خبرگزاری کار ایران

با تداوم خشکی زاینده رود؛

ناژوان دچار فاجعه خزان زود رس شده است

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۷۷۳

برای نجات پارک طبیعی ناژوان و جلوگیری از خشک شدن تمام چاه‌های موجود در ناژوان می‌بایست آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: در حال حاضر در ناژوان با بحران کمبود آب مواجه هستیم و با توجه به اینکه اقدامات آبرسانی در حد وسیعی در این محدوده انجام شده اما به دلیل نبود منابع آبی در ناژوان با مشکل اساسی روبه رو شده‌ایم.
به گزارش ایلنا از اصفهان؛ غلامرضا ساکتی با بیان اینکه تمام منابع آبی و چاه‌های ناژوان به رودخانه زاینده رود وابسته است اظهار داشت: متاسفانه از ۱۵ چاه موجود در ناژوان فقط ۴ حلقه از چاه‌ها با عمق ۵۰ تا ۶۰ متری به عبارتی عمیق خشک نشده است.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان افزود: اقدامات و مکاتبات لازم با ارگان‌های زیربط در رابطه به بحران کم آبی در ناژوان انجام شده اما هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر اینکه لازم است یک ماه آب در زاینده رود جاری شود ادامه داد: برای نجات پارک طبیعی ناژوان می‌بایست آب در رودخانه زاینده رود جاری شود.
ساکتی با اشاره به اینکه ۴۸ کیلومتر از مادی‌ها و انهار شهر اصفهان در ۱۰ رشته اصلی در محدوده ناژوان است تصریح کرد: درختان کهنسال و قدیمی در اطراف انهار با خشک شدن مادی‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند چرا که آبرسانی به این درختان به صورت دستی و با تانکر موثر نیست.
وی از خشک شدن احتمالی باغات محدوده ناژوان سخن به میان آورد و افزود: در برخی از این باغات امکان ورود خدمات آبرسانی با تانکر و ماشین آلات نیست و امکان می‌رود این باغات بزودی خشک شوند.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان هشدار داد: در صورتی که روند خشکسالی زاینده رود ادامه یابد در ناژوان با فاجعه بزرگ زیست محیطی روبه رو خواهیم شد چرا باید در فصل تابستان هر ۱۰ روز یکبار به درختان آبرسانی شود.
وی افزود: در حال حاضر در ناژوان پدیده خزان زودرس بروز کرده و این مشکل به دلیل گرمی هوا و کمبود آب است که به درختان تنش وارده کرده است، که منجر به مرگ و بیماری درختان می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز