خبرگزاری کار ایران

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن خبر داد:

بازسازی و تخریب باتری شماره۲ کک سازی شرکت ذوب آهن اصفهان

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۸۷۳

شرکت ذوب آهن تصمیم گرفت علاوه بر حجم بالای کارهای داخل کارخانه، جهت صرفه جویی در هزینه ها و سودآوری از واگذاری آن به پیمانکار خودداری کرده و توسط نیروهای داخلی این کار را به‌صورت مضاعف اجرا کند.

با تلاش همکاران سخت‌کوش مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی و مدیریت‌های حوزه بهره برداری، در راستای عملیات بازسازی و نوسازی تخریب باتری شماره۲ کک سازی شرکت ذوب آهن اصفهان با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت با بیان این خبر افزود: پس از راه اندازی باتری‌های یک و سه، لزوم نوسازی باتری شماره۲ بخش مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی با گذشت بیش از ۳۰ سال از فعالیت آن احساس می‌شد.

مهندس علیرضا رضوانیان با بیان اینکه وقتی اسم از تخریب آورده می‌شود عموم افراد فکر می‌کنند این یک کار ساده است، گفت: اینگونه نیست وسازه‌ای است که همه چیز آن آجر نسوز بوده و پس از سرد شدن استحکام لازم را ندارد و تخریب آن با ریسک و خطرات پیش بینی نشده‌ای همراه است.

وی ادامه داد: زمانی که آنکراژهای طولی و عرضی سازه بریده شود، چارچوب فلزی ساختمان باتری از هم جدا شده و مجموعه‌ای با بیش از ۱۵ هزار تن آجر نسوز معلق ودر وضعیت ناپایداروخطرناک قرار می‌گیرد.

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی با اشاره به اینکه تخریب باتری کار سنگینی است تصریح کرد: شرکت ذوب آهن تصمیم گرفت علاوه بر حجم بالای کارهای داخل کارخانه جهت صرفه جویی در هزینه‌ها و سودآوری از واگذاری آن به پیمانکار خودداری نموده وتوسط نیروهای داخلی این کار را بصورت مضاعف اجرا کند.

مهندس رضوانیان افزود: در این راستا جلساتی در حضور معاونت محترم بهره برداری برگزار شد و مدیریت‌های مختلف درگیر این پروژه شدند. همچنین کار مکانیزم‌ها و نفرات از مدیریت‌های مختلف تعیین و پس از هماهنگی با معاونت خرید، حداقل مکانیزم مورد نیاز در حد کرایه یک بیل مکانیکی فراهم شده و بقیه ملزومات توسط حوزه بهره برداری فراهم شد.

وی ادامه داد: ما باید تجهیزات فلزی و مکانیکی را از روی باتری جمع آوری می‌کردیم که در این راستا درهای باتری، ستون‌ها، سپری‌ها و خیلی از تجهیزات سنگین باتری با مکانیزیم سنگین برداشته شد. همچنین می‌له‌های آنکراژ(می‌له‌های نگهدارنده‌ای که وظیفه نگهداری آجر نسوز را برعهده دارند) را با حفظ ایمنی برداشته و به سراغ تخریب و برداشتن طبقات مختلف از آجرهای نسوز رفتیم.

مهندس رضوانیان ادامه داد: در انتهای کار به جهت اینکه نیاز بود کف بتونی باتری که سطح مستحکمی است سالم بماندو برای بازسازی باتری ۲ از ساختار بتنی موجود آن استفاده شود با دقت خاصی برداشته شد و هم اکنون آماده طراحی مجدد برای ساخت باتری است.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای این پروژه، مدیریت نت مکانیک وظیفه اصلی دمونتاژ تجهیزات اولیه باتری، مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی نظارت بر تخریب سیستم نسوز، مدیریت نسوز اجرای عملیات برداشتن لایه نهایی و دقت در حفظ ساختار قبلی ونیز پایگاه ماشین آلات وظیفه در اختیار قرار دادن ماشین آلات را برعهده داشتند که جادارد از آن‌ها قدردانی کنیم.

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی همچنین از تلاش‌های معاونت بهره برداری، مدیریت ارشد مهندسی، مدیریت قرارداد‌ها ازحوزه خرید و مدیریت حراست که دقت و مدیریت لازم را در اجرای پروژه داشتند، قدردانی کرد. مهندس رضوانیان همچنین به صرفه جویی‌هایی که اجرای این پروژهبه همراه داشته است، اشاره کرد و گفت: تنها در یک مورد در بخش ماشین آلات و در خصوص خاکبرداری، روزانه سه میلیون ریال و در مجموع ۶۵۰ میلیون ریال صرفه جویی صورت گرفته است.

وی همچنین در خصوص زمان شروع بازسازی باتری ۲ نیز گفت: اسناد پروژه آماده است و نیاز است که کارخانه در این خصوص تصمیم گیری کند ضمن اینکه مدیرعامل محترم شرکت، انجام آن را به حوزه خرید واگذار کردند. ان شاءالله با همکاری این حوزه و با توجه به شرایط مالی شرکت و ابعاد کار، تصمیمات لازم در خصوص آغاز پروژه مذکوراخذ شود.

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی در خصوص میزان کک تولید شده در شرکت از ابتدای سال جاری گفت: در این مدت حدود ۶۰۰ هزار تن کک تولید شده و هر چند توان بیشتری نیز برای تولید وجود داشت، اما با توجه به مشکلاتی که در معادن و ارسال ذغال سنگ به دلایل مختلف وجود داشت تولید ما در این حد بوده است.

مهندس رضوانیان با اشاره به ظرفیت سالیانه تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کک با باتری یک و سه در شرکت ابراز امیدواری کرد؛ با حمایت تمامی بخش‌ها، ذغال سنگ مورد نیاز تامین شود تا بتوانیم از پرت واردات کک که هزینه قابل توجهی بر دوش شرکت می‌گذارد جلوگیری کنیم.

وی افزود: زمانی که واردات کک انجام می‌شود در مراحل مختلف، مقدار زیادی پرت می‌شود که به نوعی از دست دادن سرمایه است اما اگر تولید داخلی صورت بگیرد صرفه جویی مناسبی انجام می‌گیرد.

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی خاطر نشان کرد: در بهترین حالت، توان تولید ذغال سنگ داخلی ۷۰ درصد نیاز شرکت است که در این شرایط بهترین کیفیت کک با اضافه کردن ۳۰% ذغال وارداتی در داخل شرکت تولید می‌شود و کوره بلند ازآن استفاده می‌کنند.

مهندس رضوانیان در پایان با اشاره به توانمندی‌های موجود در داخل ذوب آهن گفت: نیاز است که همدلی بیشتری صورت بگیرد تا پیشرفت‌های بهتری به دست آید. چون ذوب آهن بزرگ است و انسان‌های بزرگی نیز در آن مشغول به کارند.

وی ابراز امیدواری کرد: باید دست به دست هم دهیم و ذوب آهن را به سلامت از گردنه مشکلات اقتصادی موجود عبور دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز