خبرگزاری کار ایران

شهردار فولادشهرتاکید کرد:

دولت برای متروی فولاد شهر، اعتبار ناچیزی اختصاص داده است

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۵۹۴

در فولادشهر با دو مدیریت شهرداری و شرکت عمران روبرو هستیم که به دلیل عدم هماهنگی و عدم تناسب خواسته‌های این دو بخش، در روند مدیریت شهر مشکل ایجاد شده است وبا مدیریت دو وجهی رو به رو هستیم.

شهردار فولادشهر با بیان اینکه هیچ مدیری نمی‌تواند ادعا کند که ظرف مدت کوتاهی مشکلات شهر را برطرف می‌کند، گفت: رسانه‌ها باید همیشه با نقد سازنده در جهت اصلاح امور و بازگو کردن مشکلات شهر قدم بردارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حسین امیری با اشاره به اینکه چند پارگی مدیریت شهری از جمله مشکلات مدیران است، اظهار داشت: متاسفانه فولادشهر با مدیریت دو وجهی اداره می‌شود که امیدواریم وزارت مسکن و شهرسازی هر چه زود‌تر تصمیم درستی در جهت ادامه کار و یا نهایتا واگذاری کل مجموعه مدیریت شهر، به شهرداری بگیرد.

وی از دیگر مشکلات این شهر را رشد جمعیتی بالا عنوان کرد و ادامه داد: در زمان شکل گیری این شهر، پیش بینی شده بود ساخت و سازهای مسکن مهر و سرریز جمعیت شهرهای اطراف به این شهر باشد که در ‌‌نهایت ظرفیت ۵۰۰ هزارنفری برای آن در نظر گرفته شد که از تغییرات صورت گرفته این تعداد به ۳۵۰ هزار نفر رسید. اما هم اکنون شاهد این هستیم که طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهر به طور رسمی ۷۰ هزار نفر و غیر رسمی بین ۸۰ تا ۸۵ هزار نفر است.

شهردار فولادشهر با بیان اینکه رشد جمعیت در فولاد شهر با توجه به نزدیکی به صنایع بسیار بالا ست گفت: با استقرار و احداثمسکن مهر در یکی دو سال آینده فولادشهر با افزایش قابل توجه جمعیت روبه رو خواهد بود.

وی با اشاره به احداث۳۲ هزار واحد مسکن مهر در فولاد شهر توسط دولت قبل افزود: از این تعداد ۲۳ هزار در منطقه مسکن مهر و ۹ هزار نیز در کنار و سطح شهر فولاد شهر است.

امیری، با بیان اینکه هم اکنون شش تا هفت هزار نفر در مسکن مهر فولاد شهر مستقر شده‌اند که فاقد امکانات لازم هستند، ادامه داد: هم اکنون شهرداری برای حمل و نقل مردم چهار دستگاه اتوبوس به این مناطق اختصاص داده است که بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای شهرداری هزینه در بر داشته است.

وی با اشاره به اینکه با تکمیل واحد‌های مسکن مهر۱۱۰ هزار نفر دراین واحد‌ها مستقر خواهند شد که همکاری همه دستگاه‌ها را برای تامین امکانات ملزم می‌دانیم، بیان داشت: شهرداری در جهت آبادانی و عمران این شهر ۸۵ پروژه در دست کار دارد که اعتباراین پروژه‌ها بالغ بر۵۰۰ میلیارد ریال است. همچنین بودجه سال ۹۳ شهرداری فولاد شهر ۳۵۰ میلیارد ریال است که ۶۸ درصدآن عمرانی و ۳۲ درصد نیز جاری اختصاص داده شده است.

شهردار فولادشهر مهم‌ترین منابع درآمدی این شهر را ساخت و ساز‌ها، ارزش افزوده ناشی از خرید کالا و خدمات، عوارض نوسازی، کسب، مال الاجاره، عوارض خودرو و سایر عنوان کرد وگفت: اجرای خط انتقال پساب در جهت حفظ و نگهداری فضای سبز شهری با اعتبار اولیه ۵۰ میلیارد ریال ازدیگر فعالیت‌های صورت گرفته درجهت رفاه آبادانی این شهراست.

امیری تصریح کرد: عدم واگذاری اختیارات مناسب که مجموعه شهرداری‌ها با آن مواجه هستند، وظایف فوری و ضرورتی که در طول روز برای شهرداری‌ها ایجاد می‌شود، عدم اجرای ماده ۱۳۶ قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه و یا ماده ۱۳۷ در برنامه چهارم از دیگر مشکلات شهرداری‌ها است.

وی استفاده مدیران شهرداری‌ها از قوانین سال ۱۳۴۳ و ضرورت تغییر این قوانین نیز سخن گفت و ادامه داد: وابستگی مالی شهرداری‌ها به شرایط روز و سیاست‌های دولت، گستردگی آلودگی زیست محیطی، نداشتن برنامه‌ریزی مناسب در سطح شهرداری‌ها از دیگر مشکلات شهرداری‌ها برای خدمت رسانی است.

شهردارفولاد شهر، با بیان اینکه شهرداری‌ها باید برابر ماده ۱۵ قانون نوسازی به سمت تدوین برنامه پنج ساله حرکت کنند، بیان داشت: بسیاری از شهرداری‌ها این حرکت را هنوز برنامه‌ریزی نکرده‌اند، ولی در فولادشهر تدوین اولین برنامه پنج ساله(از سال ۹۴ تا ۹۹) از چهار ماه پیش آغاز شده و امیدواریم تا پنج ماه آینده تکمیل شود و برای اجرا به شورای شهر و وزارت کشور ارسال کنیم.

وی با اشاره گستردگی وظایف شهرداری‌ها، مهاجرت بی‌رویه و حاشیه‌نشینی شهر‌ها و عدم تناسب ساختار سازمانی شهرداری افزود: در حال حاضر ساختار سازمانی شهرداری‌ها پاسخگوی سطح گسترده وظایف آن‌ها نیست و باید بر اساس نیاز شهر‌ها در جهت خدمات رسانی ساختاری تهیه و به تایید وزارت کشور برسد.

شهردارفولادشهر با اشاره به عدم استفاده از فناوری و تکنولوژی در سیستم‌های اداری مدیریت شهری، عدم تمایل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر‌ها و نبود درآمدهای پایدار تصریح کرد: امروزه بر اساس منابع مالی پیش بینی شده باید حرکت‌های عمرانی، فرهنگی و خدماتی صورت گیرد.

امیری سپس به سراغ طرح‌های فرهنگی اجرا شده درفولاد شهر رفت و ادامه داد: ساخت ساختمان فرهنگسرای غدیر با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال با زیربنای ۴۷۰۰ مترمربع برابر برنامه احداثشده است و به مرحله نازک کاری رسیده است، ساخت تالاری با ظرفیت حدود ۸۰۰ نفر و اماده سازی تا دهه فجر، احداثفرهنگسرای دانش با اعتبار ۸۲۶ میلیون تومان و پایان تا ۱۰ ماه آینده، ساخت فرهنگسرای نور در محله ۱C که با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان، بازسازی و بهسازی سینما فرهنگ فولادشهر که ۳۵ سال پیش احداثشده و فاقد امکانات و تاسیسات مناسب است، از جمله پروژه‌های فرهنگی این شهراست.

وی گفت: طبق توافقات صورت گرفته با حوزه هنری استان با اعتبار دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کار بازسازی سینما را آغاز خواهیم کرد که نهایتا از اواخر این ماه حوزه هنری در آنجا مستقر خواهد شد و تلاش داریم ظرف هشت ماه با سه سالن سینمایی به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به پروژه پارک جنگلی ۱۲ هکتاری جنب بیمارستان مطهری که به دلیل وسعت و عدم فضاسازی و محوطه سازی بخش‌های زیادی از آن در حال از بین رفتن بود، افزود: با برنامه‌ریزی و طراحی کار بازسازی و بهسازی را با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال آغاز نموده‌ایم و تا مرحله تکمیلی بیش از ۰ ۴میلیارد ریال اعتبار لازم داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت شهر را بانوان تشکیل می‌دهند بنابراین باید برنامه‌ریزی به نحوی صورت گیرید که نیازهای بانوان را مد نظر قرار دهیم، گفت: در کنار پارک ۱۲ هکتاری جنب بیمارستان، سه هکتار را به پارک بانوان اختصاص دادیم که امسال ۱۵ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و به مناسبت هفته دولت کلنگ زنی آن انجام می‌شود.

شهردار فولادشهر یکی دیگر از مشکلات شهر را وجود ۲۲ بلوک قدیمی دانست و بیان داشت: حدود شش هزار نفر در این بلوک‌ها مستقرند که متاسفانه به دلیل قدمت بالا سیمای بدی به شهر داده است و با کمک متخصصین و مشاوران اخیرا کار زیباسازی آن‌ها آغاز شده است.

امیری با اشاره به اجرای برنامه بهسازی معابر گفت: در سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان برای بهبود معابر داخل محلات تامین کردیم و در حال حاضر نیز بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

۱۶ میلیارد ریال اعتبار برای ناوگان آتش نشانی فولاد شهر

وی تصریح کرد: ایستگاه شماره دو آتش نشانی با اعتبار ۱۰میلیارد ریال تکمیل و راه اندازی شده و هشت دستگاه خودرو با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال در جهت افزایش ناوگان آتش نشانی تهیه شده و مجموعا در زمینه آتش نشانی بیش از ۲۶ میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان و خرید خودرو‌ها هزینه شده است.

شهردار فولادشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش حمل و نقل با ۱۱ دستگاه اتوبوس سرویس‌دهی انجام می‌دهد، تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت شرکت عمران به دلیل واحدهای مسکن مهر و با تامین نیاز‌ها در اول مهرماه با مشکل حمل و نقل مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه در زمان تاسیس شهرداری قرار بر این بوده که شرکت ذوب آهن هزینه‌های نگهداری شهر را تامین کند و در آن زمان ۴۱۰ واحد تجاری در محلات قدیم شهر به شهرداری واگذار شده بود که از این محل هزینه‌های نگهداری شهر تامین می‌شد، اظهار داشت: متاسفانه این واحد‌ها در طول ۲۵ سال اخیر عملا از دست شهرداری خارج شده و مستاجران قراردادهای جدید را تمدید نکردند.

انتقال ۴۱۰ سند واحد تجاری فولاد شهر به شهرداری

شهردار فولادشهر ادامه داد: طبق تعاملی که با مستاجران و شرکت عمران صورت گرفت توانستیم در این مدت کوتاه مشکل ۳۰ ساله اقتصادی را حل کنیم و شرکت عمران پذیرفت کار انتقال اسناد ۴۱۰ واحد تجاری را به شهرداری انجام دهد تا بتوانیم از طریق اقدامات قانونی این ۴۱۰ واحد را به متقاضیان آن واگذار کنیم.

امیری با اشاره به اینکه یکی از خواسته‌های دیرین مردم شهر توسعه فضای سبز و رفع آلایندگی بوده، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از منابع استفاده از محل عوارض آلایندگی انتقال پروژه پساب فاضلاب برای توسعه فضای سبز و رفع آلایندگی است که بدین ترتیب می‌توانیم فضای سبز فولادشهر که بیش از ۴۰۰ هکتار است را حفظ و نگهداری کنیم.

وی با بیان اینکه برای حفظ و سازماندهی فضای سبز با سازمان آب منطقه‌ای توافق شده است که در ازای ۱۰۰ لیتر در ثانیه پساب تصفیه شده فاضلاب را خریداری کنیم تا به مخازن سطح شهر انتقال دهیم و نهایتا در سطح شبکه آبرسانی توزیع شود، گفت: با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال این پروژه آغاز شده و سرعت خوبی دارد و در تلاش هستیم تا پایان سال کار انتقال پساب برای نگهداری و توسعه فضای سبز را به نتیجه برسانیم.

بودجه ۳۵۰ میلیارد ریالی شهرداری فولاد شهر در سال جاری

وی با اشاره به اینکه بودجه سال جاری شهرداری ۳۵۰ میلیارد ریال است که ۶۸ درصد به بخش عمران و ۳۲ درصد به بخش جاری اختصاص داده شده است، افزود: یکی از منابع درآمدی شهرداری برابر قانون، ساخت و ساز و عوارض پروانه ساختمان است و در این شهر ساخت و ساز به دلیل خدمات رسانی و رشد اقتصادی با رشد بسیار خوبی مواجه است.

شهردار فولادشهر ادامه داد: یکی دیگر از منابع درآمدی ارزش افزوده ناشی از خرید کالا و خدمات است که عوارض آلایندگی نیز جز این مورد می‌باشد. حاضریم عوارض آلایندگی دریافت نکنیم ولی منطقه عاری از آلایندگی باشد. برابر قانون شهرهای اطراف صنایع در جهت توسعه فضای سبز و رفع آلایندگی منطقه، عوارض آلایندگی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مترو در فولادشهر با دو مشکل مواجه است، گفت: مدیریت کار را شرکت عمران عهده دار است و یکی از مشکلات آن اعتبارات است که دولت باید از محل بودجه خود اعتبارش را تامین کند در حالی که سهم ناچیزی به مترو فولادشهر اختصاص داده شده است.

وی افزود: مشکل دیگر مترو فولادشهر مشکل اجرایی است، بحثتملک و آزادسازی مسیر مترو تا اصفهان در دستور کار شرکت عمران است که باید پیگیری کند شهرداری نیز به عنوان مدیریت شهر چندین جلسه با شرکت عمران داشته است. بخشی از مشکلات مربوط به محدوده فلاورجان است که امیدواریم با درایت مسئولان استان حل شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده که شهر به ۳ ناحیه شهرداری تقسیم شود، گفت: مسکن مهر به عنوان یک ناحیه پیش بینی شده ولی برابر قانون تا زمان آماده سازی لازم شهرداری‌ها حق ورود ندارند و دولت باید آماده‌سازی زیر بنایی و روبنایی را انجام دهد و به شهرداری تحویل دهد بنابراین نمی‌توانیم درآمدهای شهرداری را در مسکن مهر هزینه کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز