خبرگزاری کار ایران

ابتکار :

تلاش سه قوه برای کاهش آلودگی هوا/خودروسازان مکلف به رعایت شرایط امحای خودروهای فرسوده شدند

در حال حاضر موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۵ برابر خودرو‌ها ایجاد آلودگی می‌کنند لذا باید به سمت تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری و واردات موتورهای برقی و هیبریدی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار ، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مراسم رونمایی از ثبت رکورد اسقاط بیش از ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در سال ۹۳ با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون شهروند ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند گفت: آلودگی هوا علاوه بر تحمیل بیماری، هزینه‌های اقتصادی نیز به کشور و مردم وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم ساز و کارهایی اندیشیده است که نسبت به کاهش آلاینده‌ها در کشور موثر واقع شده که از جمله این اقدامات استانداردسازی بنزین و از رده خارج کردن خودرو‌ها بوده است به طوری که ساز و کاری که از سال ۷۹ شکل گرفته و مورد غفلت و تعطیلی قرار گرفته بود دیگر بار اجرایی شد چرا که آن زمان استاندارد بنزین یورو ۲ و از رده خارج کردن پیکان در دستور کار بود که طی ۱۰ سال گذشته وقفه در آن ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در دولت جدید با توجه به اقداماتی که در جهت کاهش آلودگی هوا انجام شد ۵۰ روز هوای سالم‌تری نسبت به سال گذشته داشتیم این اقدام را گامی اولیه برشمرد و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بوده اما هنوز مشکلات زیادی داریم چرا که تسریع در روند از رده خارج کردن خودروهای سواری باید اقتصادی شود ضمن اینکه اگر بتوانیم آن را به تولید ملی وصل کنیم استقبال صورت می‌گیرد.

ابتکار با تاکید بر لزوم از رده خارج کردن خودروهای عمومی مثل اتوبوس و مینی‌بوس بیش از گذشته اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۳۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی و مینی بوس رانی کشور فرسوده است که باید ساز و کارهای تشویقی و اقتصادی در نظر گرفته شود و همکاری‌های بخش خصوصی را نیز طلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه موتورسیکلت‌ها نیز مشکل جدی داریم گفت: در حال حاضر موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۵ برابر خودرو‌ها ایجاد آلودگی می‌کنند لذا باید به سمت تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری و واردات موتورهای برقی و هیبریدی حرکت کنیم.

وی همچنین به فرسوده بودن ناوگان تاکسیرانی اشاره و اظهار داشت: در مورد تاکسی‌ها نیز به دلیل پیمایش بالا لزوم نوسازی آن بیش از پیش باید مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مساله نوسازی کامیون‌ها نیز باید مد نظر قرار گیرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ناحیه کامیون و تریلی نیز دچار آسیب هستیم که حتما باید روی نوسازی این ناوگان نیز تمرکز کنیم و در این خصوص بخش خصوصی و شهرداری‌ها باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را داشته باشند.

معاون رئیس جمهور همچنین بر لزوم معاینه فنی خودرو‌ها و یکپارچه‌سازی آن اشاره کرد و گفت: در خصوص یکپارچه سازی منتظر قول وزارت کشور هستیم که با همکاری راهور ناجا و محیط زیست معاینه فنی اتفاق افتد و نتیجه این تلاش‌ها استمرار داشته باشد.

وی همچنین از صنعت خودروسازی کشور خواست که در طراحی خودرو‌ها به مساله بازیافت نیز توجه داشته باشند به نحوی که از قطعاتی استفاده شود تا قابل استفاده باشد و نسبت به لایف سایکل احساس مسئولیت داشته باشند یعنی تولیدکننده مکلف است به نحوی نسبت به طراحی محصول اقدام کند که پایان عمر آن نیز دیده شده و نحوه امحا و بازیابی قطعات ارزشمند نیز مشخص باشد. یعنی از موادی استفاده شود که در زمان از رده خارج شدن امکان استفاده مجدد داشته باشد.

وی در ادامه به همکاری‌های وزارت نفت در زمینه کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و تصریح کرد: ارائه بنزین یورو ۴ و حذف بنزین‌های آلوده همچنین کاهش گوگرد از ۷ هزار به ۱۵۰Ppm و همچنین کاهش عرضه مازوت به نیروگاه‌ها از جمله اقداماتی بوده که نفت در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: البته در نظر گرفته شده که از سال آینده به هیچ عنوان استفاده مصرف مازوت در نیروگاه‌ها داده نشود چون از نظر ما مازوت سوخت نیست.

ابتکار اجرای استاندارد یورو ۴ در خودروسازی را از جمله دیگر برنامه‌‌ها برشمرد و گفت: د راین خصوص نیز بازرسان محیط زیست نظارت کامل داشته و چنانچه خودرو‌ها با استاندارد یورو ۴ همخوانی نداشته باشند اجازه شماره‌گذاری داده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر خودروهای تولیدی کشور به صورت یورو ۴ است که البته باید به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی برویم.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: علاوه بر اینکه در تهران در سال جاری ۵۰ روز هوای سالم‌تری داشته‌ایم و شهرهای اصفهان، ‌اراک کرج تبریز و مشهد نیز این اتفاق افتاده است.

وی در خاتمه گفت: در خصوص صنایع ساکن که ایجاد آلایندگی می‌کنند نیز نیازمند همگرایی دستگاه‌ها هستیم ضمن اینکه هر سه قوه باید در جهت بهبود محیط زیست همکاری و تلاش داشته باشند.

کد خبر : ۲۶۰۲۱۹