خبرگزاری کار ایران

ایلنا در نگاهی گذرا بررسی کرد:

خواستاران تحول از اقتصاد نوین سال 1381 تا اقتصاد سفید سال 1393

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۷۳۵

گروه خواستاران تحول اولین گروهی بود که پس از سالها فعالیت جناح سنتی اتاق برای تغییر وارد گود شد/ اقتصاد نوین - اتاق نوین؛ شعاری که معادله ها را به هم ریخت

ایلنا: گروه خواستاران تحول اولین گروهی بود که پس از سالها فعالیت جناح سنتی اتاق برای تغییر وارد گود شد. این گروه که به همت آرمانگرایانی مانند احمد موسوی اخوان و جهانبخش نورائی هسته اولیه اش شکل گرفت، در دل خود افراد تحصیلکرده را جای داده بود و تلاش داشت یکدستی تفکر سنتی حاکم در پارلمان بخش خصوصی را از میان برداشته و فعالیت های بخش خصوصی را وارد فاز جدیدی کند. در آن سالها محمد رضا بهزادیان که از معاونت وزیرکشوراستعفا داده بود، با گروهی متفاوت به تحول پیوست و عملاً پرچمدار تحول شد.

اولین ترکش های بخش سنتی حاکم بر اتاق را بهزادیان دریافت کرد تا جایی که برخی از مسئولان وقت به ویژه رییس اتاق ایران وی را مردی کم تجربه می دانستند که توان مقابله و رویارویی با بخش سنتی را ندارد. اما بهزادیان و همراهان به گفته های رییس و دیگران توجهی نداشته و برهمین اساس در انتخابات سال هزار و سیصد و هشتاد و یک اولین لیست را تهیه و رسما برای حضور اعلام آمادگی کردند.

لیستی که در آن نام بسیاری افراد برای اولین بار مشاهده می شد ؛ مانند محمد رضا بهزادیان، سید حمید حسینی، سید محمد رضا صدر هاشمی، مهدی پور قاضی ، همایون اسدی لنگرودی، جمشید عدالتیان، مسعود دانشمند، محمدامین هادوی، علسرضا قدس طینت، محمد مهدی رئیس زاده، هادی غنیمی فرد، محمد باقر رجال، محمد رضا سروش، قدس طنیت، احمد امیر احمدی، سید احمد موسوی،عباسعلی قصایی، انورپاشاباقرپور، محمد رضا بهرامن، هوشنگ ادهمی، مهوش نیکپور، و فاطمه شعبانی.

انتخابات سال 81 از ریاست بهزادیان تا استقلال اتاق تهران

این لیست در همان روز های ابتدایی مورد توجه بسیاری از فعالان بخش خصوصی و البته از طرفی دیگر هم مورد خشم طیف سنتی حاکم بر اتاق قرار گرفت. براساس شواهد موجود در آن سالها بسیاری باور نداشتند که این گروه بتواند در برابر قدرت های وقت حرفی برای گفتن داشته باشد اما یک شعار خاص به عنوان اقتصاد نوین – اتاق نوین تمامی معادله ها و پیش بینی ها را برهم زد و طولی نکشید که بسیاری از اعضای این لیست برکرسی هیات نمایندگان اتاق تهران تکیه زدند.

البته ورود به اتاق تنها بخش کوچکی از برنامه های گروه خواستاران بود چراکه تک تک اعضای تحول به خوبی می دانستند اتاق بازرگانی تهران سالها در دل مجموعه اتاق ایران قرار گرفته است و حال اعلام استقلال خود یک پروسه طولانی را به همراه دارد. در همان مقطع محمد رضا بهزادیان پس از رای گیری در خصوص ریاست اتاق تهران جایگزین فردی شد که رییس اتاق ایران نیز بود "علینقی خاموشی ".

خاموشی در آن مقطع هرچه در توان داشت را برای جلوگیری از اقدامات تحول بکار گرفت و بار ها برای جلوگیری از هر گونه اقدام احتمالی با وزیر بازرگانی وقت محمد شریعتمداری دیدار می کرد. دیدار هایی که تماما به نتیجه نرسید و محمد رضا بهزادیان توانست با پشتوانه حمایت های گروه اتاق بازرگانی را از دل مجموعه طالقانی خارج و به خیابان مطهری تهران انتقال دهد. انتقالی که در یک شب و با حضور تمامی رسانه های گروهی انجام شد.

بهزادیان که تمایل داشت تمامی اقدامات در شفافیت کامل انجام شود طی یک اعلام رسمی از همه رسانه های گروهی خواست که به اتاق بازرگانی ایران مراجعه کنند و نمایندگان رسانه ها شاهد اولین تغییر اساسی در بدنه اتاق بازرگانی باشند. البته در همان زمان بسیاری از جناح سنتی در اتاق اعلام می کردند که تحول به دلیل این اقدام با مشکلات مالی بسیاری مواجه خواهد شد اما با مدیریت گروه تحول این پیش بینی نیز محقق نشد و اتاق تهران که امروز تبدیل به قطب اقتصادی منطقه شده است شکل گرفت.

اما طیف سنتی در طی این سالها بیکار بود و بار ها با حمله هایی که در پارلمان بخش خصوصی به تحول کردند تلاش داشتند ضربه هایی بر پیکره گروه تحول وارد کنند تا شاید بتوانند این قطار سریع سیر تحول را کند و یا متوقف کنند.

انتخابات سال 1385 از ریاست تا برکناری بهزادیان

انتخابات سال 1385 حال و هوایی دیگر داشت به طوری که عمر دولت اصلاحات پایان یافت و دولت نهم که یک دولت تماما اصولگرا بود برکرسی قدرت تکیه زد. اما با این همه و با توجه به حضور افرادی همچون مسعود میرکاظمی و طهماسبی در سمت های وزیر بازرگانی و صنعت؛ گروه تحول به دنبال حضور جدی تر در انتخابات بود. براین اساس یکبار دیگر لیستی تهیه شد که در آن چهره های شناخته شده سال 1381 حضور داشتند.

لیستی شامل افرادی همچون، مهدی رییس زاده، علیرضا قدس طنیت، توفیق مجدپور، سیدجواد قیاس آل رسول، فاطمه مقیمی، احمد ترک نژاد، مسعود خوانساری، پدرام سلطانی، محمد رضا بهزادیان، جمشید عدالتیان، محمد موحد خواه، پرویز شهپر، محسن بهرامی، خلیلی، جلیل سازگار نژادمحمد حسین کریمی، سید حمید حسینی، مهنوش نیکپور، نادرعطایی، مجتبی خسروتاج، شجاع الدین بازرگانی، فریدون درودی، اعظم السادات مشکاتی، احمد امیر احمدی، مهدی پور قاضی، محمد ولی، محسن حاجی بابا، حمیدرضا حقیقت، فرهاد فزونی، لطف اله سعیدی، عبدالحمید مبصری، علیرضا کدخدایی، محمد پارسا، محمد اورنگ، حمیدرضا صالحی، فریدون مجلسی، علی موحد، محمد رضا نجفی ، خیبری، محمد مهدی تابع قانون، نیما اسلامی، سید ضیاالدبن خرمشاهی، هوشنگ ادهمی، فاطمه دانشور و ابولفضل رضوی بود. البته باید به این مهم اشاره کرد که بهزادیان در این دوره به دنبال روی کار آوردن افراد جدیدی بود افرادی همانند خوانساری، بهرامی و خسروتاج از بدنه دولت اصلاحات و همچنین فعالان جوانی همانند پدارم سلطانی، فاطمه دانشور و فاطمه مقیمی.

تحول در این دوره بنا داشت که حضور حداکثری خود را در اتاق بازرگانی تهران حفظ کند و با توجه به سیاست های اجرایی این گروه در دوره گذشته و عملکرد مثبت بهزادیان و هم فکرانش بار دیگر اکثر کرسی های هیات نمایندگان را در اختیار گرفت و شخص محمد رضا بهزادیان با دریافت 1337 رای به عنوان نفر اول لیست انتخاب شد. البته در طی دوره انتخابات تحول که به کار گروهی اعتقاد داشت برای حضور و رای آوردن افرادی همانند سلطانی و مقیمی از هیچ اقدامی فروگذار نبود و نتیجه آن قرار گرفتن این افراد در جایگاه های سیزدهم و هجدهم اتاق بازرگانی تهران بود به طوری که این دو از افراد صاحب نامی همچون اسداله عسگر اولادی رای بالاتری آوردند حتی رییس کنونی اتاق بازرگانی تهران یحیی آل اسحاق نیز پس از پدرام سلطانی که مورد حمایت بهزادیان بود با دریافت 1059 رای در جایگاه هفدهم قرار گرفت.

اما این بار جریان و مسیر به گونه ای دیگر بود به طوری که بهزادیان پس از اینکه به ریاست اتاق تهران رسید در یک اقدامی از پیش طراحی شده مورد هجمه حملات قرار گرفت و در یک روز تاریخی وی با یک رای گیری بسیار برنامه ریزی شده از ریاست اتاق تهران برکنار و چند ساعت بعد از اتاق تهران اخراج شد. جهانبخش نورایی که در آن زمان مدیر حقوقی اتاق بازرگانی بود به عدم رعایت تشریفات در خصوص برکناری بهزادیان اعتراض کرد. اعضای اتاق انتخابات هیات رییسه را مجدد برگزار کردند و محمد نهاوندیان جایگزین محمد رضا بهزادیان شد.

 

ابطال کارت بازرگانی بهزادیان

البته مخالفان بهزادیان تنها به برکناری او از سمتی که در هیأت ردیسه داشت  رضایت ندادند و طی اقدامی دیگر پرونده وی را به کمیته انضباطی ارسال کرده و کارت بهزادیان باطل شد تا وی نتواند تحت هیچ عنوان در اتاق بازرگانی فعالیت کند. نورائی نیز کمافی السابق به عدم رعایت تشریفات قانونی در ارتباط با رای کمیسیون انضباطی اعتراض کرد و از همان هنگام به حمایت حقوقی از بهزادیان پرداخت.  بهزادیان با توجه به اینکه دیگر عضو اتاق بازرگانی نبود اما از فعالیت های اقتصادی خود و پیگری عملکرد گروه تحول فاصله نگرفت و با نگاه خاص خود برنامه های سال 1389 را مورد هدف قرار داد.

 

اولین حضور بدون بهزادیان

در سال 1389 با توجه به اینکه دولت دهم که سیاست های خاص خود را در خصوص اقتصاد دنبال می کرد تحول لیستی دیگر را برای انتخابات تهیه کرد لیستی که شامل؛ جمشید عدالتیان، مجتبی خسروتاج، حمید حسینی،شجاع الدین بازرگانی، احمد ترک نژاد، مسعود خوانساری، محسن بهرامی، محمد مهدی رئیس زاده، مهنوش نیکپور، پدرام سلطانی، محمد موحد خواه، محمد حسین کرمی پور، پرویز شهپر، زهرا جلیل ثانی، اعظم السادات مشکانی، سید جواد قیاس آل رسول، حامد واحدی، عبدالحمید مبصری، محسن حاجی بابا، مهدی پور قاضی، علیرضا قدس طینت، لطف اله سعیدی، علیرضا کدخدایی، محمد پارسا، فریدون درودی، احمد امیر احمدی، محمد حسین ترابی، نادر عطایی، فرامرز خیبری، محمد اورنگ، حمید رضا صالحی، حمید رضا حقیقت، نیما اسلامی، فاطمه دانشور، ابولفضل رضوی، هوشنگ ادهمی و سید ضیاالدین خرمشاهی بود. 

در نگاه کلی ترکیب همانند سال 1385 است با این تفاوت که در این لیست نام بهزادیان مشاهده نمی شود و این اولین باری بود که بهزادیان به دلیل نداشتن کارت بازرگانی نتوانست در انتخابات شرکت کند و این مهم سبب شد که طیف سنتی با آرامش کامل پا عرصه انتخابات بگذارد. البته این عدم حضور وی در لیست موجب شد تا همانند دو دوره گذشته تحول گرایان و یا به طور کلی اصلاح طلبان نتوانند حضور موفق داشته باشند و کرسی های هفتمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران را در اختیار گیرند.

طی سالهای گذشته البته نقش تحول در اتاق کمرنگ نبوده است و حاضران تا مقطعی که با یکدیگر اتحاد داشتند توانستند از حضور حداقلی خود استفاده کنند و اقدامات ساختاری را کلید بزنند اما پس از گذشت مدت زمانی و با ایجاد اختلافات اساسی میان گروه برخی از اعضا همانند گذشته با تحولگرایان همراه نشدند و این عدم همراهی موجب شد که برنامه های مورد نظر تحول به خوبی به اجرا در نیایید.

انتخابات سال 1393 حضور بهزادیان و جدایی سلطانی و خوانساری از تحول

با تلاشهای بهزادیان و پایدار او سرانجام کارت بازرگانی و عضویت او در اتاق تهران با تصمیم تاریخی شورای عالی نظارت بر اتاق ایران تمدید شد و پرچمدار تحوال از نو پا به صحنه گذاشت. تحول طلبان که از پند ال پیش در انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران گرد آمده بودند، جضور در انتخابات دوره هشتم اتاقها را هدف قراردادند.

 دراین دوره از انتخابات همگان شوکه شده اند، به طوری که گروه های بسیاری اعلام حضور کرده اند. گروه هایی که از دل دو گروه اصلی مجمع فعالان توسعه (سنتی ها) و خواستاران تحول (مدرن ها) به وجود آمده اند. با جدا شدن از مجمع اسداله عسگر اولادی به همراه حریری گروهی به نام پیشگامان را به وجود آورده اند و از دوستان خود در مجمع فاصله گرفته اند. هرچند در مجمع نیز ابراهیم جمیلی رییس ستاد شده است و این بار تلاش دارد از اتاق تهران وارد پارلمان شود و این دلیل حضور وی در هر دوره در یک استان نیز در نوع خود قابل توجه است چرا که وی پیشتر از طریق اتاق بازرگانی زنجان و البرز به اتاق ایران راه پیدا کرده بود.

در این میان از دل خواستاران تحول نیز دو گروه بیرون شده است، گروه هایی به نام های ائتلاف برای فردا و کارآفرین های توسعه گرا. نکته قابل توجه این است که پدرام سلطانی و مسعود خوانساری که به کمک تحول معرفی شدند و همچنین صدر هاشمی، تلاش دارند تا در مقابل گروهی قرار گیرند که ماهیت آن اصلاحات و ایجاد تغییراست و بار دیگر همانند گذشته نام بهزادیان را در راس لیست خود دارد. بنابراین اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم باید اعلام کرد که این دو گروه از بدنه تحول خارج شده اند و بر همین اساس تلاش برای گروه های نوین خود دارند تا برای ماندن، رای جمع آوری کنند.

حال با وجود حضور این سه گروه نوین باید دید که وضعیت چگونه خواهد بود و آیا گروه هایی که تا به امروز تبلیغات میلیاردی کرده اند می توانند در برابر خواستاران تحول (اصلاح طلبان) صف آرایی مستحکمی داشته باشند و یا نه؟پیش بینی می شود بار دیگر خواستاران تحول که شعار اقتصاد سفید شفاف و بدون رانت را برگزیده اند، با حضور موثر بهزادیان بار دیگر اکثریت آراء را بدست آورند.  

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز