خبرگزاری کار ایران

رئیس ایمیدرو:

استخدام‌های بی‌رویه دولت و 35 طرح نیمه‌تمام برخلاف بهره‌وری است

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۲۱۵

در حوزه معدن و صنایع معدنی و 6 درصد در رشد ناخالص داخلی، یک درصد در معدن و 5 در صنایع معدنی رشد داشته ایم اما می‌توان جایگاه بالاتری را کسب کنیم زیرا در برخی از کشورها جایگاه معدنی از 16 درصد هم بالاتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در سومین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران اظهار داشت: سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود و رفتن به رشد جهشی برای جبران مافات کافی نبوده زیرا هنوز به نرخ رشد 8 درصدی که از اهداف 1404 است دست پیدا نکرده‌ایم.

وی افزود: در حوزه معدن و صنایع معدنی و 6 درصد در رشد ناخالص داخلی، یک درصد در معدن و 5 در صنایع معدنی رشد داشته ایم اما می‌توان جایگاه بالاتری را کسب کنیم زیرا در برخی از کشورها جایگاه معدنی از 16 درصد هم بالاتر است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تاکنون 700 میلیارد دلار ذخایر معدنی شناسایی شده گفت: کار اکتشاف 200 هزار کیلومتر هدف‌گذاری و آغاز شد که نتایج آن در سال 94 و 95 به دست می‌آید این در حالی است که در گذشته تنها 100 هزار کیلومتر شناسایی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین 120 میلیون تن در شش ماهه امسال ذغال سنگ قطعی به ذخایر معدنی ما اضافه شده البته پتانسیل رشد بیشتری در این حوزه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کل دنیا در حوزه معدن رتبه 12 را در حوزه ذخایر شناخته شده داریم و ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد و در لایحه حمایت از تولید و خروج از رکود  که یکی به تصویب رسیده و دیگری هنوز به تصویب نرسیده است ایمیدرو خود را تاثیرگذار می‌داند.

کرباسیان تصریح کرد: 30 طرح بزرگ ملی در اوایل دولت یازدهم متوقف و نیمه تمام بود که امروز تمام آنها فعال شده و حتی دو طرح نیمه تمام نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان توسعه معادن تنها هدف اصلی ایمیدرو نیست گفت: یکی دیگر از اهداف ما محرومیت‌زدایی است که در این زمینه در پروژه سنگان 17.5 میلیون تن کنستانتره و گندله اجرایی می‌شود و تحول عجیبی در این منطقه به لحاظ زیرساخت ها و اشتغال زایی به وجود آورده و ایمیدرو تکلیف خود می‌داند که در بحث سرمایه‌گذاری در نقاط محروم تلاش بیشتری کند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در کشور پذیرفتن عدم سرمایه‌گذاری در نقاط محروم است گفت: رسیدن به نرخ رشد اقتصادی نیازمند توجه به بهره‌وری است.

وی خاطرنشان کرد: استخدام های بی‌رویه دولت و 35 طرح نیمه تمام خلاف بحث بهره‌وری است همچنین ما در سرمایه‌گذاری‌ها استفاده بهینه‌ نداشته‌ایم.

وی گفت: در سال 2010 در امریکا 64 میلیارد دلار مواد معدنی استخراج شده که در مسیرهای فراوری و مسیرهای بعد از آن تا 2 هزار و 100 میلیارد دلار ارزش افزوده به وجود آورده و 26 میلیون نفر هم اشتغال مستقیم ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری یک درصدی در معدن می‌‌تواند سه درصد ارزش افزوده ایجاد کند.

کرباسیان با بیان اینکه حوزه معدن و صنایع معدنی حمایت سازمان برنامه را می‌طلب گفت: در زمینه حمایت از آموزش و پژوهش در سال 93 ، 12 هزار میلیارد تومان اختصاص یافت که البته این میزان تنها برای پژوهش‌های دولتی نبوده و بخش خصوصی را نیز شامل می‌شود.

وی با اشاره به میزان صادرات فولاد در سال‌های گذشته تصریح کرد: در سال 91 و 92 صادرات فولاد بالغ بر 200 هزار تن بود که در سال 93 این میزان به 2.5 میلیون تن رسیده است که البته این میزان صادرات با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که در زمینه جابجایی پول بوده انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز