارهای مناطق بوده است علاوه بر این دوره‌های آموزش برای کارگزاران و ناشران، پنج سیمنار آموزش که در کرمانشاه، کیش، مازندارن و بیرجند برگزار شده است.
مدیرعامل بورس در خصوص کتاب‌های منتشر شده در این سازمان گفت: چهار کتاب جدید در سازمان بورس اوراق بهادار منتشر شده و در حوزه نظارت بر اعضا و کارگزاران جزء وظایف حساس سازمان بورس اوراق بهادار بوده که در اسال جاری 367 بازدید صورت گرفته است.
قالیباف اصل در خصوص میزان سرمایه بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: بورس اوراق بهادار تهران با سرمایه 19 هزار میلیارد تومان شروع به کتار کرده و این رقم در حال حاضر به 90 میلیارد تومان رسیده است و در حال حاضر با یک بازار 290 هزار میلیارد تومانی اجاره می‌شود که یک سرمایه مناسب برای این بازار به حساب می‌آید.
وی در خصوص تعداد نفرات شرکت کرده در دروه‌های آموزشی بورس اوراق بهادار اظهار داست: 6 هزار و 338 نفر در دوره آموزشی شرکت کرده‌‌اند و دوره‌های آموزشی در خصوص ناشران بورس گزارشات بورس در اختیار مسئولین قرار گرفته است علاوه بر این در حوزه صنعت سیمان و خودرو میز صنایع برگزار شده و نتایج گزارشات ارائه داده می‌شود.
وی در خصوص سایر اقدامات سازمان بورس اوراق بهادار تهران گفت: ایجاد دبیرخانه با هدف برجسته‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای حرفه‌ای‌تر کردن بازار سرمایه صورت گرفته است؛‌ برای اینکه بازار سرمایه حرفه‌ای‌تر عمل کند از امسال شروع به برگزاری جلسات نموده‌ایم و امیدواریم با اصلاحات خوبی که بر روی صندوق‌ها انجام می دهیم این صندوق‌ها در جهت پیشبرد بازار سرمایه به سمت رشد حرکت کند.
قالیباف اصل در خصوص بحث زیرساختارها در بورس اوراق بهادار تهران گفت: دو پیشنهاد که شامل افزایش دامنه نوسان از 4 به 5 و کاهش حجم مبنا از سازمان ابلاغ شده و اصلاح در حجم مبنا باعث روان شدن شرکت‌ها شده است و در این شرایط شرکت‌های بزرگ حجم مبنایشان پایین آمده است.
مدیرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران در خصوص سیاست سازمان بورس تصریح کرد: سیاست بورس بر این است که به صورت تدریجی حجم مبنا برداشته شود ولی برای دامنه نوسان برنامه‌ریزی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: شاخص کل وزنی ارزشی بوده اکه اکثر شرکت‌های بزرگ در آن وجود ندارد شاخص قیمت هم وزن ارزشی داریم که در مورد صنایع روی آنها صورت می‌گیرد و این شاخص‌ها بر اساس نیاز سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس رتبه شرکت‌ها قیمت‌ها منتشر می‌شود.
وی در خصوص راه‌اندازی بازار بلوک گفت: امسال بازار بلوک راه‌اندازی شده و سرنوشت این معاملات در بازار جداگانه‌ای بررسی خواهد شد و صندوق‌های بازارگردانی جز ابزارهای بازار بوده که شرکت‌ها بر اساس آن نیز خود از آن استفاده می‌کنند.
قالیباف اصل در خصوص برنامه‌های سال آینده بورس اوراق بهادار تهران گفت: در حوزه پذیرش، هشت شرکت جدید ایجاد شده و چهار انتقالی از فرابورس داشته‌ایم علاوه بر این شش صندوق قابل معامله ایجاد شده و پذیرش پنج اوراق بدهی ایجاد شده ست .
وی در این باره ادامه داد: سایر اقدامات سازمان بورس اوارق بهادار در برگزاری 163 هزار نفر ساعت آموزش و فرهنگ‌سازی در بورس و انجام 50 بازدید از شرکت ک ارگزاری از سایر برنامه‌های این سازمان،‌ انتشار شاخص حاکمیت شرکت‌ها بر اساس رتبه نهایی شده منتشر و در اختیار بازار قرا رگرفته ست.
قالیباف اصل در خصوص طراحی اجلاس سیاس در ایران گفت: برنامه اجلاس سیاس در ایران که در اصفهان برگزار می‌شود امسال نیز برنامه‌ریزی شده که هم مجمع و هم فدراسیون در آن برگزار می‌شود و در آبان ماه سال 94 این اجلاس به میزبانی ایران برگزار خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران در خصوص جایگاه بورس اوراق بهادار تهران در فدراسیون جهانی گفت: در این فدراسیون تعلیقی صورت نگرفته است اما سازمان بورس اوراق بهادار تهران اطلاعات خود را در اختیار سازمان جهانی قرار داده و در صورت رفع موانع ایران برای ورود به این فدراسیون، سازمان بورس اوراق بهادار تهران عضو این فدراسیون خواهد شد.
** وضعیت ورود پالایشگاه‌ها به بورس
قالیباف اصل در خصوص شرایط پالایشگاه‌ها برای ورود مجدد به بورس گفت: بحث پالایشگاه‌ها که 10 درصد ارزش بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص می‌دهد و یک نماد مهم در بورس هستند.
وی در این باره ادامه داد: سه پالایشگاه در بورس و سه پالایشگاه در فرابورس وجود دارد که بعضی از شرکتها سهامدار پالایشگاه هستند که مطمئنا حضور بیشتری در پالایشگاه‌ها خواهند داشت با مسئولین پالایشگاه‌ها در شنبه یک جلسه‌ای داشتیم که قرار شد پالایشگاه‌ها اطلاعات خود را به سازمان بورس اوارق بهادار ارائه دهد اما آنها مخالف بخشنامه‌ای هستند که به آنها ابلاغ شده و معتقدند این بخشنامه دارای ابهام است و باید بررسی بیشتری بر روی آن صورت گیرد.
وی در خصوص نتیجه مذاکرات با پالایشگاه‌ها گفت: پالایشگاه‌ها باید اطلاعات کافی را به سازمان بورس اوارق بهادار ارائه دهند و بر اساس این بخشنامه‌ اطلاعات کافی را در اختیار این سازمان گذاشته و اینکه پالایشگاه‌ها معترض در این بخشنامه هستند مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گرفته و بعد از بررسی کامل اطلاعات را به سازمان بورس ارائه دهند و در غیر این صورت در کمیته تخلفات به آن رسیدگی خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: در صورت ارائه اطلاعات توسط پالایشگاهها از طریق سازمان بورس بررسی شده و شرایط ورود مجدد پالایشگاه‌ها به بورس ایجاد خواهد شد.

کد خبر : ۲۶۰۷۳۰