خبرگزاری کار ایران

منشا اصلی آلودگی هوای اصفهان خودرو است

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: متأسفانه ریه اصفهان به دلیل نبود آب رفته رفته خشک می‌شود و اصفهان را برای تهویه هوا با مشکلات متعددی روبرو خواهد کرد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، احمد شریعتی در نشست مدیران شهری با استاندار اصفهان در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوا، گفت: در شرق کلان‌شهر اصفهان روزانه چهار تن نخاله ساختمانی انباشته می‌شود؛ در مرکز کلان‌شهر اصفهان هیچ تصمیمی برای خودروهای تک سرنشین گرفته نمی‌شود و با نهایت تأسف باید گفت که سهام ذوب آهن اصفهان به ‌شهر قم می‌رسد و دود آن بر سر مردم اصفهان ریخته می‌شود.

وی افزود: در شرق کلان‌شهر اصفهان روزانه چهار تن نخاله ساختمانی در گردنه زینل انباشته می‌شود نتیجه آن افزایش ریزگرد در شهر است؛ در مرکز کلان‌شهر اصفهان هیچ تصمیمی برای خودروهای تک سرنشین گرفته نمی‌شود و با نهایت تأسف باید گفت که سهام ذوب آهن اصفهان به ‌شهر قم می‌رسد و دود آن بر سر مردم اصفهان ریخته می‌شود.

غلامرضا شیران عضو شورای شهر اصفهان،اظهار کرد: در اینکه آلودگی هوای اصفهان کشنده است، شکی نیست. منشأ بسیاری از این آلایندگی‌ها خودرو است. درست دقت نمی‌کنیم که در بخش خودرویی نیازمند کاهش کیلومتر پیموده شده هستیم. باید برنامه‌ای داشته باشیم که یک دانش‌آموز نخواهد 50 کیلومتر برای رفتن به مدرسه راه پیمایش کند.

 

وی افزود: 40 درصد سفرهای اصفهان آموزشی است و جالب اینجاست که فرد از شمالی‌ترین نقطه شهر به جنوبی ترین نقطه می‌رود؛ مقابله با آلودگی هوا فقط با جابجایی خودرو فرسوده و نو حل نمی‌شود زیرا  متأسفانه خودروهای نوی ما نیز دودزا هستند و سوخت مشکل دارد. در اصفهان سوخت دیزل و فسیلی پر از عیب است.

شیران با انتقاد از ساخت و سازهای عجیب در اصفهان ادامه داد: در شهر اصفهان یک مسابقه برای پر کردن فضاهای خالی اصفهان به وجود آمده است و بر سر زمین‌های خالی این شهر دعواست. در حالی که ما به این فضاهای خالی محتاجیم. ما باید در این فضاها دریاچه ایجاد و درختکاری کنیم تا جریان هوا در اصفهان اتفاق بیفتد. شورای شهر حتی برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد رایگان شدن اتوبوس‌ها را ارائه داد.

اصفهان مناسب‌ترین شهر برای دوچرخه سواری است

 

همچنین احمدعلی عاملی، عضو شورای شهر اصفهان اظهار کرد: روزانه بیش از 700 اتومبیل در اصفهان شماره گذاری می‌شود در حالی که فولاد و آهن و برق کشور نیز از همین استان تامین می‌شود. در واقع اصفهان و مردم آن آلودگی تمام کشور را به ریه‌هایشان می‌فرستند. اصفهان مناسب‌ترین شهر برای دوچرخه سواری است و به همین منظور اجداد ما از بهترین دوچرخه سواران بوده‌اند و اصفهان روزگاری شهر دوچرخه‌ها معروف بود.

کد خبر : ۳۳۵۴۲۴