خبرگزاری کار ایران

ایزدی:

اعلام آمادگی بانک ملی و رفاه برای اعطای تسهیلات بافت فرسوده/انبوه‌سازان در اولویت هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارائه وام تسهیلات بافت فرسوده گفت: مصوبه اعطای تسهیلات بافت فرسوده با 22 بانک عامل شروع شده است و اعلام آمادگی بانک ملت، بانک ملی با سهم 15 هزار تسهیلات و بانک رفاه با سهم 2 هزار و 550 فقره تسهیلات نوسازی اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرکل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در نشست خبری بازارچه حامیان سرزمین من با اشاره به اولویت‌های اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده گفت: با توجه به اینکه وقفه‌ای در اعطای این تسهیلات صورت گرفت 35 هزار پرونده برای استفاده از این تسهیلات وجود دارد که انبوه‌سازان، موارد تجمیعی، زنان سرپرست خانوار  از اولویت‌های ارائه این وام هستند.

وی با تاکید بر اینکه انبوه‌سازان در اولویت این وام‌ها قرار گرفته‌اند، گفت: سعی کرده‌ایم تا حد ممکن مراحل اداری اخذ وام  تسهیلات نوسازی را کوتاه کنیم و امسال با سهم 20 هزار واحد تسهیلات و اعلام آمادگی سه بانک ملی ملت و رفاه سال را پایان می‌دهیم و امیدواریم این روند در سال آینده هم ادامه یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از ابتدای تشکیل دولت جدید بهسازی شهری در اولویت برنامه‌های شهری قرار گرفت که اولین گام آن تدوین سند ملی بود.

ایزدی با بیان اینکه امروز خوشبختانه بهسازی شهری به یکی از اولویت‌های مجموعه‌های سیاست‌گذار و مردم  تبدیل شده است گفت: خوشبختانه با امضای 28 نماینده طرح بهسازی شهری برای پیگیری و تبدیل آن به سند قانونی انجام شد.

مدیرکل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه در طرح جامع مسکن اولویت با بهسازی و نوسازی شهری است، گفت: این طرح قطعا با حمایت و پیگیری خود ساکنان منطقه انجام می‌شود.

وی با اشاره به بازدید خود از شهر بهارستان در نزدیکی تهران گفت: در حالی که این شهر در ابتدای انقلاب جمعیتی حدود 5 هزار نفر داشت جمعیت آن امروز به چیزی حدود 850 هزار نفر رسیده است. از اینکه در طوفان تابستان اخیر بخش‌هایی از آن تخریب شد  و حال مشخص است که با وقوع زلزله و یا سایر  بلایای طبیعی این شهر  به صورت  جدی در خطر است.

وی با تاکید بر اینکه بافت‌های فرسوده کشورمان از سه معضل فقر شهری تاب آوری پایین و بحران هویت  رنج می‌برند، گفت:  درحال حاضر  130 هزار هکتار از محدوده‌های شهری در بافت فرسوده هستند و یک سوم جمعیت شهری نیز در این مناطق زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری بازارچه حامیان سرزمین من ایران گفت: قطعا دولت و شهرداری‌ها به تنهایی نمی‌توانند مشکلات این محدوده‌ها را حل کنند بنابراین رفع  این مشکلات نیاز جدی به همکاری نهادهای غیردولتی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بازارچه هم با هدف معرفی نهادهایی که برای رفع مشکل بافت‌های فرسوده تلاش می‌کنند دایر شده است همچنین تقویت نقش این نهادها در ارتقای هویت شهری بافت های فرسوده و همچنین حمایت از این نهادها از دیگر اهداف برگزاری این بازارچه است. البته اجرای عمارت مسعودیه که محل برگزاری بازارچه حامیان سرزمین من است هم از دیگر اهداف است در حال حاضر عمارت مسعودیه که دومین اثر فاخر از دوران قاجاریه است به بخش خصوصی واگذار شده  تا دوباره احیا شود.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات برای خرید کارخانه ریسباف اصفهان گفت خوشبختانه بالاخره توانستیم مذاکرات برای خرید کارخانه ریسباف را با حمایت بانک ملی شروع کنیم و به زودی هیات کارشناسی قیمت واقعی این بافت تاریخی را اعلام می‌کنند.

کد خبر : ۲۵۸۹۴۴