خبرگزاری کار ایران

در جلسه هیات مصوب شد:

مشوق‌های اسقاط خودروهای فرسوده اعلام شد/میزان معادل سازی تعداد گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با کاربری‌های گوناگون

با تصویب هیات وزیران امکان استفاده از گواهی اسقاط کلیه خودرو‌ها فراهم گردید و واردکنندگان و صاحبان خودرو‌های سنگین و نیمه دسنگین و عمومی می‌توانند این خودرو‌ها را اسقاط، و از گواهی اسقاط آن استفاده نمایند.

به گزارش ایلنا، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای تمام خودرو‌های سنگین، ارزش معادل گواهی اسقاط را اعلام نمود؛ لازم به ذکر است پیش از این تنها خودرو‌های شخصی و وانت بار‌ها می‌توانستند در این چرخه قرار گیرند. اما با اجرای این مصوبه از این پس تاکسی با ۲ گواهی اسقاط کمترین میزان و کامیون کشنده با ۱۴ گواهی اسقاط بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

بر این اساس گواهی اسقاط هر تاکسی فرسوده معادل ۲ خودروی سواری، هر خودرو ون نوع m۱معادل ۳ گواهی اسقاط، هر مینی بوس یا ون m۲ معادل ۴ گواهی اسقاط، اتوبوس معادل ۱۲ گواهی اسقاط، وانت یک تن و پایین‌تر ۱ گواهی اسقاط، وانت بالا‌تر از یک تن معادل ۲ گواهی اسقاط، کامیونت ۲ تا ۶ تن معادل ۳ گواهی اسقاط، کامیون سبک ۶ تا ۱۰ تن معادل ۵ گواهی اسقاط، کامیون متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن معادل ۱۰ گواهی اسقاط، کامیون سنگین ۲۶ تن و بالا‌تر ۱۲ گواهی اسقاط و کامیون کشنده ۱۴ گواهی اسقاط بر اساس جدول ۱ معین گردید.

خاطر نشان می‌گردد پیش از این اسقاط و استفاده از گواهی این خودرو‌ها تنها از منابع دولتی امکان پذیر بود و با این مصوبه، واردکنندگان خودرو می‌توانند ضمن اسقاط این خودرو‌ها از گواهی اسقاط آن‌ها جهت واردات خودرو استفاده نمایند و بدون استفاده از منابع دولتی روند اسقاط خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین اجرایی می‌گردد.

بدیهیست این طرح مشوق قابل توجهی برای دارندگان این نوع خودرو‌های فرسوده است تا نسبت به اسقاط و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده خود اقدام نمایند. 

جدول شماره 1 :

 

نوع کاربری

 

تاکسی

ون نوع 

M1

مینی بوس و ون 

نوعm2

اتوبوس

وانت

 (یک تن و پایینتر)

وانت

 

(بالاتر از یک تن)

کامیونت

 (2 تا 6 تن)

کامیون سبک

 (6 تا 10 تن)

کامیون متوسط (10 تا 26 تن)

کامیون سنگین

(26 تن و بالاتر)

کامیون کشنده
تعداد معادل 2 3 4 12 1 2 3 5 10 12 14

 

کد خبر : ۲۵۸۴۹۹