خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مطالعات سازمان بسیج رسانه درهمایش نقش رسانه‌ها در امر به معروف:

مطبوعات و رسانه‎ها باید مطالبه‌گر و اهل امربه معروف و نهی از منکر باشند

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۸۷۰

مطبوعات و رسانه‎ها درنظام مردم سالاری دینی باید همچون امام، هدایتگر و همچون مردم، مطالبه گر و اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند.

رئیس مرکز مطالعات سازمان بسیج رسانه یا اشاره به اینکه در نظام مردم‌سالاری دینی، هم باید از جنس امام(هدایت‌گر) و هم از جنس مردم(مطالبه‌گر و امر به معروف و نهی از منکر) باشد، ادامه داد: در روش تحلیل گفتمان با وجود برخی از انتقادات وارده بر آن، می‌تواند به ما در درک فضای رسانه‌ای کمک کند و در ‌‌نهایت سبب ارتقا سطح سواد رسانه‌ای شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، صالح اسکندری در همایش «تخصصی نقش رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در احیای امر به معروف و نهی از منکر که به همت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اصفهان» برگزار شد، ادامه داد: مطبوعات و رسانه‎‌ها درنظام مردم سالاری دینی باید همچون امام هدایتگر و همچون مردم مطالبه گر و اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند.

وی با بیان اینکه هدف دشمن از موج رسانه‌ای در پی جنایت اسیدپاشی، ترویج مفاهیم فمینیستی و سکولار در جامعه است، گفت: جبهه متخاصم انقلاب اسلامی معتقد است که باید به سمت امنیت اجتماعی سکولار حرکت کنیم و در مقابل هر قانونی که موجب تقویت امنیت اجتماعی دینی شود بایستیم.

اسکندری ادامه داد: رویداد اخیر نشان داد که جبهه رسانه‌ای انقلاب دارای ضعف است و ما نیازمند پرورش خبرنگاران حرفه‌ای برای مدیریت بحران هستیم.

رییس مرکز مطالعات سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه در جنایت اسیدپاشی اخیر ترویج مفاهیم فیمینیستی و سکولاری از لایه‌ها و زوایای پشت پرده جریان رسانه‌ای دشمن است اظهار داشت: رسانه‎‌ها درغرب دارای جایگاه بالایی هستند به گونه‎ای که رسانه‎‌ها و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دمکراسی شناخته می‌‎شوند. درحقیقت رسانه‎‌ها در اندیشه غرب حد فاصل توده مردم و ساختار رسمی قدرت ایجاد می‌‎شود، اما در نظام مردم سالاری دینی جایگاه ویژه‎ای برای رسانه‎‌ها متصور نشده است و بخشی از جامعه مدنی کشور است زیرا فاصله‎ای میان مسؤولان و مردم وجود ندارد.

وی افزود: نخستین گام در تحلیل گفتمان، شناسایی گفتمان جبهه متخاصم و یا دگرگفتمانی است، در موضوعات خبری و رسانه‌ای که قابلیت تبدیل شدن به گفتمان‌های عمومی را دارند، همواره دو جریان «ما و آن‌ها» شکل می‌گیرد.

اسکندری یادآور شد: به عنوان مثال در جنایت اسیدپاشی و موج رسانه‌ای اتفاق افتاده، برای پیدا کردن محل مناقشه باید درصدد ارتباط مضامین و مفاهیم بیان‌ شده در حواشی ماجرای اصلی رخ داده باشیم. اسید پاشی به عنوان یک بزه اجتماعی و یک جٌرم با سابقه محسوب می‌شود که برای یافتن محل نزاع، قاعدتا «باید ارتباط مفاهیم و مضامینی که در کنار پروژه رسانه و اسید پاشی است را در نظر بگیرم.

رییس سابق بسیج رسانه‌ای کشورتصریح کرد: عدم مدیریت صحیح در حادثه اخیر اسیدپاشی در جبهه رسانه‌ای داخل کشور، به ما فهماند که در جبهه رسانه‌ای خودی به شدت دچار ضعف جدی هستیم، ما نیازمند پرورش خبرنگاران حرفه‌ای در مواقع بحران هستیم.

وی در ادامه عدم برآورد صحیح از صف‌آرایی دشمن و نداشتن یک جبهه همگرا و هم‌افزای رسانه‌ای، پایین بودن سرعت اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های تصویری و مکتوب داخلی و پخش موضع‌گیری مسئولان به جای روایت حادثه رخ داده را اهم ضعف‌ها دانست.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال مسائل مطرح شده فیمینیستی همچون آزادی زنان، نداشتن امنیت اجتماعی زنان، مباحثسکولاری همچون عفاف و حجاب اجباری، عقیده شخصی است، بدحجابی و ترک امر به معروف موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

رییس سابق بسیج رسانه‌ای کشور با بیان اینکه در نظام مردم سالاریِ دینی فاصله بین امام و امت وجود ندارد و باید جایگاه رسانه معین و نسبت آن با امربه معروف و نهی از منکر مشخص شود، افزود: در نظام امت و امام، امام یک محرک قیادی است نه یک محرک سیاسی و رسانه‌ای که قراراست در نظام امام و امت نقش خود را ایفا کند، اصلا» تجرید و تفکیک درآن وجود ندارد، بلکه باید هم از جنس امام و هم از جنس امت باشد.

وی به نقش تحلیل گفتمانی اشاره کرد و گفت: تحلیل گفتمان، یکی از متدهای پیشرفته در کلام سنجی و سخن کاوی است که اگر بخواهیم به تحلیل دقیق از فضای رسانه‌ای برسیم، این روش، بسیار می‌تواند به ما کمک کند تا فضای رسانه‌ای را درک کرده و با آشنایی با این روش، فضای رسانه‌ای را ارتقا دهیم.

اسکندری، سه عنصر زبان، ارتباط مفاهیم و تعامل با جامعه را از ابعاد اصلی گفتمان دانست و افزود: با توجه به اینکه جبهه رسانه داخلی در خصوص خبرنگاری و روزنامه نگاری بحران، دچار ضعف است، بنابراین باید جبهه رسانه داخلی را آسیب‌شناسی کرده تا صورت‌های زبانی و فرا زبانی، توانایی انتقال مفاهیم به جامعه را داشته باشند و از ادبیات و زبان خاصی در مقاطع مختلف استفاده کنند.

همایش «تخصصی نقش رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها دراحیای امربه معروف و نهی ازمنکرکه به همت ستاد احیای امر به معروف و نهی ازمنکر شهرستان اصفهان» به مناسبت هفته امربه معروف و نهی از منکر و به منظور تبیین این فریضه الهی برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز