خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

سرمایه صندوق ضمانت صادرات ۲۰۰ میلیون دلار اضافه می‌شود / مرزها را نمی توان بست

کد خبر : ۲۳۳۴۲۶

هر چند برخی از نمایندگان به ما انتقاد می‌کنند که چرا فلان کالا در بازار بسیار زیاد است اما نمی‌شود برای کالایی ۱۰۰درصد تعرفه در نظر گرفت / باید بتوانیم دربخش صنعت رقابت‌پذیر عمل کنیم که این موضوع جز از طریق تحقیق، توسعه و فناوری امکان‌پذیر نیست.

وزیر صنعت، معدن تجارت از افزایش دویست میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت بخش پژوهش اظهار داشت: بخش پژوهش از سه دیدگاه تحقیقات پایه ای، نوآوری و برخورد اقتصادی حائز اهمیت است.

وی افزود: در این میان کاهش هزینه تولید رسالت اصلی برای رقابت‌پذیری شرکت‌ها است و هر صنعتی برای بقا و رقابت‌پذیری خود نیازمند تحقیقات بیشتر است.

وی با بیان این که بسیاری از واحدهای کوچک نتوانستند هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را بپردازند گفت: تحول در کار و تولید نیازمند تخصص است و برای رقابت پذیری در اقتصاد باید تحقیق و توسعه را در بخش های داخلی و خارجی گسترش داد.

نعمت زاده با بیان اینکه نمی توان مرزها را بست و جلوی واردات را گرفت، گفت: هر چند برخی از نمایندگان به ما انتقاد می‌کنند که چرا فلان کالا در بازار بسیار زیاد است اما نمی‌شود برای کالایی ۱۰۰درصد تعرفه در نظر گرفت. هر چند در دولت گذشته برای کالاهای اولویت ۱۰ دو برابر سود بازرگانی تصویب شد تا بازار به نفع تولید کننده داخلی کنترل شود اما باید بتوانیم دربخش صنعت رقابت‌پذیر عمل کنیم که این موضوع جز از طریق تحقیق، توسعه و فناوری امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص ملی زیر یک درصد است، افزود: در این میان مقدار تحقیقات توسعه‌ای و پایه‌ای بسیار کمتر است. این درحالی است که درکشورهای دیگر نقش تحقیقات کاربردی دو سوم و در ایران یک سوم است.

وی گفت: در این لایحه‌ای که به مجلس تقدیم شد گفته شده تا بتوانیم تا ۵۰ در صد از هزینه‌های بخش خصوصی در زمینه تحقیقات را از سوی دولت بپردازیم.

وی افزود: این سهم در ژاپن بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آمریکا بالای ۵۰ ردصد است.

وی با اشاره به تبصره ۱۶برنامه پنجم گفت: باید سالانه هزینه پژوهش نیم درصد افزایش یابد تا در آخر برنامه ۹۴ به ۳ درصد برسد البته مقام معظم رهبری در سیاست‌های ۱۴۰۴ به رشد ۴ درصدی تاکید داشتند که اگر روش‌های ما همین‌گونه ادامه پیدا کند به آن دست نخواهیم یافت.

وی گفت: در بودجه سال ۹۴ دویست میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات در نظر گرفته شده و صد میلیون دلار دیگر برای ۴ صندوق دیگر که وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت هستند از صندوق ذخیره ارزی ارائه خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز