خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا:

منابع آب کشور تحمل بارگذاری جدید را ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۶۶۸

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: باید آب موردنیاز برای توسعه کشاورزی و صنایع ازطریق ارتقای بهره‌وری تامین شود نه ازطریق افزایش مصرف آب؛ چراکه منابع آب کشور تحمل بارگذاری جدید را ندارد.

رحیم میدانی، با بیان اینکه طرح اجرای احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی اولویت نخست بخش آب کشور در سال آینده خواهد بود، اظهار داشت: در این طرح، باید جلوی هرگونه تعدی و برداشت غیرقانونی منابع آب گرفته شود؛ چراکه اگر رهاشدگی، بی‌انضباطی و لجام‌گسیختگی در مدیریت آب حاکم شود، صحبت از پایداری منابع آب یک توهم است.
وی با تاکید بر لزوم پیاده‌سازی طرح حسابداری ملی آب در کشور، گفت: در سال‌های اخیر، برداشت‌های بی‌حد و حصر از چاه‌های غیرمجاز و همچنین برداشت‌های اضافی چاه‌های مجاز بیشتر از مقدار مشخص‌شده در پروانه بهره‌برداری منابع آب، گرفتار بی‌تعادلی شده است و باید بخش آب حساب و کتاب مشخص خود را داشته باشد.
میدانی ادامه داد: نخستین کسانی که از این وضعیت نابسامان برداشت آب ضربه خواهند خورد، خود بهره‌برداران مجاز و کشاورزان هستند؛ چراکه آنان در کنار این چاه‌ سرمایه‌گذاری‌های مختلفی انجام داده‌اند و با تجهیز زمین کشاورزی، کشت‌وکار خود را درست کرده‌اند و اگر منابع آب از بین برود، این کشاورزان آسیب خواهند دید.
وی از تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی برای طرح اجرای احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی خبر داد و گفت: در کنار اجرای قانون، فعالیت‌های فرهنگی نیز موردنیاز است و باید زمینه لازم برای مشارکت و همراهی ذی‌نفعان برای اجرای این طرح تفاهم شود.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره تامین اعتبار مالی طرح، گفت: یکی از برنامه‌های این طرح، نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری در چاه‌های برداشت آب است که این نیازمند تامین اعتبار لازم برای خرید و نصب این دستگاه‌ها است و خوش‌بختانه در لایحه بودجه 94 اعتبار این طرح حدود 20 برابر شد؛ امیدواریم در تخصیص اعتبار نیز، منابع لازم به‌موقع در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد.
وی درباره اهمیت حفظ این منابع برای تامین آب شرب شهرهای کشور، گفت: امروز 60 درصد از نیازهای آب کشور از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود و ما وابسته به این منابع ارزشمند هستیم؛ در فلات مرکزی ایران برای تامین آب شرب برخی شهرها همچون کرمان 100 درصد از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کنند و یا آب شرب شهر شیراز در فصل گرم 83 درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه خیلی از مردم متوجه وضعیت وخیم منابع آب زیرزمینی نیستند و هنوز به‌دنبال حفر چاه و برداشت‌های بی‌رویه از آب زیرزمینی هستند؛ ما نباید فشار توسعه کسب‌وکار کشاورزی را بر سفره‌های زیرزمینی بارگذاری کنیم.
میدانی درباره هدف‌گذاری انجام‌شده در این طرح، گفت: برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی باید 11 میلیارد مترمکعب کاهش یابد که اگر به انجام این کار موفق شویم، افزون‌بر جلوگیری از روند افت منابع آب تجدیدپذیر، برداشت‌های اضافه از منابع استاتیک هم جبران خواهد شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز