خبرگزاری کار ایران

واکاوای معضلات بیکاری در اصفهان:

برای حفظ اشتغال در کشاورزی باید به‌سمت صنایع زود بازده رفت

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۰۴۵

درحال حاضر ریشه و دغدغه همه بحث‌ها در استان اصفهان و آنچه که به اشتغال گره خورده است، بحران آب است. / عدم سردرگمی تولید، نبود حمایت دولت و عملی نشدن قول‌های مساعد برای حمایت از تولیدکنندگان در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، از عوامل ناشی از افزایش بیکاری است.

با توجه به اینکه ۵۰ درصد واحدهای صنعتی دربرخی شهرک‌های صنعتی اصفهان فعال نیستند و ۵۰ درصد دیگر نیز نیمه فعال بوده و یا درحال تعدیل نیرو هستند که این مسئله تبعات بسیار بدی را برای واحدها و اشتغال در بر داشته است و بیکاری‌های روز افزونی در صنایع اصفهان درحال رخ دادن است، به سراغ مسئولان رفتیم تا علل این پدیده را واکاوی کنیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان به دلیل وضعیت نقدینگی و تورم با رکود و نداشتن بازارفروش مواجه‌اند، اظهار داشت: نمونه بارز کارگاه‌هایی که در حال تعدیل و یا تعطیلی به سر می‌برند را می توان درشهرک‌های صنعتی که در حوزه شهر اصفهان قرار دارند مانند شهرک صنعتی مبارکه عنوان کرد.

اصغر برشان تاکید کرد: درحال حاضر۵۰ درصد واحدهای این شهرک فعال نیست و ۵۰ درصد بعدی که در حال فعالیت هستند، بسیاری نیمه فعال بوده و یا درحال تعدیل نیرو هستند که این مسئله تبعات بسیار بدی برای واحدها و اشتغال در بر داشته است.

وی بیان داشت: در معرض خطر ترین واحد هایی که با تعدیل اشتغال روبه رو هستند صنایع کاشی اصفهان و نیلو هستند که به دلایل سوء مدیریت دچار مخاطرات شده‌اند که این مخاطرات نمادهای خود را دروضعیت فروش و تعدیل نیرو های کار به خوبی نشان می دهد.

وی ادامه داد: نمی توان آمار دقیقی از تعداد نیرو های بیکار شده از این صنایع ارائه کرد. چرا که کارفرمایان با تمام شدن قراردادهای کارگران، دیگر تمدید قرار نکرده و کارگران مشغول در این واحدها با وجود چند سال فعالیت از کار بیکار می‌شوند وا بزاری هم وجود ندارد که کارفرما را بتوان زیر سوال برد؟

دبیراجرایی خانه کارگراصفهان، بیان داشت: در حال حاضر ریشه و دغدغه همه بحث‌ها در استان و آنچه که به اشتغال گره خورده است، بحران آب است. چرا که اگر با یک عزم ملی در مجموعه استان و کلانشهر اصفهان فکر جدی برای صرفه جویی و طرح های آبرسانی و اصلاح صحیح آب در داشت و کاشت صورت نگیرد، قطعا کلیه مسائل استان از جمله اشتغال دچار مخاطرات شدید می شود.

وی اضافه کرد: زمانی اصفهان شهر مهاجر پذیر بود. اما به دلیل خشکسالی از این پس مهاجر فرست خواهد شد که با وقوع این پدیده علاوه برتحت تاثیرقرار گرفتن اقتصاد و اشتغال استان، هویت فرهنگی اصفهان نیز دچار خدشه می شود.

برشان، درباره معضلات کار فرمایان نیز گفت: برای احیاء کردن اشتغال‌های موجود در شهرک صنعتی مبارکه، جی و اشترجان که اشتغال در واحد های آن به صورت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده است، افزود: تامین نقدینگی، رفع موانع تولید برای حفظ اشتغال موجود و به کار گیری طرح‌هایی که متناسب با اقلیم منطقه باشد تا بتوان اشتغال را در مناطق فلاورجان و مبارکه حفظ کرد باید به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به سفر وزیر کار و رفاه اجتماعی به همراه وزیر راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت در۵ تیرماه به اصفهان گفت: درسفر هر ۳ وزیر به اصفهان موضوع اشتغال که در حوزه هر یک از این وزراء به نحوی مهم تلقی می شود مورد تاکید مسئولان استان قرار گرفت، البته وزراء نیز قول مساعد دادنند که دولت با جدیت به دنبال راهکارهایی برای توسعه کسب و کار است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان ادامه داد: وزیر کار نیز درسفرشان به اصفهان دیدارهایی با کارگران شهرداری مبارکه و کارگران فلاورجان داشتند که در هر دو محفلی که وزیر حضور داشت دغدغه اصلی معضل آب و اشتغال بود.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار های اعلام شده مسئولان شهرستان فلاورجان، نرخ بیکاری در این شهرستان به دلیل خشکسالی های پی در پی و خشک شدن رودخانه زانیده رود و از بین رفتن بخش کشاورزی به ۲۵ درصد رسیده است که این آمار نگران برای این شهرستان به حساب می آید.

برشان افزود: وزیر کار نیز در جلسه با مسئولان شهرستان فلاورجان، خواهان پیگیری این موضوع در جلسه کار گروه اشتغال استان شد تا بتوان راهکار ایی زود بازده برای برون رفت از این مشکلات در نظر گرفت.

وی گفت: طرح وزیر کار و رفاه اجتماعی برای حل معضل اشتغال کشاورزان در فلاورجان آن بود که یک کارگروه تحقیقاتی در شورای اشتغال استان تشکیل شود، تا با توجه به بررسی پتانسیل و توانمندی منطقه به دنبال ایجاد راهکاری‌هایی باشند که اشتغال را افزایش دهد.

وی اظهار داشت: دیگر راهکار وزیررفاه آن بود که متناسب با اقلیم منطقه فلاورجان بایستی توسعه کشاورزی مدرن با توجه به بحران کم آبی در اصفهان و شهرهای آن در دستور کار قرار گیرد، که از جمله می توان به رونق کشاورزی گلخانه ای که نیاز به آب زیادی ندارد اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به همجواری اصفهان و استعداد ویژه‌ای که مردم فلاورجان در بخش کشاورزی دارند برای آن که بازدهی بیشتر در بخش کشاورزی در این منطقه افزایش یابد بایستی کشت گلخانه ای توسعه یابد.

برشان تصریح کرد: البته در این بین نماینده فلاورجان معتقد بود که آمار بیکاری در این منطقه بیش از ۲۵ درصد است که با توجه به همجواری این شهرستان به فولاد مبارکه و ذوب آهن و آلایندگی های که این کارخانجات برای شهرستان ایجاد می کنند باید سهمی از اشتغال درطرح های این واحد ها برای مردم در نظر گرفته شود.

برشان گفت: در شهرداری مبارکه نیز با توجه به دغدغه هایی که وجود داشت و آلودگی هایی که فولاد مبارکه برای شهرستان مبارکه به‌وجود آورده است، مردم از همجواری این کارخانجات سهمی در اشتغال ندارند و باید برای استخدام در این شرکت ها سهمیه ای برای مردم بومی منطقه درنظر گرفته شود.

اصفهان در صنعت اول، در بیکاری پیشتاز!

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور با بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی و ۱۰۰ هزار واحد صنفی، تولیدی و صنعتی، محسوب می‌شود گفت: ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی استان اصفهان راکد هستند و نرخ بیکاری در آن یک درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

رسول زرگر پور، با بیان اینکه تصمیم گرفتم شخصا مسایل مربوط به اشتغال و سرمایه‌گذاری استان را پیگیری کنم بیان داشت: به نظر می‌رسد با وجود سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان، دیگر نباید مشکل بیکاری در کشور داشته باشیم، اما اکنون نرخ بیکاری اصفهان از متوسط کشوری بیشتر است این در حالی است که هم اکنون یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی کارگری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال استان اعتبار اختصاص یافته بود، تصریح کرد: البته زمانی که این اعتبار به اصفهان رسید ۱۰۰ میلیارد تومان آن کم شد و به ۱۲۰۰ میلیارد رسید.

زرگرپور با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به ناهماهنگی‌ها در سیستم بانکی و شورای اشتغال است البته باید تحرکات، برنامه‌ریزی‌ها و پی‌گیری‌های بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات موجود را کشف و نسبت به از بین بردن آن اقدام کنیم ادامه داد: شورای اشتغال نیز باید برنامه‌ریزی و پیگیری بیشتری برای رفع مشکل اشتغال داشته باشد و ما نیز در جلسات عالی شورای اشتغال در حال پیگیری این موضوع هستیم که به چه دلیل ۳۰ درصد واحدهای صنعتی با رکود روبرو هستند.

استاندار اصفهان تاکید کرد: با توجه به حجم زیاد کارگران اصفهان و معضلات در ارتباط با مسائل کارگری باید وزارتخانه عنایت ویژه‌ای به این استان داشته باشند. نرخ بیکاری بالا و رشد سرمایه‌گذاری پایین در اصفهان سبب شده تا وضعیت اشتغال در استان مناسب نباشد.

زرگرپور با بیان اینکه در سال ۹۲ دستگاه‌های متولی اشتغال باید ۹۰ هزار شغل ایجاد می‌کردند، افزود: بر اساس گزارشات ارائه شده حدود ۷۹ هزار شغل جدید در سال ۹۲ ایجاد شد و این نشان دهنده یک عملکرد ۸۸ درصدی در این خصوص است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته همین مقدار شغل فعال نیز از دست رفته، می‌توان نتیجه گرفت که در مجموع عملکرد استان در اشتغال مثبت نبوده است.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید نرخ اشتغال را حداقل به ۲ برابر وضعیت فعلی افزایش دهیم، بیان داشت: باید به سمت افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان حرکت کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان نیز درباره نرخ بیکاری استان که در حدود ۱ تا ۲ درصد است گفت: استانی مانند اصفهان که دارای حجم بالای صنعت بوده و کاری ترین استان کشوربه حساب می آید متاسفانه درصد بیکاری روبه رشد است.

مجتبی مولیایی؛ عدم سردرگمی تولید، نبود حمایت دولت و عملی نشدن قول‌های مساعد برای حمایت از تولیدکنندگان در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را ناشی از افزایش بیکاری در سال جاری دانست و ادامه داد: درحال حاضرنه تنها صنایع کوچک بلکه صنایع بزرگ به دلیل عدم مدیریت واحدها و تحریم‌ها هنوز بلاتکلیف‌ و دستخوش تحولات شده‌اند و این مسایل بیش از پیش جامعه را تحت‌شعاع قرار داده است.

آینده اصفهان با۶۰۰ هزاربیکار؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه برابر آخرین اطلاعات و آمار به دست آمده، تعداد ۳۰۰ هزار بیکار در استان وجود دارد که بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از آنها در شهرستان اصفهان حضور دارند گفت: تعداد ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در سطح کشور در حال تحصیل هستند که در زمانی نه چندان دور و پس از فارغ‌التحصیلی به جامعه بیکاران ملحق می‌شوند.

وی افزود: اگر حدود ۶.۵ درصد از جمعیت دانشجویی را متعلق به استان اصفهان درنظر بگیریم، در آینده‌ای نزدیک، بیکاران استان به ۶۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان یادآورشد: ۸ هزار و ۳۵۰ واحد تولیدی در استان با ظرفیت بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد درحال فعالیت هستند در سال ۹۲، تعداد ۸۱ هزار نفر در کاریابی‌های استان اصفهان ثبت‌نام کردند که تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها در فرصت‌های شغلی استان بکارگیری شدند که ۹ هزار و ۱۳۷ نفر متعلق به شهرستان اصفهان بوده‌اند.

قادری یادآور شد: در برنامه ۵ ساله سند اشتغال و توسعه سرمایه‌گذاری استان برای سال ۹۳، تعداد ۸۴ هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده که با وضعیت اعطای تسهیلات و شرایط رکود تورمی دولت بدون شک محقق نخواهد شد. البته تقویت حوزه تعاون و راه‌اندازی تعاونی‌های دانش بنیان می‌تواند در راستای اشتغال‌زایی بسیار مؤثر باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان؛ با اشاره به اینکه متأسفانه ۷۳ درصد نیروی کار در کشور فاقد مهارت لازم هستند که این منجر به کاهش کیفیت، کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد، افزود: در سال گذشته ۱۱ میلیون نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح استان اصفهان ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بیکاری در کشور ساختاری است، گفت: آموزش‌های ارائه شده بر اساس نیازهای بازار کار نیست و بین عرضه و تقاضای بازار کار با هم همخوانی وجود ندارد. البته اگر سالانه یک میلیون شغل در ایران ایجاد شود رشد اقتصادی، منجر به افزایش میزان اشتغال خواهد شد.

قادری بیان داشت: استان اصفهان ظرفیت پذیرش یک میلیون گردشگر را در سال دارد که می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود و باید زیرساخت‌های ایجاد اشتغال در این زمینه فراهم شود.

مهاجرت های زیاد عامل بیکاری در اصفهان!

همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ‌نرخ بیکاری در اصفهان ۵/۱درصد بالاتر از متوسط نرخ بیکاری در کشور است اظهار داشت: علت افزایش نرخ بیکاری در اصفهان به دلیل مهاجرت‌هایی است که به این استان صورت می‌گیرد اما برخی واحدهای تولیدی به دلیل مشکلاتی که دارند تعدیل‌هایی در نیروهای خود انجام داده‌اند و به بیکاری در استان افزوده‌اند.

حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه مشکل نقدینگی، قوانین بیمه‌ای و مالیاتی و برخی سختگیری‌ها باعثشده از ظرفیت کامل بنگاه‌های اقتصادی استفاده نشود تصریح کرد: هم اکنون برخی از کارخانجات اصفهان ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه متاسفانه بر اثر خشکسالی شهرستان فلاورجان که روزی سرسبزترین منطقه استان اصفهان بود، در حال تبدیل شدن به کویری خشک است گفت: متاسفانه بر اثر خشکسالی قشر عظیمی از مردم فلاورجان بیکار شده‌اند و این بیکاری به حدی رسیده که برخی از آنها به نان شبشان محتاج هستند.

سیدناصر موسوی لارگانی، با بیان اینکه میانگین نرخ بیکاری در شهرستان فلاورجان بیش از ۲۵ درصد است و می‌طلبد که توجه ویژه‌ای به جوانان این منطقه صورت گیرد تصریح کرد: مردم فلاورجان پیش از انقلاب اسلامی هزینه آب مورد نیاز خود را پرداخت و آن را خریداری کرده‌اند، اما متاسفانه مسئولان بخشی از این آب را به ذوب‌آهن، مجتمع فولاد مبارکه و بخشی را به استان‌های دیگر برای مصرف آشامیدنی فروخته‌اند و بخشی نیز در بالادست بی‌اندازه برداشت شده و این عوامل باعثشد تا مردم فلاورجان امروز از نظر آب آشامیدنی و کشاورزی با مشکلات جدی مواجه شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد مردم فلاورجان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند که متاسفانه با بروز این خشکسالی بیکار شده‌اند به نوعی که اکثر آنها زیرپوشش سازمان‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی قرار گرفته‌اند.

گزارش از: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز