خبرگزاری کار ایران

معاون اسبق بیمه مرکزی در گفت و گو با ایلنا عنوان کرد:

توسعه بازار فروش بیمه؛ در گروی توسعه کارگزاری‌های بیمه

شبکه کارگزاران بیمه باید به صورت مرتب خود را به روز کرده و علم و دانش خود را در این زمینه افزایش دهند و بازار را به سمت رقابتی شدن حرفه‌ای سوق دهند، نه اینکه مانند شرایط فعلی بخواهند با نرخ شکنی بازار صنعت بیمه را تخریب کنند.

آیت کریمی، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، پژوهشگر و مدرس دانشگاه بیمه  در خصوص بررسی جایگاه کارگزاران بیمه در صنعت بیمه کشور در گفت وگو با ایلنا، اظهار داشت: ظرفیت‌های صنعت بیمه کشور نامحدود نیست، اما متاسفانه سرانه بیمه ما در مقایسه با کشورهای دیگر پایین‌تر است. اما خوشبختانه بعد از انجام خصوصی‌ سازی در صنعت بیمه کشور، ظرفیت‌های جدیدی به ویژه در بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری ایجاد شد.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با اشاره به اینکه کارگزاران بیمه یا بروکرها، در شبکه فروش مفهوم پیدا می‌کنند، عنوان کرد: شبکه فروش ما متشکل است از کارگزاران (بروکر)، نماینده‌های شرکت‌های بیمه و نمایندگان مخصوص فروش بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری که صرفا مجاز به فروش بیمه‌های عمر هستند.

این پژوهشگر بیمه تصریح کرد: کارگزاران یا بروکرها تفاوتی اساسی با نمایندگان فروش بیمه‌ دارند؛ آنها می توانند با تمام شرکت‌های فروش بیمه کار کنند، و در این صورت اینگونه شرکت‌ها ذاتا نماینده بیمه‌گذاران و حافظ منافع آنان هستند.

این مدرس دانشگاه بیمه در ادامه افزود: کارگزاری‌ها باید بین شرکت‌های بیمه جست‌وجو کرده و بهترین شرکت بیمه‌ای را که مطابق با شرایط بیمه‌گذار است، انتخاب و آن رشته را برای مشتری خریداری کنند.

کریمی گفت: متاسفانه در بازار صنعت بیمه کشور، کارگزاران خود را به یک شرکت‌ بیمه محدود کرده‌اند و تنها در زمانی که بیمه‌گذار و مشتری بر روی یک شرکت بیمه تاکید می‌کند، آن بیمه نامه را برای فرد از آن شرکت تهیه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در صورتی که کارگزار باید با تمام شرکت‌های بیمه فعالیت‌ کرده و نباید خود را صرفا محدود به یک شرکت بیمه کند.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: به همین جهت شرکت‌های کارگزاری بیمه، به اضافه کارمزدی که از بیمه‌گذار می‌گیرند، می‌توانند خدمات دیگری را نیز به مشتریان خود ارائه کند و از آن حق‌الزحمه دریافت کند. به طور مثال می‌توانند با ارائه مشورت به منظور دریافت حقوق مشتریان از شرکت‌های بیمه، از آنان حق‌الزحمه دریافت کند.

کریمی با اشاره به این که شبکه فروش ما به صورت حرفه‌ای عمل نکرده و متاسفانه قالب سنتی خود را حفظ کرده است، گفت: به همین دلیل است که بازار صنعت بیمه کشور متحول نمی‌شود، بنابراین نیاز گسترش کارگزاران بیمه در بازار فروش بیمه کشور به خوبی حس می‌شود، چراکه این شرکت‌ها باید در جامعه و بازار جست‌وجو کرده و نیاز مشتریان را به صنعت بیمه کشور منعکس کند.

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفاوت عمده بروکرهای کشور ما با کشورهای توسعه یافته در چیست؟ گفت: مهمترین تفاوت بروکرهای کشور ما با بروکرهای کشورهای توسعه یافته در پذیرفتن بیمه‌های اتکایی از جانب آنان است. بیمه‌های اتکایی در کشورهای توسعه یافته جذابیت بیشتری برای بروکرها دارد، اما متاسفانه کارگزاران کشور ما نمی‌توانند عملیات بیمه اتکایی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین بازار در فکر ایجاد شبکه فروش اتکایی است، در همین راستا باید آئین نامه کارگزاری به گونه‌ای اصلاح شود که هم بتوانند بیمه‌های مستقیم را انجام دهند و هم بیمه‌های اتکایی را پوشش دهند.

این پژوهشگر بیمه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش کارگزاری‌های بیمه در بالا بردن رضایتمندی مشتریان از صنعت بیمه کشور تا چه اندازه است؟ گفت: کارگزار بیمه وظیفه شناخت نیازهای بیمه‌ای مشتریان را بر عهده دارد و باید مطلوب‌ترین شرایط بیمه‌ای را از بازار بیمه برای مشتریان کسب کند.

کریمی با اشاره به اینکه نیاز است که خود کارگزار دانش فنی این مسئله را داشته باشد، تصریح کرد: کارگزار بیمه باید بتواند تشخیص دهد که مشتری به چه پوشش‌های بیمه‌ای نیاز دارد. مشتری که تخصص بیمه‌ای ندارد، بنابراین این کارگزار است، که نیازهای بیمه‌ای مشتری را احصا کرده و بهترین نوع بیمه را برای مشتری خود دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کارگزار در توسعه بازار بیمه نقش بسیار اساسی دارد، معتقد است که متاسفانه در ایران به جای گسترش شبکه کارگزاری که از نظر دانش فنی در درجه بالاتری قرار دارد، نمایندگان فروش بیمه بازار را در دست دارند.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در پایان خاطرنشان کرد: شبکه کارگزاران بیمه باید به صورت مرتب خود را به روز کرده و علم و دانش خود را در این زمینه افزایش دهند و بازار را به سمت رقابتی شدن حرفه‌ای سوق دهند، نه اینکه مانند شرایط فعلی بخواهند با نرخ شکنی بازار صنعت بیمه را تخریب کنند.

کد خبر : ۲۶۰۲۹۱