خبرگزاری کار ایران

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با ایلنا:

صدای تقابل اتاق با شبکه بانکی در ۸ سال گذشته بلند بود/اقتصاد مقاومتی استراتژی واحد اتاقی‌ها

پرویزیان گفت: سیاست اصلی اتاق باید اقتصاد مقاومتی باشد که محل وحدت برای حرکت است که بدین نحو می‌توانیم از چالش‌ها، شوک‌ها و بحران‌های سرراه بخش خصوصی فاصله بگیریم.

کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و عضو ائتلاف صنعت و فرهنگیان در انتخابات اتاق بازرگانی، صنعت و معدن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به رویکرد اتاق در ۸ سال گذشته و نقاط ضعف و قوت آن دوره، برنامه‌ها و راهکارهایی را برای عبور از بحران‌های مبتلا به اتاق عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی بعنوان یک تشکل مردم نهاد و نماینده بخش خصوصی برای پیگیری مطالبات و مناسبات داخلی و خارجی این بخش فعالیت‌هایی انجام داده، گفت: اتاق طی ۸ سل گذشته ضمن اینکه دستاوردهایی داشته اما با توجه به شرایط و مناسبات جدید نیاز به تغییر و تحول در رویکرد، اهداف و برنامه‌ها دارد.

تعامل با شبکه پولی در صدر برنامه‌های اتاق قرار گیرد

پرویزیان موضوع تعامل با شبکه پولی، مالی بیمه‌ای و بازار سرمایه در حوزه کسب و کار بخش خصوصی را برای تنظیم مناسبات اتاق بسیار مهم و اساسی ارزیابی کرد و افزود: اتاق نیاز دارد که صدای واحدی در نظام بانکی و شبکه پولی داشته و در این خصوص باید کمیسیون و کارگروه مشخصی داشته باشد.

لزوم حمایت از تولید صادرات محور

وی گفت: برای حمایت از تولید بخصوص تولید صادرات محور نیاز است که مسائل بخش خصوصی در حوزه شبکه بانکی از جمله موضوع ال سی و اعتبار اسنادی داخلی حل و فصل شود.

این کاندیدای اتاق بازرگانی در ادامه موضوع تنگناهای اعتباری، تخصیص تسهیلات به بخش خصوصی و اطمینان از بازگشت تسهیلات، موضوع محدودیت‌های ارزی در نقل و انتقالات را مشکلاتی برشمرد که بخش خصوصی از بابت آن‌ها رنج می‌برد.

وی همچنین موضوع مقررات ارزی بحث نرخ سود، تامین مالی کم هزینه برای بخش خصوصی را از دیگر موضواتی ذکر کرد که در اتاق جدید باید برای آن‌ها راهکارهای مشخصی را بصورت منسجم دنبال کرد.

صدای تقابل اتاق با شبکه بانکی در ۸ سال گذشته بلند بود

پرویزیان تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته بیشتر صدای تقابل با شبکه بانکی و نهادهای مالی و پولی و بنگاههای بزرگ از اتاق به گوش می‌رسد که باید به تعامل تبدیل شود.

وی ادامه داد: در مورد قانون بهبود مستمر کسب و کار یک بند برای متحدالشکل کردن عقود بانکی وجود داشته اما این بند هیچ کمکی به تنظیم بهتر مناسبات بخش خصوصی و شبکه بانکی نتوانست انجام دهد چون مسئله صرف رابطه بخش خصوصی و شبکه بانکی در متحدالشکل بودن مقررات قرارداد‌ها نیست بلکه این مسئله بخش کوچک و شکلی از موضوع است و محل اختلاف کار‌شناسی جدی و زیادی دارد.

مدیرعامل بانک پارسیان تاکید کرد: قراردادهایی که بین شبکه بانکی و اشخاص منعقد می‌شود باید متناسب با نوع کسب و کار و موضوع باشد یک کسب و کار بتواند بدرستی پا گرفته و مدیریت و اجرا شود و لذا صاحب کسب کار و کارآفرین بتواند به روش مورد نظر تامین مالی کرده و شبکه بانکی نیز مطمئن باشد منابع تخصیص داده شده باز خواهد گشت که بنظر می‌رسد این موضوعات نظم جدیدی را نیاز داشته تا اتاق بتواند این فعالیت‌ها را انجام دهد.

اقتصاد مقاومتی استراتژی واحد اتاقی‌ها

وی با تاکید بر لزوم تک صدایی در اتاق اظهار داشت: در استراتژی و سیاست کسب و کار باید یک سیاست واحد دنبال شود مثلا سیاست اصلی اتاق بعنوان پیشران باید اقتصاد مقاومتی باشد که محل وحدت برای حرکت است که بدین نحو می‌توانیم از چالش‌ها، شوک‌ها و بحران‌های سرراه بخش خصوصی فاصله بگیریم.

وحدت؛ دولت و مجلس را وادار به پشتیبانی از اتاق می‌کند

پرویزیان گفت: وحدت می‌تواند دولت و مجلس را به پشتیبانی از اتاق وادار کرده و اتاق موتور محرک واقعی حمایت از کسب و کار بخش خصوصی شود.

وی تصریح کرد: وجود نقاط مشترک در اتاق مهم است و البته طبیعی است از نظر روش کار تنوع وجود داشته باشد اما در هر صورت موضوعات مشترکی مثل تامین مالی، نوع ارتباط با شبکه بانکی و داوری‌ها محل چالش همه بخش خصوصی است و می‌تواند نقطه وحدت باشد.

عضو ائتلاف صنعت و فرهنگیان در انتخابات اتاق بازرگانی، صنعت و معدن گفت: اقتصاد می‌تواند برای همه محل وفاق ایجاد کند و تفاوت آن با حوزه سیاست در همین است مثلا در حوزه صنعت و تولید کسی مخالف تولید بخصوص تولید صادرات محور و با ارزش افزوده نیست این‌ها موضوعاتی محل اشتراک و وحدت است و ما نیاز داریم که آن‌ها را تقویت وتحکیم ببخشیم و این در حالی است که اکنون وحدت و انسجام و همترازی استراتژیک در اتاق وجود ندارد.

وی در خصوص لزوم توسعه تولید صادرات محور اظهار داشت: تولید صادرات محور در سالهای مسئولیت بنده در بانک توسعه صادرات دنبال و پیاده شد و برنامه داریم که در دوره جدید اتاق پیگیری شود.

هجینگ ارزی را جدی بگیریم

پرویزیان ادامه داد: بحث فنی خاص مثل هجینگ ارز جدی و مهم است و اگر بخش خصوصی اطمینان پیدا کند که در یک سال خاص سرمایه گذاری می‌کند در دوره بهره برداری در حاشیه مشخصی نرخ ارز تغییر می‌کند و این موضوع به لحاظ بار هزینه‌ای برای بخش خصوصی تولید صادرات محور مهم است بدین معنا که صاحب کسب و کار فعال در عرصه صادرات نمی‌تواند خودش را به بازارهای جهانی گره بزند بطوری که بسیاری از کسب و کارهای پا گرفته که با ایده خوب اجرایی شدند اما به خاطر این مسئله مشکل داشتند.

وی همچنین یکی از ریشه‌های مطالبات معوق را نوسانات نرخ ارز عنوان کرد که با هجینگ ارزی قابل حل خواهد بود و از جمله موضوعاتی است که اتاق می‌تواند پیگیری کند.

این فعال بازار سرمایه و پول انتخاب استراتژی کاهش هزینه برای تجار و صادرکنندگان را از دیگر موضوعات قابل بحث در اتاق دانست و گفت: ما باید هزینه‌های آن‌ها را تا حد ممکن کاهش دهیم یعنی جایی که دستگاه اداری کشور خودبخود هزینه‌هایی برای صادرکنندگان و تجار برای دادن مجوز‌ها، موافقتنامه‌های اصولی، مجوزهای فعالیت ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: باید هزینه‌های تجار و صادرکنندگان را تا حد ممکن کاهش دهیم و بعضی از هزینه‌های اضافی که ناشی از شرایط اقتصادی است جبران کنیم.

ورود بانک‌های خارجی مشکلات تجار را حل می‌کند

پرویزیان همچنین اظهار داشت: شبکه‌هایی که در شرایط تحریم به کشور و صادرکنندگان کمک می‌کنند مثل تاسیس بانکهای مشترک و حمایت از ورود بانک‌های خارجی باید دنبال شود مثلا در سال ۸۷موفق شدیم بانک مشترک ایران ونزوئلا را تاسیس کنیم که این نوع اقدامات به حل بسیاری مسائل کمک می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه صندوق‌های خطر پذیر و حمایت از خوشه‌های مالی صادرات گرا با همکاری نهادهای مرتبط و ذیربط مثل بانک توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمایه گذاری خارجی از کارهایی است که از سوی اتاق می‌تواند تقویت و حمایت شود.

تشکیل نهادهای صادرات گرای فنی-مهندسی و پزشکی رویکرد و برنامه جدید اتاق

عضو ائتلاف صنعت و فرهنگیان یادآور شد: ما ظرفیت نیروی انسانی قوی در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی و پزشکی داریم که می‌توانند نهادهای صادرات گرا تاسیس کنند تا تولید تقویت شود و اتاق نیز در این زمینه‌ها براحتی می‌تواند ورود و فعالیت کند.

کد خبر : ۲۵۷۸۹۹