خبرگزاری کار ایران

همزمان با اجلاس و جشنواره میراثفرهنگی ناملموس:

درب عصارخانه شاهی اصفهان به روی عموم مردم باز شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۵۵۴

درب عصارخانه شاهی اصفهان به مناسبت برگزاری جشنواره بین المللی میراثفرهنگی ناملموس به میزبانی شهر اصفهان به صورت ویژه به روی مهمانان و گردشگران گشوده شد.

عصارخانه شاهی اصفهان به مناسبت برگزاری جشنواره بین المللی میراثفرهنگی ناملموس به میزبانی شهر اصفهان به صورت ویژه بازگشایی و درب آن به روی شهروندان و گردشگران باز شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، عصارخانه شاهی نه به لحاظ عمرانی بلکه از نظر معرفی و به نمایش درآوردن نحوه کارکرد این بنای کهن در عصاره گیری از دانه‌ها و بازدید ویژه توسط میهمانان داخلی و خارجی بازگشایی شد و از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۷ میزبان علاقه مندان است.

عصارخانه‌‌ همان کارخانه‌های قدیمی روغن کشی است و عصارخانه شاهی اصفهان در دوره صفویه به دستور شاه عباس اول، در بازار مخلص میدان امام(ره) و در زمینی با مساحت ۳۸۰ مترمربع واقع شده است.

با قرارگیری آدمک‌هایی در این عصارخانه، نحوه عصاره گیری و کارکرد این کارخانه‌های قدیمی به عنوان میراثی ناملموس و فرهنگی برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی آید.

عصارخانه شاهی اصفهان در سال ۱۳۷۹ توسط شهرداری منطقه سه، از مالک خریداری و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مرمت و احیای این اثر تاریخی را برعهده گرفت.

به گفته رییس عصارخانه شاهی، این عصارخانه در گذشته یکهزار و ۸۰۰ مترمربع متراژ داشته است اما امروز تنها ۳۸۰ مترمربع برای امروز باقی مانده است.

عصارخانه یکی از زیبا‌ترین صنایع قدیمی است که جزء هنرهای بومی محسوب می‌شود و هم اکنون این مکان زیر نظر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اداره می‌شود.

شهر اصفهان از ۱۷ مهرماه امسال به مدت سه روز میزبان اجلاس و جشنواره بین المللی میراثفرهنگی ناملموس است که بیش از ۵۰۰ می‌ه‌مان خارجی از کشورهای مختلف و از پنج قاره جهان در این رویداد مهم فرهنگی حضور دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز