خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس انرژی گفت:

عربستان به دنبال حفظ هژمونی نفتی در جهان / ایران مسیر نفتی مصدق را بپیماید

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۱۱۷

ایران باید اقتصاد بدون نفت را با اتخاذ شیوه صحیح برای اخذ مالیات، جلوگیری از قاچاق و به کار بستن شیوه مصدق در اداره مملکت و جایگزینی اقتصاد صنعت نفت به جای تجارت نفت را در پیش گیرد.

یک کارشناس انرژی در خصوص کشفیات نفتی آمریکا و به دنبال آن تلاش عربستان در جهت حفظ موقعیت استراتژیک نفتی  و ایدئولوژیکی و  ضربه به محور ایران، روسیه و ونزوئلا را عوامل اصلی کاهش قیمت نفت برشمرد و گفت: ایران باید اقتصاد بدون نفت را با اتخاذ شیوه صحیح برای اخذ مالیات، جلوگیری از قاچاق و به کار بستن شیوه مصدق در اداره مملکت و جایگزینی اقتصاد صنعت نفت به جای تجارت نفت را در پیش گیرد.

لطف‌الله میثمی کارشناس  مسائل نفت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در ارزیابی وضعیت اقتصاد جهان با توجه به کاهش قیمت نفت ابتدا به عامل اصلی افت قیمت اشاره کرد و گفت: کشفیات نفتی در  امریکا مهمترین عامل افت قیمت‌هاست زیرا این کشور روزانه 20 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند که 13 میلیون بشکه نفت را وارد می‌کند که این میزان واردات عاملی بزرگ در وابستگی این کشور به خاورمیانه بود.

وی افزود: امریکا که دغدغه کاهش وابستگی به کشورهای عرب و مسلمان خاورمیانه و همچنین کسری بودجه و عدم موازنه پرداخت ها را داشت به دنبال کشفیات جدید موفق شد  تا دو میلیون بشکه در روز از شیل‌اویل‌ها نفت تولید کند که با این روند به یک باره دنیا متوجه شد که تولید و عرضه نفت بالا رفته و قیمت‌ها رو به کاهش گذاشته‌اند.

 این کارشناس مسائل انرژی تصریح کرد: البته مقامات امریکایی دو سال قبل  در کنفرانس مونیخ اعلام کرده بودند که با وجود نفت‌های غیرمتعارف وابستگی کشورشان را به کشورهای نفت‌خیر آسیایی کم کرده و در نتیجه از اهمیت خاورمیانه خواهند کاست و حتی گفته بودند رویکرد جدید امریکا رفتن به سمت چین، هند و جنوب شرق آسیاست.

وی ادامه داد: با این رویه‌ای که امریکا در پیش گرفت عربستان نیز در صدد برآمد تا از پتانسیل استراتژیک خود استفاده کند لذا سلطان نفت جهان که هژمونی نفت و ایدئولوژیک وهابیت را برای خود قائل بود وقتی با اف زایش تولید و از دست رفتن جایگاه خود مواجه شد درصدد کاهش قیمت نفت و مقابله با نفت های غیرمتعارف و رقابت با امریکا برآمد که  تنها راه آن نیز کاهش قیمت نفت برای غیراقتصادی کردن تولید نفت‌های صخره‌ای بود.

این دانش‌آموخته نفت اظهار داشت: شیل‌اویل‌ها زمانی که قیمت نفت بالای 100 دلار بود توجیه اقتصادی داشت اما با کاهش قیمت نفت در حالی که تولید هر بشکه از آن 70 دلار هزینه در برداشت غیراقتصادی می‌نمود لذا با این کار  عربستان هم هژمونی خودش را تقویت کرد و هم به محور ایران، روسیه و ونزوئلا ضربه بزرگی وارد کرد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر کاهش قیمت نفت برای بسیاری از کشورها رضایت‌بخش است به طوری که مردم امریکا هر گالن بنزین را با کمتر از دو دلار خریداری می‌کنند و یا نتانیاهو اخیرا در این سخنرانی در کنگره امریکا از کاهش قیمت نفت به این دلیل که ایران در اجرای برنامه‌هایش با سختی مواجه می‌شود ابراز رضایت کرد.

میثمی در خصوص برنامه اقتصادی ایران با توجه به کاهش درآمدهای نفتی توضیح داد: در قانون اساسی و سازمان برنامه کشورمان کاهش وابستگی به نفت آمده بود لذا ما باید از مدت‌ها پیش وابستگی‌مان را کاهش می‌دادیم اما این کار را نکردیم و حال ضربه خوردیم اما در حال حاضر یکی از راه‌ها آشتی ملی و همبستگی ملی و اعتماد متقابل دولت و مردم به یکدیگر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر درصد زیادی از مردم مالیات گریزند که باید برنامه منسجمی جهت اخذ مالیات از همه افراد داشته باشیم . همچنین باید جلوی قاچاق و بنادر نامرئی گرفته شود.

میثمی همچنین به اتخاذ رویه مصدق در اقتصاد بدون نفت اشاره و اظهار داشت: مصدق 28 ماه کشور را بدون نفت اداره کرد در حالی که اقتصاد متوازنی نیز داشتیم و حتی صادرات بر واردات فزونی گرفت لذا در حال حاضر اگر همین رویه‌ها دنبال شود بسیاری از مشکلات اقتصادی قابل حل خواهد بود.

میثمی تاکید کرد: ما باید روی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت و جایگزین کردن اقتصاد صنعت نفت به جای تجارت نفت کار کنیم.

وی در خاتمه در پیش‌بینی روند کاهش قیمت نفت اظهار داشت: اگر در آینده افزایش قیمت هم داشته باشیم این افزایش کند خواهد بود زیرا انرژی‌های پاک مثل خورشیدی، باد و جزر و مد و نفت‌های صخره‌ای تجاری خواهند شد که همگی باعث می‌شود عرضه انرژی زیاد شده  لذا چنانچه افزایش قیمت هم داشته باشیم روند آن کند خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز