خبرگزاری کار ایران

٨ پالایشگاه طرح سیراف جانمایی شد/عزم وزارت نفت برای افزایش ظرفیت پالایش به بیش از ٣ میلیون بشکه

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با اشاره به اجرای طرح پالایشی سیراف گفت: تلاش بر این است ظرفیت پالایشی کشور تا سال ٩٧ به سه میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش ایلنا، منصور معظمی گفت: با ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی در سیراف ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز به دو میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه درروز می رسد.

وی در ادامه به روند تعیین هشت پیمانکار برای ساخت پروژه سیراف پرداخت و افزود: برای ساخت این پالایشگاهها ٥٤ شرکت در قالب ٣٥ کنسرسیوم که صلاحیت فنی و مالی آنها تایید شده بود حضور پیدا کردند و پس از بررسیهای فنی، مدیریتی و مالی هشت شرکت برای توسعه این پالایشگاهها انتخاب شدند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان این که صلاحیت ٥٤ شرکت حاضردر پروژه سیراف در ٢٤ جلسه مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: مسائل مالی و سپس مسائل فنی شرکتها  پس از پایان فراخوان ساخت هشت پالایشگاه در جلسات جداگانه و به صورت گسترده مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این هشت شرکت برنده شدند.

معظمی با اشاره به این که در مسائل فنی ١٠٠ امتیاز برای ٥٤ شرکتی که برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کردند در نظر گرفته شد، افزود: بیشترین امتیاز شرکت کنندگان در این مناقصه ٩٢ و کمترین آن ٣٢ بود که امتیاز شرکتهای منتخب برای توسعه این پالایشگاهها بیش از ٧٥ بوده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان این که همه شرکتهای حاضر در این مناقصه از بخش خصوصی بوده اند، تصریح کرد: این کار در جهت استفاده بیشتر از توانمندیهای بخش خصوصی و ایجاد فرصت و ظرفیت برای این بخش در راستای توانمند سازی آنها بود.

وی تاکید کرد: باید تلاش شود زمینه برای سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی در صنعت نفت بیش از پیش فراهم شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که بخش خصوصی در سالهای اخیر مورد کم لطفی و گاهی بی لطفی قرار گرفته است، گفت: طرح فراگیر پالایشی سیراف کار بزرگی است که قرار است از سوی بخش خصوصی به ثمر بنشیند.

کد خبر : ۲۵۹۵۲۹