خبرگزاری کار ایران

امام جمعه موقت اصفهان در گفتگو با ایلنا تاکید کرد:

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کم رنگ شده که جسارت گناه کردن بالا رفته است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۸۶۲

اگر برای اجرای مصوبات مرتبط با احیاء امر به معروف و نهی از منکرکه هر بار توسط دستگاه‌های قانونگذار و نظارتی ارائه شد، جدیت و همت بالایی برای انجامش وجود داشت، الان وضعیت جامعه ما به اینجا نمی رسید که دست در گریبان بمانیم و وضع مان اسف بار باشد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به شروع هفته امربه معروف و مقارن شدن ان با دهه اول محرم به نقش انگارناپذیر احیاء امر به معروف و نهی از منکر در برقراری نظم و امنیت در جامعه پرداخت و ادامه داد: احیاء فریضیتن امر به معروف در اسلام به عنوان نظارت ملی و مردمی است و همگان باید درراستای این فریضع الهی تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجت الاسلام محمد تقی رهبر، با بیان اینکه در اصل ۸ قانون اساسی فریضه امر به معروف و نهی از منکربه عنوان یک وظیفه همگانی مطرح شده است و همه در این زمینه در جامعه مسئول هستند، ادامه داد: البته در فقه اسلامی شرایطی برای امر به معروف ونهی از منکرمقررشده است که برخی از این آیتم‌ها مانند توجیه درست انجام دادن، بیان خوب، لفظی که منجر به ضرر و زیان نشود و در فضایی از سلامت و امنیت جامعه مطرح گردد پیش بینی شده است تا تاثیر گذاری خود را در جامعه داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اجرای امر به معروف برای جلوگیری از خلاف و گناهان بسیار حائز اهمیت است و طبق دستورات قرآن و احکام شرعی والهی این فریضه باید در جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: این فریضه در قانون اساسی به صورت قانون مطرح شده است اما تاکنون درمجلس به این موضوع که باید برای این امر مهم یک سازمان تشکیل شود پرداخته نشده است تا اینکه هم اکنون این موضوع در مجلس در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: البته باید در این زمینه طرح ویژه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکرنیز اجرایی شود تا درراه احیای این فریضیتن اگر مشگلی وجود داشت برطرف شود.

حجت الاسلام رهبر با اشاره به اینکه متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کم رنگ شده که جسارت گناه کردن در جامعه بالا رفته است، افزود: باید بر گردیم به این موضوع مهم و بفهمیم که فلسفه قیام ابا عبدا… الحسین(ع) علیه حکومت فاسد یزید چه بود، مگر جزء احیاء فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی تاکید کرد: باید در هفته امر به معروف و نهی از منکر که مقارن شده با دهه اول محرم اهتمام جدی تری نسبت به این فریضه الهی داشته باشیم، نه اینکه صرفا به عزاداری امام حسین(ع) بپردازیم و با مصداق‌های منکر در جامعه هیچ برخوردی نداشته باشیم، اینجاست که اگر هر فری آمر به معروف و ناهی از منکر شد و به درستی این وظیفه را انجام داد، پاسداری از خون امام حسین(ع) کرده است.

امام جمعه موقت اصفهان، با اشاره به اینکه اگر نصحیتی از سوی آمران به معروف و ناهیان از منکر به مردم می‌شود باید دلسوزانه، آرام وبا طمانینه باشد، ادامه داد: وظیفه آمران فقط تذکر لسانی است و اگر در جایی نیاز به برخورد قضایی وجود داشت در این زمینه نیرو‌های انتظامی و دستگاه قضا حق ورود و دخالت دارد.

وی با اشاره به اینکه در عملکرد و بررسی وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌توان به این نتیجه رسید که در این زمینه تلاش‌هایی شده است اما این تلاش‌های کافی نیست، افزود: باید در نظر داشت برای احیاء این وظیفه خطیر الهی تنها صرف تشکیل یک ستاد نمی‌توان انتظار داشت که همه کار‌ها خوب شود و منکرات از بین برود، کار خیلی برجسته‌ای تاکنون در احیای ابعاد مختلف امر به معروف و نهی از منکر در جامعه انجام نشده است چرا که وظیفه‌ای برای همه دستگاه‌ها مترتب نبوده که پایش بایستند و از آن حمایت کنند.

امام جمعه موقت اصفهان بیان داشت: البته در این زمینه فقط ستاد احیاء امر به معروف متولی احیاء این فریضه بزرگ الهی نیست بلکه دیگر نهاد‌ها مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به علت اینکه با جامعه هدف زیادی رو به رو هستند در این زمینه وظایف زیادی را بر عهده دارند و مسائل زیادی بر آن‌ها مترتب می‌شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال مسئولین دانشگاه‌های شهرستان اصفهان باید بر اجرای احکام الهی در دانشگاه‌ها همت ویژه داشته باشند و با با یک نظارت کلی و همسویی درست به احیاء این فریضه الهی در بین تمامی سطح‌ها بپردازند.

حجت الاسلام رهبر، با انتقاد از اینکه برخی از مصوبات در حوزه احیاء امر به معروف سال‌ها باقی می‌ماند و دستور اجرایی و عملی برای این کار مشخص نمی‌شود، ادامه داد: به عنوان مثال در بحثمصوبه توسعه فرهنگ حجاب که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و در آن ۲۶ دستگاه مکلف به اجرا شدند از جمله پلیس، دانشگاه‌ها، اداره اطلاعات، سازمان تبلیغات و غیره خیلی محدود و اندک بر روی این قضیه کار جدی صورت گرفت.

وی با انتقاد از اینکه اگر برای اجرای این مصوبات جدیت و همت بالایی وجود داشت الان وضعیت جامعه ما به اینجا نمی‌رسیدیم که دست در گریبان بمانیم و وضعمان اسف بار باشد، گفت: باید توجه کنیم که عملکرد‌های ما قانع کننده نبوده است و باید براحیای امر به معروف و راههایی که می‌توانیم این فریضه الهی را فراگیر کنیم طرحی نو در اندازیم.

گفتگو: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز