خبرگزاری کار ایران

واکاوایی برخی ابهامات در حادثه مرگبارکارگران ساختمانی اصفهان:

مقصر کسی است که پروژه را بدون مجری دارای صلاحیت ساخته است

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۳۹۳

با وجود بیش از۱۵ بالابر در محل پروژه خیابان قائمیه اصفهان(بلوارکشاورز) در طول ۴ سال گذشته تاکنون، کسی برآن ها نظارت نداشته است و کارفرما هیچ گونه قرارداد تعمیر و نگهداری برای این بالابر با سازنده منعقد نکرده است؟

رئیس اداره بازرسی اداره کار استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به جلسه ای که پیش از ظهر امروز در اداره کار با حضور مدیر کل و کارشناسان این اداره کل برگزار شده است، اظهار داشت: با جمع بندی های صورت گرفته این مسئله محرز شده که دو عامل مهم در این اتفاق موثر بوده است، یکی نقص فنی بالابرکه سیم بکسل ازچرخ دنده جدا شده است و دیگری استفاده بالابر برای حمل کارگران به جای استفاده ازآسانسور.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، امیر مسعود حاج رستم، با اشاره به اینکه در این زمینه اطلاعات دقیق تری در دست نیست و ما هم اکنون از شهرداری و نظام مهندسی و سازنده بالابر مدارکی را درخواست کرده ایم، بیان داشت: به‌طور قطع تا هفته آینده در این زمینه هیچ خبر جدیدی نمی توان داد. چرا که باید با مستندات به ارائه اطلاعات بپردازیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضرهیاتی متشکل از کارشناسان و مدیر کل اداره کار و رفاه و اجتماعی استان به محل اعزام شده‌اند تا از نزدیک محل و شرح حادثه را مورد بررسی قرار دهند.

در ادامه نیز مدیر روابط عمومی اداره کل کار و رفاه اجتماعی در این زمینه گفت: از دیروز کارشناسان اداره کار در محل حاضر شده اند و به بررسی موضوع پرداخته اند، اما اداره کار برای روشن شدن تمامی زوایا از شهرداری پروانه ساختمان را درخواست کرده است و از نظام مهندسی نیز خواسته تا مهندس مقیم و مهندس ناظر را برای ارائه توضیحات معرفی کند.

شاهین حدادی پور در ادامه با اشاره به اینکه از سازنده این بالابر که در تهران مستقر است نیز خواسته ایم که برای توضیحات به اصفهان بیاید، گفت: وی هم اکنون مشغول انجام پروژه ای در کیش است و درحال حاضربرای ارائه توضیحات از نکات فنی این بالابرراهی اصفهان شده است. ما می خواهیم بدانیم چرا یک چنین اتفاقی با بالابررخ داده است.

وی البته به این نکته اشاره کرد که درمحل حادثه، چند کیسه گچ یافت شده است که ما درحال بررسی هستیم برای چکاری از این کیسه ها استفاده شده است.

وی تاکید کرد: خبر هایی که امروز منتشرشده است از گزارش بازرسان اداره کار بوده است و متعاقبا اخبار بعدی انعکاس داده میشود.

برخی با وقوع حوادثناگوار به فکر اجرای مقررات می افتند؟

در ادامه با توجه به صحبت‌هایی که از مسئولین اداره کار مبنی برعدم نظارت‌های سازمان نظام مهندسی در این پروژه صورت گرفته است به سراغ رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان رفتیم که وی بااظهار گلایه از اینکه نباید در اینگونه موارد وقتی قانون نادیده گرفته می شود، گناه را به گردن کسی انداخت، گفت: نکته اساسی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، این است که براساس مبحث۱۲ مقررات ملی ساختمان رعایت نکات ایمنی و نظارت بر مسائل فنی بر عهده مجری ذی صلاح است که با نهایت تاسف در یک پروژه به این وسعت مجری ذی صلاحی تعریف نشده است.

علی پزشکی، با اشاره به اینکه براساس مقررات باید نام مجری ذی صلاح در پروانه ساختمانی که توسط شهرداری ارائه می‌شود، قید شود، افزود: زمانی که در پروژه‌ای مجری ذی صلاح وجود دارد، مجری صلاحیت خود را از اداره راه و شهرسازی اخذ می‌کند و این مسئله باعثمی‌شود که هرگونه اتفاق و عدم رعایت مقررات در ضمن ساخت، متوجه مجری ذی صلاح باشد.

وی بیان داشت: اولیت تخلفی که در این پروژه وجود دارد، اعطای پروانه ساخت بدون قرار داشتن مجری ذی صلاح در این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه اگر ناظرین ساختمان، انجام نشدن مجری ذی صلاح را به مراجع بالادست گزارش کرده اند، گفت: اگر این پروژه مجری ذی صلاح داشت همه سوال ها و ابهام ها باید از کانال وی پاسخ داده می‌شد.

پزشکی ضمن اظهار اینکه من در محل پروژه حاضر نشده ام اما بر اساس گزارش تلفنی کارشناسان سازمان نظام مهندسی از این موضوع مطلع شده ام که تاکنون ۹۰درصد این پروژه به مرحله اجرا رسیده است و بیش از ۴ سال است که این بالابرها در محل پروژه قرارگرفته اند، گفت: در این مدت تاکنون هیچ ارزیابی کیفی از این چرثقیل‌ها صورت نگرفته است. و کسی مسئولیت نگهداری فنی از این تجهیزات را نداشته است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان در پاسخ به این پرسش که با وجود بیش از۱۵ بالابر در محل این پروژه نصب شده که کسی برآن ها نظارت نداشته است، گفت: ۴ سال است این بالابرها بدون مراقبت؛ تعمیر و نگهداری در حال کار هستند. و کارفرما هیچ گونه قرارداد تعمیر و نگهداری برای این بالابر با سازنده منعقد نکرده است.

پزشکی تاکید کرد: ناظر موظف است، چنانچه طبق مقررات ملی، برخی ضوابط ایمنی در کارگاه رعایت نشد، موضوع را به مراجع بالادستیِ صدور پروانه و سازمان نظام مهندسی گزارش دهد و آن مراجع بالادستی هم باید نسبت به تعطیلی کارگاه اقدام کنند.

وی درپاسخ به این سوال که مقصر این حادثه کیست، افزود: اگر به دنبال مقصرو گناهگار بگردید باید بگویم گناه این حادثه بر گردن کسی است که پروژه به این وسعت و بزرگی را بدون استفاده از مجری دارای صلاحیت ساخته است، که اگر مشکل فنی و ایمنی در ساختمان وجود داشت هم اکنون مجری درباره ان بایستی پاسخگو باشد.

پزشکی؛ ضمن تاکید به اینکه باید مبحثدوم مقررات ساختمان مورد توجه قرار گیرد و در شهربزرگی چون اصفهان، طرح مهندسان ذی صلاح اجرا شود، بیان داشت: شهرداری ها وظیفه دارند در پروانه های ساختمانی خود نام مجریان دارای صلاحیت را قید کنند.

وی بااظهارتاسف ازوقوع این حادثه ادامه داد: جای تاسف است که با وجود پروژه های بزرگ در اصفهان و با درجه حساسیت، هایی که برای رعایت مقررات ساختمانی وجود دارد باز هم این مسائل نادیده گرفته می‌شود و زمانی که یک حادثه ناگوار رخ می‌دهد تازه برخی بیدار می‌شوند؟

وی درباره وزنی که این بالابرها می تواند تحمل کند همچنین موضوع نبود مهندس ذی صلاح به مراجع بالاتر که چرا مورد پیگیری قرارنگرفته است، گفت: من اطلاعی از وزن این بالابرها ندارم. اما در مورد گزارش مهندس ناضر ومقیم باید بگویم که اطلاعات دقیقی از این مسئله به من داده نشده است، قطعا اگر درمراجع قضایی پرونده تشکیل شود این موضوع نیز رسیدگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه پیگیری های زوایای این حادثه به سراغ مدیر کل استاندارد استان اصفهان نیز رفتیم تا در زمینه اتفاق و نقص فنی که در بالابر پروژه ساختمانی خیابان قائمیه اتفاق افتاده است از ایشان نیز سوالاتی را بپرسیم که ایشان در پاسخ به این نکته اشاره کرد که اصلا موضوعات فنی بالابرها به اداره استاندارد مربوط نمیشود و ما در این زمینه پاسخی نداریم.

گزارش از: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز