خبرگزاری کار ایران

ناهید تاج‌الدین در گفت و گو با ایلنا:

باید سیاست‌ورزی کنیم نه سیاست‌بازی/ انتخابات مجلس دهم فرصتی تاریخی برای برهم زدن توازن نامناسب جنسیتی است

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۵۹۰

کاندیدای ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت در اصفهان گفت: باید هماهنگی و همگونی صنعت و دانشگاه را در سیاست‌های کلان به لحاظ کیفیت و کمیت دانشجویان پی گرفت.

ناهید تاج‌الدین کاندیدای ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در اصفهان است که سابقه فعالیت سیاسی در حوزه زنان را دارد. او عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی است. عضو علی‌البدل شورای شهر اصفهان، عضویت در نخبگان شاهد و ایثارگران استان اصفهان، کمیسیون بانوان شهر بهارستان و عضو اصلی شورای مشورتی استاندار اصفهان از جمله سوابق وی در حوزه اجرایی است. وی دارای عنوان نخبه ایثارگری اصفهان و ارایه کارگاه‌ها و مقالات علمی پژوهشی در محافل علمی بوده و فرزند و خواهر شهید تاج‌الدین است. 

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در اصفهان با اشاره به برنامه تنظیم شده اصلاح‌طلبان برای رفع مشکلات محیطی زیستی که نزدیک به هفتاد بند دارد، اظهار کرد: راهکار بنیادین برای درمان کاهش آلودگی هوای اصفهان را در جدی گرفتن توسعه پایدار و کمک به شکل‌گیری فرصت‌های شغلی همچون تقویت گردشگری و فرصت‌های شغلی که گردشگری برای اصفهان ایجاد می‌کند مثل کسب‌ و کارهای هنری و نرم‌افزاری که در راستای توسعه پایدار به کاهش مشاغل آلوده‌کننده منجر می‌شود، می داند.

باید هماهنگی صنعت و دانشگاه را پی گرفت
وی افزود: البته باید سخت‌افزارهای کاهش آلودگی هوا، سیاست‌های ترافیکی، سیاست‌گذاری برای قطب‌های صنعتی پیرامونی و غیره را نیز مدنظر داشت که به تفصیل در برنامه اصلاح‌طلبان آمده است.

این کاندیدای مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رفع مشکل اشتغال جوانان ادامه داد: باید هماهنگی و همگونی صنعت و دانشگاه را در سیاست‌های کلان به لحاظ کیفیت و کمیت دانشجویان پی‌گرفت. همچنین بر روی تعریف منزلت اجتماعی  کار فرهنگی کرد و فرهنگ کار کردن را جا انداخت.

تاج‌الدین اضافه کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را باید جدی‌تر گرفت تا خلأ صنعت و دانشگاه پرشود و با برگزاری استارت آپ ها در همه زمینه‌های شغلی ایده بازارهای شغلی راه انداخت و به نوعی کسب‌وکار جدید خلق کرد.

وی تصریح کرد: توجه به کسب‌وکارهای مجازی که در زمینه توسعه پایدار بسیار حایز اهمیت و بکر است، جای کار دارد. علاوه بر این برگزاری عمومی همایش‌های مبانی کسب‌وکار در سطح شهر و آموزش راهکارهای تثبیت یک شغل به ویژه کسب‌وکارهای کوچک را باید مدنظر قرار داد.

دولت تصدی‌گری خود در هنر را کاهش دهد
عضو ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با تأکید بر توجه به اهالی فرهنگ و هنر گفت: سهراب می‌گوید شاعران وارث آب و خرد و روشنی‌اند، من به این سخن باور کامل دارم. با توجه به روح هنر، به نظرم برای ارتقای جایگاه هنر، نخست باید در هنر کاهش تصدی‌گری دولت را شاهد باشیم. هر کجا دولت وارد هنر شده حضورش رنگ و بوی بازاریابی سیاسی و ایدئولوژیک گرفته است.

تاج‌الدین اضافه کرد: در سال‌های اخیر در اصفهان حوزه هنری بسیار خوب عمل کرده و علت‌اش استفاده از پتانسیل‌های جوانان و از طرف دیگر کاهش تصدی‌گری دولت و برون‌سپاری بوده است. باید همین الگو را تکثیر کرد.

وی با اشاره به جایگاه گردشگری در اصفهان گفت: توریسم دارای انواع مختلفی بوده که بر اساس عوامل متعدد می‌توان تقسیم‌بندی‌هایی را برای آن قائل شد که مهم‌ترین آنها با توجه به مقولات زمانی، مکانی، تابعیت، انگیزه سفر، فصل گردشگری، شکل و سازمان‌دهی سفر، وسیله نقلیه مورد استفاده، نوع و محل اقامت است. بر اساس عوامل فوق‌الذکر بیش از 27 نوع توریسم وجود دارد که پتانسیل‌های اصفهان در زمینه‌های توریسم درمانی، مجازی، آموزشی، آثار باستانی، تفننی و فرهنگی بسیار بالاست که باید با تفکیک توریسم برای هر یک نقشه راه خود را ترسیم کرد.

متأسفانه به جای سیاست ورزی، سیاست‌بازی می‌شود
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضای سیاسی کشور اظهار کرد: در برخی مواقع سیاست ورزی داریم و در جایی دیگر سیاست‌بازی. متأسفانه در فضای موجود بیشتر به جای سیاست ورزی، سیاست‌بازی می‌شود و فضای موجود به شدت سیاست زده است و همه چیز از دریچه تنگ سیاست قضاوت می‌شود. 

تاج‌الدین تصریح کرد: همین چند وقت پیش بود که در برنامه هنری خندوانه شاهد یکی از همین سیاست زدگی‌ها بودیم. این فضا شکاف‌های اجتماعی را افزایش و به تعمیق آنها منجر می‌شود. پویایی فضای سیاسی در یک فضای سلبی ایجاد نمی‌شود، بلکه باید در محیط ایجابی ایجاد شود؛ یعنی باید احزاب را به عنوان باراندازهای سیاسی مردم تقویت و حضور مردم را در سیاست کانالیزه کرد تا این حضور فقط سر از "نمی‌خواهم گفتن‌ها" درنیاورد و متمرکز بر "چه می‌خواهم گفتن‌ها " باشد. مجلس آینده می‌تواند با تقنین به امنیت و تثبیت فعالیت احزاب به جامعه کمک کند.

موازنه مثبت در سیاست خارجی
وی با اشاره به سیاست خارجی ایران اظهار کرد: اگر دقت کنید درتمام طول تاریخ کنش مؤثر ایران در سیاست خارجی، سیاست موازنه منفی بوده که در این سیاست، «اگر کشوری در امضای قراردادی احساس ضرر کرده و آن را با یکی از بازیگران مثل انگلیس فسخ می‌کرد برای توازن باید امتیاز مشابهی را هم که به رقیب (مثل شوروی) داده بود، فسخ می‌کرد.» اما در سیاست موازنه مثبت «اگر کشوری در امضای قراردادی احساس منفعت کرد و آن را با یکی از بازیگران مثل انگلیس انعقاد کرد، به صورت توازن باید امتیاز مشابهی را هم به کشور رقیب (مثل شوروی) بدهد». اتفاقی که در توافق هسته‌ای برای اولین بار افتاد استفاده از سیاست موازنه مثبت بود، یعنی اگر ایران همیشه سیاست برد – باخت را با قدرت‌های جهانی پیشه می‌کرد و به نوعی وجه‌المصالحه چین یا روسیه قرار می‌گرفت، اما این بار سیاست برد – برد را هم‌زمان با روسیه و آمریکا پیش برد و توانست هم در مسئله سوریه دست بالا را داشته باشد هم در مسئله عراق و هم توافق هسته‌ای را انجام دهد.

کاندیدای ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تصریح کرد: به نظر من باید همین سیاست موازنه  مثبت را یعنی بازی برد – برد را با بقیه  کشورهای دنیا نیز پیش گرفت. 

انتخابات فرصتی تاریخی برای برهم زدن توازن نامناسب جنسیتی است
تاج‌الدین با تأکید بر جایگاه زنان در ایران گفت: زنان ایرانی با جمعیتی بالغ بر 38 میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت ایران نتوانسته‌اند این تناسب جمعیتی را در شاخص‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حفظ کنند و سهم‌شان در شاخص‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیار کمتر از 50 درصد است که در بلندمدت این سرمایه اجتماعی زنان را به شدت متزلزل کرده و شاخص اعتماد به نفس آنها پایین آمده و این کاهش اعتماد به نفس باعث شکننده و آسیب‌پذیر شدن آنها شده، آن‌چنان‌که در آمارها گفته می‌شود زنان ایرانی سه تا چهار برابر معمول افسرده‌ترند و علاوه بر آن، به ‌طور مستقیم تربیت کودکان را نیز در خانواده برعهده دارند و مهم‌ترین نقش را در حساس‌ترین مرحله تربیت کودکان یعنی مرحله جامعه‌پذیری یا مرحله‌ای که فرد هنجارهای جامعه را برای خود درونی می‌کند به عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: با همه این اوصاف من چشمم برای آینده حضور و نقش‌آفرینی زنان درعرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روشن است و این لحظه‌ها را فرصتی تاریخی قلمداد می‌کنم برای به هم زدن تناسب‌ها و توازن‌های موجود جنسیتی در شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز