خبرگزاری کار ایران

معاون دادسرای انتظامی در امور نظارت بر ارزشیابی قضات کشور:

در اصفهان ۴۰ درصد کمبود قاضی داریم

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۱۸۶

طبق برنامه ۵ ساله بایستی ۴ هزار قاضی جذب دستگاه قضایی شوند که در کشور تاکنون ۲ هزار نفر جذب شده‌اند و مابقی نیز باید تا سال آینده نیز جذب دستگاه قضا شوند.

معاون دادسرای انتظامی در امور نظارت بر ارزشیابی قضات کشور، با اشاره به کمبود قاضی در دستگاه های قضایی گفت: طبق برنامه ۵ ساله قوه قضائیه بایستی ۴ هزار قاضی جذب دستگاه قضایی شوند که در کشور تاکنون ۲ هزار نفر جذب شده‌اند و مابقی نیز باید تا سال آینده نیز جذب دستگاه قضا شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، علی رنجبر، با اشاره به اینکه در استان اصفهان نیز به علت کمبود قاضی ۵ نفر اخیرا جذب شده اند اظهار داشت: البته در استانی مانند اصفهان که قضات با تجربه ای در آن فعالیت می‌کنند و بعضا بسیاری از آن‌ها بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت دارند سطح توقع از این قضات را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ سلامت و سواد قضایی استان اصفهان، قضات با استخوان و باسوادی دارد ادامه داد: در استان اصفهان تحصیلکرده حقوقی کم نداریم و انتظار می رود خود افراد بومی استان در دستگاه قضا به کار گیری شوند.

وی تاکید کرد: البته در اصفهان فضا به این گونه است که تحصیلکرده های حقوقی بیشتر مایلند در شهر شان بمانند و این منوال در استان های دیگر بدین گونه نیست.

رنجبر، با بیان اینکه در مجموع عملکرد قضات استان اصفهان را در مقایسه با نرم کشوری مثبت ارزیابی می کنم اظهار داشت: بازرسی در استان اصفهان در چهار حوزه قضایی انجام شد که ۱۷ نفر به تمام بخش‌های قضایی استان سر زده‌ و پرونده‌ها را رسیدگی و عملکرد قضات را بررسی نمودند.

این مقام مسئول قوه قضائیه افزود: در نهایت پس از ۱۰ روز بازرسی، ازهرقاضی پنج پرونده بررسی و نقاط قوت و ضعف هرکدام از قضات براساس آئین نامه ارزشیابی قضات مشخص شد و با توجه به نتایج به دست آمده ۳۱ نفر از قضات به عنوان قاضی نمونه استان به قوه قضائیه معرفی شدند.

معاون دادسرای انتظامی تصریح کرد: رعایت اخلاق و نزاکت اسلامی و همچنین داشتن حسن خلق و تکریم ارباب رجوع از جمله ملاک‌های ارزیابی قاضیان است.

وی درامورنظارت برارزشیابی قضات با تاکید بربومی شدن نظارت بر قضات گفت: برای بومی ساختن نظارت و بازرسی قضات تلاش کردیم تا نمایندگان دادسرای انتظامی و ارزشیابی در استان مستقر شوند و همچنین رییس دادگستری کل استان بر اساس آئین نامه هیئت‌هایی را برای بازرسی و ارزشیابی اعزام کند.

رنجبراضافه کرد: اگرکسی شکایتی از قضات داشت می‌تواند به دادسرای انتظامی ابلاغ کند و البته رییس دادگستری نیز در این زمینه دارای اختیار است.

معاون دادسرای انتظامی؛ با ابراز رضایت از عملکرد استان اصفهان ادامه داد: در بازرسی‌ها به دنبال تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف هستیم و بر اساس بازرسی‌هایی که داشتیم عملکرد قضات مثبت بوده است و تعداد بسیاری از قضات لایق تجلیل و تقدیرند.

رنجبر؛ با اشاره به بازرسی‌های قوه قضائیه تصریح کرد: دادسرای انتظامی علاوه بر رسیدگی به شکایات بررسی‌هایی نیز از وضعیت همکاران قضایی خواهد داشت و این بازرسی‌ها به صورت مستمر و برخی آشکار و برخی پنهان انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر این که عملکرد منفی در قوه قضائیه وجود ندارد، ادامه داد: نقاط ضعفی همچون رسیدگی طولانی مدت به برخی پرونده‌ها وجود دارد که آن نیز به دلیل کثرت کار و پرونده‌هایی است که یک قاضی باید آن‌ها را بررسی کند اما نمی‌توان این مورد را نقطه ای منفی برای دادگستری دانست.

وی به بازرسی پنهان اشاره و اظهار کرد: بازرسی پنهان با مجوز مقامات عالی رتبه قضایی مانند رییس قوه قضائیه انجام می‌شود و بر اساس آن افراد بازرس به صورت ناشناس وارد حوزه قضایی می‌شوند و به بررسی اوضاع می‌پردازند؛ این بازرسی به تازگی شروع شده و ثمرات خوبی نیز داشته است.

تجلیل از ۳۰ قاضی نمونه استان اصفهان

همچنین روز شنبه ۷ تیرماه جاری در آیینی به مناسبت سالروز شهادت شهید بهشتی و روز قوه قضائیه از ۳۰ قاضی نمونه استان اصفهان تجلیل شد.

بر اساس این گزارش، این مراسم باحضور معاون دادسرای انتظامی در امور ارزشیابی قضات کشور، استاندار اصفهان، رییس کل دادگستری استان اصفهان؛ دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان از ۳۰ قاضی نمونه استان اصفهان تجلیل شد.

گفتنی است، اسامی قضات نمونه استان اصفهان به شرح زیر است: مهدی مُلایی اردستانی، رییس شعبه ۵ دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان؛ علی اصفهانی، رییس شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان؛ احمدعلی تفویضی زواره، رییس شعبه ۲۰ دادگاه تجدید نظر استان اصفهان؛ مهدی رحیمی، مستشار دادگاه تجدید نظر استان اصفهان؛ محمد محمدی، رییس شعبه ۶ دادگاه عمومی، حقوقی اصفهان؛ علیرضا اصلانی، رییس شعبه ۹ دادگاه عمومی، حقوقی اصفهان؛ حسین مقضی، رییس شعبه ۴ دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان؛ محمدجواد حاجی زاده، رییس شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی، جزایی اصفهان؛ شهرام صفایی، دادرس علی البدل دادگاه عمومی اصفهان؛ سیدحسین حسینی، دادرس علی البدل دادگاه عمومی، حقوقی اصفهان؛ مصطفی وطن خواهان اصفهانی، بودند.

حائز اهمیت است در این مراسم از رییس شعبه ۵ دادگاه نظامی یک اصفهان؛ کوروش کریم زاده، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان؛ کیوان هنرفر، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان؛ سیدمهدی هاشمی ن‍ژاد، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان؛ سوسن باقرپور، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان؛ طاهره عابدینی، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان؛ شادی پورحسین، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان؛ محبوبه محققی نیا، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب نایین؛ سیدهاشم سیدصالحی، رییس دادگستری شهرستان فریدون شهر؛ شیرانی، رییس دادگستری شهرستان فلاورجان؛ سیدرضا طباطبایی، رییس دادگستری شهرستان خور و بیابانک؛ حمیدشاه محمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرین شهر؛ فتح الله محمدی فشارکی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان برخوار؛ محسن تاج افروز، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آران و بیدگل؛ میثم نیک سرشت، رییس شعبه ۲ دادگاه عمومی، حقوقی شهرستان آران و بیدگل؛ علی اسماعیلی، رییس شعبه ۲ دادگاه عمومی، حقوقی شهرستان خمینی شهر؛ محمدرضا توکلی، رییس شعبه ۵ دادگاه عمومی، حقوقی شهرستان خمینی شهر؛ جعفر زمانی، رییس شعبه ۳ دادگاه عمومی، حقوقی شهرستان نجف آباد؛ غلامرضا جعفری نیسیانی، رییس شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی شهرستان نجف آباد؛ جابر محمدی، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گلپایگان می باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز