خبرگزاری کار ایران

چشم اصفهان به زاینده رود جاری روشن شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۴۳۴

با جاری شدن آب زلال سرچشمه‌ها در بستر زاینده‌رود، امروز شهر اصفهان شور و حیاتی دوباره یافت و لب های خشکیده زاینده رود سیراب شد.

سرانجام انتظار‌ها به سر آمد و برای آبرسانی به زمین‌های کشاورزی منطقه شرق اصفهان جهت انجام کشت پاییزه، خروجی آب از سد زاینده‌رود در روز ۱۲ آبان‌ماه به‌صورت محسوسی افزایش یافته و دریچه‌های سد باز شده است. کام تشنه و تفتیده اراضی و مزارع خشک اصفهان، امسال مسئولان را بر آن داشت تا آب زاینده‌رود را برای کشت پاییزه کشاورزان در بستر این رودخانه رهاسازی کنند و چنانچه پاییز و زمستان پربارشی در راه باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، این آب ابتدا به شهر اصفهان خواهد رسید و پس از نوازش پایه‌های ترک خورده سی و سه پل و پل خواجو و نواختن چشم شهروندان اصفهانی، با گذر از این رودخانه به اراضی کشاورزی شرق این شهر در پایین دست اصفهان می‌رسد.

رهاسازی آب در بستر زاینده‌رود در استان اصفهان گرچه به نیت آبرسانی به اراضی کشاورزی اصفهان صورت گرفته است، اما بی‌شک تاثیر شگرفی در ایجاد شور و نشاط دوباره و افزایش روحیه شهروندان اصفهانی خواهد داشت.

نماینده کشاورزان و حق آبه داران بخش جلگه اصفهان گفت: قرار بر این بود که آب زنده رود برای کشت پاییزه شرق اصفهان در دهم آبان ماه از سد رودخانه باز شود، اما با توجه به اهمیت عزاداری‌های ماه محرم، نظام صنفی کشاورزی پیشنهاد تعویق باز شدن آب را داد، چراکه خوشحالی مردم در حین جریان آب با شئونات این دهه هم خوانی ندارد.

فتح الله دهقانی با بیان اینکه در مرحله اول بازگشایی، حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای غله کاری شرق در نظر گرفته شده است، افزود: طبق توافقات انجام شده آب رودخانه در ۱۶ آبان ماه به سد آبشار در ابتدای مسیر شرق اصفهان می‌رسد که ۳۵ مترمکعب در ثانیه برای دو بخش مرکزی و رودشت در نظر گرفته شده است.

دهقانی با اشاره به خوشحالی بی‌حد کشاورزان محروم شرق از این بازگشایی آب، تاکید کرد: مرحله دوم بازگشایی زاینده رود برای ادامه آبیاری‌ها به اواخر اسفند تا خرداد ماه سال آینده موکول می‌شود که ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب برای این مرحله در نظر گرفته شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز با اشاره به این‌که اقدامات لازم برای تهیه بذر و نهاده‌های کشاورزی کشت پاییزه بویژه کشت گندم و جو در سطح استان انجام شده است، اظهار داشت: آب در رودخانه زاینده‌رود به مدت یک ماه برای کشت پاییزه کشاورزان جاری می‌شود و پس از پایان کشت براساس پیش‌بینی‌ بارندگی در استان اصفهان، جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود متوقف می‌شود و چند روز قبل از آغاز سال ۹۴ دوباره آب در رودخانه جریان خواهد یافت.

عباس مقتدایی با بیان این‌که طبق پیش‌بینی‌ها برای کشت کامل باید آب تا پایان خرداد سال آینده در اختیار کشاورزان اصفهان قرار بگیرد، افزود: کشاورزان اصفهان سال‌هاست با مشکلات ناشی از کم‌آبی مواجهند و هیچ توجیهی ندارد که آب این استان برای کشاورزی به نقطه دیگری منتقل شود و امیدواریم با تلاش مسئولان فرصت کشت پاییزه برای کشاورزان پس مدت‌ها محرومیت از آب زاینده‌رود فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز