خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

سهم ۵ درصدی فروشگاههای زنجیره‌ای از نظام توزیع راضی کننده نیست

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای روان‌تر کردن نظام توزیع و بهبود کیفیت و بازرسی و راحتی مصرف کننده در حال توسعه فروشگاههای بزرگ و زنجیره‌ای هستیم.

 به گزارش ایلنا و به نقل از شاتا، مجتبی خسرو تاج با بیان سهم ۵ درصدی فروشگاههای زنجیره‌ای از نظام توزیع کالا گفت: فروشگاههای بزرگ و زنجیره‌ای در کشورهای پیشرفته ۶۰ تا ۸۰ درصد از نظام توزیع را برعهده دارند.

وی افزود: ما در کشور به ازای هر ۴۰ نفر یک واحد صنفی داریم در حالی که در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۲۰۰ نفر یک واحد صنفی هست.

خسرو تاج با بیان اینکه یکی از وظایف ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که با فضای انحصار مقابله کنیم تاکید کرد: بهترین مکانیسم برای کنترل قیمت‌ها و حقوق مصرف کننده این است که فضای رقابتی به وجود آید.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ضوابط میزان سودی که می‌توانند واحدهای صنفی بر روی کالا بگیرند مصوب شده و در زمینه گروهی از کالای اساسی مردم قیمت را دولت تعیین می‌کند و بخش اعظمی از کالا‌ها را بر اساس ضوابط خود وحد صنفی مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: مردم اگر شکایتی مردم داشته باشند در سامانه ۱۲۴ مطرح می‌کنند و سازمان حمایت بررسی می‌کند که آن واحد صنفی میزان سود را رعایت کرده یا نه و اساس این است که در فضای رقابتی قیمت خود را نشان دهد.

خسرو تاج با اشاره به برگزاری نمایشگاههای بهاره گفت: از ماه دی و بهمن طی نشست با تشکل‌ها سعی شده با برگزاری نمایشگاهه کالاهایی که امسال بیش از ۲۰۰ نمایشگاه بوده دراستانهای مختلف با عرضه بیشتر زمینه فراوانی کالا فراهم شود و قیمت‌ها بالا نرود و در این ایام مسائلی که مردم بیشتر با آن درگیر هستند سازمان حمایت آماده است نظارت و کنترل کند.

این مقام مسوول یاد آور شد: اکنون واحدهای صنفی برای فروش مشکل دارند نه کمبود کالا و از طریق صادرات غیر نفتی سعی داریم برای کالا‌ها تقاضا ایجاد کنیم. واحدهای تولیدی اگر شرایط بازار را اینطور ببینند ممکن است به فروششان لطمه بخورد به همین دلیل صادرات غیر نفتی باید به بازار رونق بدهد.

وی همچنین در زمنیه ذخیره سازی برای کالاهای اساسی گفت: ما در زمینه کالا کمبودی نداریم و ظرفیت سازی برای کالاهای اساسی انجام شده و تنظیم بازار و تولید و تجارت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است اما بنابر تجربه ما کالاهای مصفی و خوراکی اتاقهای صنفی و اتحادیه‌ها در این زمینه کمک می‌کنند.

به گفته خسرو تاج نمایشگاهای کشور باید مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشند و هر نمایشگاهی غیر از این باشد مورد قبول نیست.

خسرو تاج تصریح کرد: نمایشگاههای بهاره اگر با مشارکت اتاقهای اصناف و اتحادیه‌ها برگزار شود سازماندهی شده و بخشی از واحدهای صنوف تولیدی سعی در جبران مشکلات خواهند داشت.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که با اتحادیه‌های صنفی داریم این است که چگونه می‌توان سطح کیفیت را بالا برد و بدین منظور از ابتدای سال جاری طی جلساتی با اتاق‌ها و اتحادیه‌ها باید دستورالعمل و آیین نامه ارائه کالا و خدمات را برای مصرف کننده نهایی کنیم.

خسرو تاج آموزشهای قبل از اخذ مجوز را از نیازهای واحدهای صنفی در کشور دانست و عنوان کرد: امروز تمامی رسته‌های صنفی در کشورهای پیشرفته قبل از گرفتن مجوز در قالب دوره‌های تخصصی ویژه آموزش می‌بینند.

کد خبر : ۲۵۹۹۰۴