خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سیمانی‌ها از وزارت نفت تخفیف می‌گیرند/نرخ بالای حمل ونقل جلوی افزایش صادرات را می‌گیرد

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه سیمان همچنان با مازاد تولید دست وپنجه نرم می‌کند، گفت: بالا بودن نرخ حمل و نقل تعریف بازار جدید صادراتی را با چالش مواجه می‌کند.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص بازگشت به روال عادی کارخانجات سیمان بعد از وقفه یک ماهه در تولید گفت: کارخانجات ما بعد از ۲۰ روز توقف از بهمن ماه به روال عادی بازگشته‌اند.

وی افزود: طی این مدت حدود ۵۰ کارخانه که کار صادرات نداشتند به دلیل انباشت کلینکر کار را متوقف کردند و در این مدت تعمیرات اساسی هم انجام شد.

شیخان تصریح کرد: با صحبتی که با وزارت نفت داشتیم بابت صرفه جویی انجام شده در میزان سوخت مصرفی تخفیف و سوبسیدی برای تولیدکنندگان سیمان در نظر گرفته شود که قرار است از ابتدای سال ۹۴ اعمال شود.

وی اظهار داشت: قرار است که به ازای هر متر مکعب صرفه جویی در مصرف گاز حدود ۷ سنت با نرخ تعادلی دلار تخفیف در نظر گرفته شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه مازاد تولید همچنان ادامه دارد، ادامه داد: ما اولین صادرکننده سیمان دنیا هستیم و در حال حاضر به افغانستان، آسیای میانه و افریقا صادرات داریم ولی در مجموع چون قرار بود تولیدمان بر اساس پیشرفت کشور و رشد اقتصادی ۵تا ۶ درصد صورت گیرد؛ با توجه به اینکه با رکود اقتصادی مواجه شدیم دچار مشکل شدیم.

وی در خصوص تعریف بازار جدید صادراتی برای مازاد تولید گفت: با توجه به اینکه کرایه حمل زیاد است زیاد نمی‌توانیم روی این مسئله کار کنیم.

شیخان خاطرنشان کرد: البته از نیمه دوم سال آینده با افزایش ساخت و ساز مسکن، رشد اقتصادی و سیاست‌های کنونی دولت به سمت رونق بازار تقاضا می‌رویم.

یادآور می‌شود؛ حدود یک ماه گذشته کارخانه‌ جات سیمان با موافقت وزارت نفت اقدام به پلمپ مخازن مازوت وتقاضا برای قطع گاز کرده بودند که طی یک ماه هزینه‌ای بابت سوخت ندهند.

گفتنی است؛ به ازای هر تن کلینکر ۱۰۰ مترمکعب گاز یا مازوت مصرف می‌شود لذا بر اساس توافق صورت گرفته شرکت‌های سیمانی از وزات نفت بستانکار می‌شوند اما مقرر شده بابت آن پولی را به طور مستقیم دریافت نکنند.

کد خبر : ۲۵۹۸۷۶