خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان خبرداد:

گزارش اولیه طرح جامع کنترل ریزگردها ارائه شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۹۸۵

سرنوشت آینده ی ایرانیان در گرو چگونگی نگرش به محیط زیست و میزان احیای توزان زیست محیطی است.

استاندار اصفهان در همایش و نمایشگاه جنبی " دوباره آسمان آبی " که به مناسبت روز هوای پاک برگزار شد، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به عنوان اولین دولت پس از انقلاب، گسترش برنامه های توسعه ی اجتماعی را بر محور توزان زیست محیطی به عنوان خط مشی برنامه زیست محیطی خود اعلام کرده چرا که بر این باور است؛ سرنوشت آینده ی ایرانیان در گرو چگونگی نگرش ما به محیط زیست و میزان احیای توزان زیست محیطی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور داشت: موضوع محیط زیست مقوله ای بسیار پیچیده و در هم تنیده و تاثیرگذار از عوامل مختلفی از جمله جغرافیایی، اجتماعی است.

وی محیط زیست را دانشی جامع و فرارشته‌ای دانست و تصریح کرد: برای اظهار نظر درخصوص یک پدیده یا رویداد زیست محیطی به تخصص های مختلف نیازمندیم.

وی بیان داشت: با توجه به فرامرزی، فرارشته ای، فرانسلی و فرابخشی مقوله ی محیط زیست، لازمه ی مدیریت کلان زیست محیطی دریک کشور و یک استان همگرایی و مشارکت همگانی در سطوح مختلف بین المللی، منطقه ای، ملی، استانی و حتی محلی است و خوشبختانه این موضوع از دید تدوین کنندگان قانون اساسی و پیشنهادهنده متن اصل پنجاهم مغفول نمانده است.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه در قانون تک تک افراد کشور موظف به حفاظت محیط زیست هستند، خاطر نشان کرد: در حدود ۴ یا ۵ کشور دنیا مبحثمحیط زیست را در قانون اساسی خود لحاظ کرده اند که یکی از این کشورها نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این قانون به طور کامل در کشور اجرا نمی شود، اظهار داشت: هرچه میزان پایبندی بخش های مختلف دولتی و خصوصی به این قانون سست شده، مشکلات زیست محیطی به معضل و در بعضی موارد به معضلات مبدل به بحران شده اند.

زرگرپور به برنامه های دولت یازدهم در خصوص محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به عنوان اولین دولت پس از انقلاب است که گسترش برنامه های توسعه ی اجتماعی را بر محور توزان زیست محیطی به منظور مدیریت بحران های زیست محیطی و پیشگیری از تهدید امنیت ملی را به عنوان خط مشی و اصول کلی برنامه زیست محیطی خود اعلام و به مجلس شورای اسلامی ارائه نموده است و بر این باور است که سرنوشت آینده ی ایرانیان در گرو چگونگی نگرش ما به محیط زیست و میزان احیای توزان زیست محیطی است.

استاندار اصفهان به بیان اهداف حوزه محیط زیست در برنامه ی دولت پرداخت و عنوان کرد: پایدارسازی کمی و کیفی آب خاک، دستیابی به هوای سالم و پاک و سطوح قابل قبول آلاینده ها، حفظ و بازسازی تنوع زیستی، نیل به پایداری عرصه های طبیعی و لحاظ نمودن ارزشگذاری محیط زیست در تصمیم گیری ها و حرکت به سوی اقتصاد سبز از اهداف دولت در این حوزه است.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به این اهداف سه راهبرد مد نظر قرار گرفته است، اظهار داشت: پایدار سازی محیط زیست با تاکید بر حفاظت، استقرار حکمرانی شایسته محیط زیست و ساماندهی اقتصاد محیط زیست از راهبرد های دولت به شمار می‌آید.

استاندار اصفهان در ادامه بر لزوم حضور فعال سازمان های مردم نهاد در تصمیم سازی، برای توسعه پایدار استان و ایجاد بستر مناسب جهت فعالیت همه ی جانبه ی سمن ها در این زمینه تاکید کرد.

مدیر ارشد استان خواستار اقدام در جهت توسعه ی کیفی صنایع موجود و اجتناب از هرگونه بارگذاری خارج از ظرفیت محیط زیست و منابع محدود استان بر اساس برنامه ی آمایش سرزمین شد.

زرگرپور بهره گیری از انرژی های نو و پاک توسط دستگاه های دولتی و بخش خصوصی را به منظور کاهش آلاینده ها و حفظ منابع حیاتی استان و همچنین حمایت همه ی جانبه از نخبگان، اندیشمندان و محققین عرصه فناوری های نوین و انرژی های پاک در سطح استان را در راستای تعادل بخشیدن به نابسامانی ها و محرومیت زدایی از چهره ی محیط زیست استان موثر خواند.

وی در ادامه به اقدامات مدیریت استان در طول یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این مدت طرح جامع کاهش الودگی هوای منطقه ی اصفهان به تصویب رسید و عملیان اجرایی آن از روز اول سال ۹۳ در بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی آغاز شد.

زرگرپور اضافه کرد: بنا بر گزارش سازمان محیط زیست، میزان روزهای ناسالم نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد کاهش یافته است که اگر همکاری بیشتر دستگاه های مسئول خصوصا مدیرت شهری و صنایع بود این میزان کاهش می توانست بیشتر نیز باشد.

وی به طرح جامع کنترل کیفی رودخانه ی زاینده رود اشاره کرد و افزود: امیدواریم تا پایان سال جاری این طرح، نهایی شود و کنترل بر خط رودخانه در دستور کار قرار گیرد.

زرگرپور با بیان اینکه گزارش اولیه ی طرح جامع کنترل ریزگردها ارائه شده، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال طرح نهایی و در سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

استاندار اصفهان به امضای تفاهمنامه ی ایجاد درگاه خدمات توسط پست اشاره کرد و گفت: با امضای این تفاهمنامه موضوع دولت الکترونیک سرعت بیشتری خواهد یافت و بخش قابل توجهی از ترددهای شهری کاهش می یابد.

زرگرپور یادآور شد: پروژه متروی اصفهان با حل مشکلات میراثفرهنگی و تا حدودی مسائل مالی و مدیریتی آن پس از حدود دو دهه در ریل بهره برداری قرار گرفته است.

وی به انتظارات خود از مسئولین که در طول یک سال گذشته تحقق نیافته است، اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان ۲۰ درصد از آلایندگی صنایع استان از مسئولین اتاق بازرگانی خواسته شد که با تشکیل کمیته ی ویژه ی کاهش آلودگی صنایع استان، برنامه ی اجرایی در این خصوص ارائه دهند چرا که فن، تکنولوژی، منابع و تدبیرو مدیریت با این مجموعه قرین و همراه است که متاسفانه تاکنون ارائه نشده است.

استاندار اصفهان به میزان ۷۵ درصد آلودگی حمل و نقل عمومی شهری اشاره کرد و گفت: در این راستا از مدیریت شهری اصفهان خواسته شد که با تشکیل کمیته ی ویژه، طرح های ارائه شده در طرح جامع کاهش آلودگی هوا را رصد و پیگیری نماید و لی تاکنون اطلاعی از تشکیل و پیگیری های این کمیته به استانداری ارسال نشده است.

وی بر فعالیت بیشتر رسانه ها در جهت آگاه سازی، شفاف سازی و فرهنگسازی مقوله ی محیط زیست به طور کلی و موضوع آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: بعضی از رسانه ها در مقاطعی با چاپ صحنه هایی از آلودگی هوا در صفحه های اول خود این موضوع را پیگیری نمودند ولی بعد از گذشت مدتی این امر پایان یافت.

مدیر ارشد استان در پایان خواستار فعالیت بیشتر و موثرتر تشکلهای زیست محیطی شد و گفت: باید باور کنیم و ایمان بیاوریم که اصلی ترین مشکل استان مقوله ی زیست محیطی است و این معضل جز با مشارکت کلیه ی دستگاه ها، نهادها و مردم قابل حل نمی باشد و قبول کنیم که زمان طرح صورت مساله گذشته و اکنون زمان عزم جدی، برنامه ریزی محکم و پیگیری برنامه های اجرایی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز