خبرگزاری کار ایران

با توجه به قدیمی بودن شبکه گاز رسانی اصفهان؛

فرسودگی شریان‌های شهری می‌تواند زنگ خطری برای حیات شهر باشد

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۶۲۱

با گسترش فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت اصول ایمنی در استان اصفهان، شرکت گاز استان در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست مطلوب در سال ۹۲،۱۶ پله ارتقا یافت.

رییس ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیر عامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی در شرکت گاز استان اصفهان برگزار شد، گفت: استان اصفهان دارای یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین شبکه های گازرسانی کشور است که این پتانسیل از لحاظ ایمنی یک زنگ خطر محسوب می شود.

به گزارش ایلنا از اصفهان، یوسفی‌پور با اشاره به اینکه امکان نشت گاز در شبکه‌های فرسوده بسیار زیاد است، اظهارداشت: این حجم گازرسانی در دنیا قابل ملاحظه است و تمام دغدغه ما حفظ این رکورد بارعایت اصول ایمنی است.

وی با بیان اینکه قدیمی ترین فاضلاب شهری کشور مربوط به اصفهان است، گفت: فرسودگی فاضلاب یک خطر بلاقوه است که حیات شهر را تهدید می کند.

رییس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران، به حادثه نشت گازپروپن در ۳۱جولای سال ۲۰۱۴ کشور تایوان اشاره کرد و گفت: این حادثه عظیم که به علت نشت گاز در ۶ کیلومتر از فاضلاب شهری یکی از خیابان های تایوان اتفاق افتاد علاوه بر خسارات مادی بسیار زیاد، ۳۰۵ مجروح و فوت ۳۰ انسان را به دنبال داشت.

یوسفی پور، نشت یابی را معاینه شبکه های گاز، برشمرد و افزود: این مهم باید به طور مستمر و در یک زمانبندی منظم انجام گیرد.

وی با اشاره به جهش ۱۶ پله ای شرکت گاز استان اصفهان در ارزیابی سال ۹۲ عملکرد این شرکت طی سال ۹۲ را در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه فرهنگ سازی در خصوص رعایت اصول ایمنی در استان اصفهان روند رو به رشدی داشته است.

یوسفی پور با تاکید بر بررسی و تحلیل حوادثمشترکین خانگی گاز طبیعی تصریح کرد: ضرورت فرهنگ سازی درخصوص خطرات نفوذ گاز و ریسکهای ناشی از آن در سازمان‌های خدمات شهری خصوصاً آب و فاضلاب، آگاه سازی مدیران از نشتی گاز در خطوط انتقال و شبکه و همچنین خطرات گسترده و بزرگ انفجار گاز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید به طور جد در راس همه امور قرار گیرد.

وی موضوع مزمن و رو به تزاید شرکت ملی گاز را نگهداری و تعمیرات تاسیسات قدیمی، انبوه و گسترده در سطح کشور برشمرد و برضرورت سامانه های هر چه دقیق تر، منظم تر در این حوزه تاکید کرد.

در ادامه، رئیس واحد HSE شرکت گاز استان اصفهان نیز در رابطه با مسائل ایمنی، بهداشتی و محیط زیست و رعایت نکات ایمنی در کار و اجرای پروژه ها و همچنین حوادثو خطرات ناشی از عدم توجه به مسائل ایمنی توضیحات مبسوطی را ارائه کرد.

ابوالقاسم عسگری، در خصوص حوادثسال‌های اخیر که در اثر سهل انگاری و عدم رعایت مسائل ایمنی حادثشده، اظهار داشت: خطرات عملیات حفاری نظیر ریزش دیواره ها، سقوط از ارتفاع، سقوط ماشین آلات، و مسمومیت ناشی از استنشاق بخارات و گازهای سمی از شایع ترین عواملی بوده که منجر به بروز حادثه شده است.

وی نظارت بر ایمن سازی محل کارگاه های گازرسانی با استفاده از تابلوها و علائم هشدار دهنده، چراغ های گردان، چشمک زن، نوار زرد خطر، و اطمینان از وجود جعبه کمک های اولیه، کپسول اطفاء حریق در محل تمامی کارگاه‌ها توسط تامین کنندگان و پیمانکاران را مهم دانست و گفت: با هماهنگی و تعامل شرکت‌های خدماتی و دقت در حفاری ها و استفاده از نیروهای خبره و آموزش دیده، بسیاری از حوادثکنترل می شوند.

عسگری مهم‌ترین پروژهای HSE درحوزه پژوهش را شامل مدیریت، نظارت و بررسی طرح های پژوهشی مرتبط با موضوعات ایمنی و آتش نشانی، بهداشت محیط زیست و پدافند غیر عامل، بررسی راهکارهای کاهش حوادثگاز استان اصفهان، بررسی عوامل روانی در ایجاد حوادثو رویدادها، مدیریت ریسک پروژه های اجرایی وتامین کنندگان با استفاده از روش FMEA، مدیریت و ریشه یابی حوادثایمنی مشترکین وسیستم های حفاری و گودبرداری و ارائه راهکارهای اجرایی جهت کاهش ریسک عملیات حفاری و گودبرداری در پروژه های اجرایی عنوان کرد.

وی همچنین با تاکید بر فعالیتهای انجام شده در حوزه آموزش و فرهنگ سازی گفت: ثبت رکورد بیش از ۵۰ هزار نفر ساعت آموزش HSE برای کارکنان رسمی، قراردادمستقیم و پیمانکاران برای نخستین بار در شرکت گاز استان اصفهان، اجرای دوره های آموزشی مدیریت ریسک، صدور پرمیت، دستگاه تنفسی با کپسول هوای فشرده، دستگاه های گازسنج، ایمنی و آتش نشانی، تزریق گاز، تخلیه هوا از مهمترین اقداماتی است که سال گذشته در این شرکت اجرایی شد.

درپایان این مراسم از شش واحد برتر در حوزه HSE و ۳ نفر از کارمندان برتر HSE در سال ۹۲ مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز