خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی:

امکان صادرات برق توسط بخش خصوصی فراهم شد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: امکان صادرات برق توسط بخش خصوصی فراهم شد.

به گزارش ایلنا، هوشنگ فلاحتیان اظهار داشت: در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، وزارت نیرو به افزایش صادرات برق ملزم است و از سوی دیگر، بخش خصوصی طی سال‌های اخیر مراجعه‌های زیادی برای صادرات برق داشته است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، از این پس سرمایه‌گذارانی که نسبت به احداث نیروگاه با بازده بالای 50 درصد اقدام کنند، تا 50 درصد برق خود را می‌توانند صادر کنند.

وی افزود: به همه سرمایه‌گذارانی که مراجعه‌هایی در این زمینه داشته‌اند، این نوید را می‌دهیم که چنانچه نسبت به احداث نیروگاه در مکان‌های موردنیاز اقدام کنند، به‌صورت همزمان مجوز صادرات صادر می‌شود تا پس از بهره‌برداری از نیروگاه، تا 50 درصد از برق تولیدی خود را به کشورهای هدف و موردنظر صادر کنند.

وی اظهار داشت: نیروگاه‌های موجود برای پوشش مشترکان موجود طراحی شده است لذا اگر نیروگاه‌های جدید احداث شود، به نحوی برنامه‌ریزی می‌کنیم که واحدهای جدید بتوانند 50 درصد برق خود را در اختیار بازار برق گذاشته و 50 درصد دیگر را صادر کنند.

وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای شفاف‌سازی قیمت برق، خرید و فروش برق با قیمت توافقی بین خریدار و فروشنده است، گفت: این آمادگی را داریم که کسانی که نسبت به تولید برق اقدام کنند، برق تولیدی‌شان را به مصرف‌کننده موردنظر خودشان بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: فروشندگان برق می‌توانند در چارچوب قیمت‌های توافقی که خودشان مدنظر قرار می‌دهند، برق‌شان را در هر نقطه بفروشند و صنعت برق فقط وظیفه ترانزیت برق را انجام داده و هزینه آن را دریافت می‌کند.

وی یادآور شد: تلاش می‌کنیم فضای کسب‌وکار در صنعت برق کشور را در سال 94 رونق دهیم و به نحوی عمل کنیم که کسانی که تمایل به تولید و توزیع برق را داشته باشند، با هدف کاهش تصدی دولت این کار را انجام دهند.

کد خبر : ۲۵۹۰۶۷