خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد:

بیماری مشمشه قابل کنترل است

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۲۶۷

بیماری مشمشه یکی از مهم‌ترین بیماریه‌ای مشترک بین انسان و تک سمیان بوده که در صورت تعامل پرورش دهندگان و شبکه های دامپزشکی به راحتی قابل کنترل و پیشگیری است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به منظور ارزیابی روند پیشگیری از بروز بیماری و بررسی مسائل و مشکلات به صورت سرزده از منطقه جعفرآباد خمینی شهر بازدید کرد.
به گزارش ایلنا از اصفهان، شهرام موحدی، ضمن تشکر از همکاری اسبداران این منطقه در مقابله با بیماری مشمشه به توان کامل شبکه های دامپزشکی، اهمیت آموزش مستمر دامپزشکان و بهره برداران اشاره کرد و گفت: نقل و انتقالات اسب‌ها ضرورتاً میبایست با نظارت و هماهنگی شبکه دامپزشکی مبدا و مقصد و صدور مجوزهای قانونی انجام شده تا موارد مشکوک و بدون هویت مورد رصد قرار گرفته و اقدامات بهداشتی - قرنطینه ای مطابق ضوابط و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور انجام گیرد.
وی همچنین افراد مرتبط با اسب(سوارکاران و دست‌اندرکاران خرید و فروش اسب) را مهم‌ترین گروه‌های در معرض خطر بیماری مشمشه دانست و تماس فیزیکی نزدیک با اسب و تیمارکردن حیوان را از جمله راه‌های انتقال این بیماری از حیوان به انسان عنوان کرد.
به گفته سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، بیماری مشمشه در موارد شدید حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.
موحدی با اشاره به اینکه این بیماری به چند شکل مختلف از جمله تنفسی، گوارشی و پوستی دیده می‌شود، ادامه‌داد: تنها با تست‌های تخصصی این بیماری مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه این تست همواره در تمام مراکز پرورش اسب و سوارکاری که با دامپزشکی همکاری می‌کنند انجام می‌شود، یادآوری کرد: این تست رایگان است و هر سال بیش از هزار رأس اسب با این تست در استان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در پایان کارت سلامت برای آنها در نظر گرفته می‌شود.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه حمل و نقل اسب و شرکت آن در مسابقات، تعزیه و شبیه خوانی باید بعد از تایید سلامت دامپزشکی باشد، از سوارکاران و افراد مرتبط با تک سمی‌ها هم خواست تا اطلاعات خود را نسبت به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بیشتر کنند.
موحدی افزود: در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری در تک سمی‌ها باید در اسرع وقت شبکه دامپزشکی شهرستان را در جریان گذاشت تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود و از ابتلای سایر حیوانات گله به این بیماری جلوگیری شود.
در این منطقه از خمینی شهر حدود ۳۰۰ رأس اسب وجود دارد که به عنوان یکی از نقاط مهم در پرورش و نگهداری اسب به ویژه اسب‌های تعزیه و شبیه خوانی مطرح است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز