خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم نامه همکاری بین صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و تعاون

در دومین نشست شورای صندوق‌های توسعه‌ای و حمایتی کشور که با هدف همگرایی و هم اندیشی و افزایش تعاملات صندوق‌های توسعه‌ای و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌ها انجام شد، تفاهم نامه همکاری بین صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به امضاء مدیران عامل هر دو صندوق رسید.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک از انتخاب خود به عنوان دبیر شورا با کسب اکثریت آرا خبر داد و گفت: صندوق به عنوان دبیرخانه شورا انتخاب شد ضمن آنکه با انتخاب مدعوین، صندوق‌های مالی توسعه تکنولوژی ایران، ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، ضمانت سرمایه گذاری تعاون، نوآوری و شکوفایی و یک صندوق از بخش غیردولتی به عنوان هیات رییسه شورا برگزیده شدند.

علی تعقلی سپس با اشاره به امضای این تفاهم نامه، تصریح کرد: این تفاهم نامه در راستای تحقق اصل۴۴ قانون اساسی و در حمایت از تولید، بهره گیری و هم افزایی ظرفیت‌ها و امکانات موجود و توسعه کار آفرینی به امضاء رسیده است.

به گفته وی، در این تفاهم نامه، همکاری صندوق تعاون و صندوق صنایع کوچک در استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود از جمله صدور ضمانت نامه مشترک و اتکایی، توزیع ریسک و سایرظرفیت‌های موجود در چارچوب قوانین و مقررات جاری جهت ارائه خدمات هرچه بیشتر به بخش تعاون و صنایع کوچک مورد تاکید قرار گرفته است.

تعقلی افزود: بعضاً سقف ضمانت نامه صندوق‌های توسعه‌ای جوابگوی نیازهای صنایع کوچک نیست که با انجام تعاملات مشترک و امضای تفاهم نامه‌های همکاری می‌توان شاهد تسریع اقدامات در این زمینه بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که در حال حاضر صندوق‌های توسعه‌ای کشور با آن مواجه هستند، افزود: تغییر قوانین و حذف مقررات دست و پاگیر یکی از مواردی است که برای ارتقا جایگاه و نقش پررنگ‌تر صندوق‌های توسعه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد.

تعقلی، مقررات زدایی را عامل مهم در بهبود روند فعالیت این صندوق‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد برخی از مصوبات که نیازمند رسیدگی از سوی هیات دولت و مراجع قضایی است با پیشروی مناسب دنبال شود و بهبود پیدا کند.

وی همچنین با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در این نشست‌ها به بحث و تبادل نظر بیشتر پیرامون این مسائل پرداخته شود، اظهار داشت: ارائه راهکارهای اجرایی و عملی مناسب می‌تواند ما را مسیر درست این راه به مسئولان نشان دهد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، ادامه داد: ارائه پیشنهادات برای برون رفت از شرایط کنونی و تسریع در حل مسائل را دراین نشست‌ها دنبال خواهیم کرد.

به گفته تعقلی؛ نتایج این نشست‌ها می‌تواند تاثیر و کمک بسزایی در برنامه ریزی، بودجه بندی و تامین منابع مناسب این صندوق‌ها پیش روی مسئولان بگذارد که از آن جمله می‌توان به برنامه ششم اشاره کرد.

وی ضرورت توجه بیشتر به نقش شورای هماهنگی صندوق‌های توسعه‌ای را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: در این راستا کارگروههای اجرایی مرتبط تشکیل خواهد شد تا اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده در این نشست‌ها را به صورت مدون جمع آوری کرده و به پایش برسانند.

در این نشست هر کدام از اعضای شورا به تشریح فعالیت‌ها، اقدامات و عملکرد خود پرداختند ضمن اینکه عدم توجه وشناخت کافی به فلسفه وجودی و جایگاه صندوق‌های توسعه‌ای در بین مردم و مسئولان، تاثیرات این صندوق‌ها در حمایت و تجاری سازی از فعالیت‌های اقتصادی و خلق ثروت از علم و همچنین نقش کلیدی صندوق‌های توسعه‌ای در توسعه صادرات و اقتصاد دانش بنیان از مواردی بود که دراین نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر : ۲۵۸۳۹۸