خبرگزاری کار ایران

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان مطرح کرد:

جلوگیری از هدر رفت آب در آبیاری فضای سبز با استفاده از سیستم میراب الکترونیکی

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۱۷۸

پساب تصفیه شده شهر اصفهان می تواند نیاز آبی ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز را تامین کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: آب یکی از عوامل تعیین کننده در حفظ و نگهداری فضای سبز است از طرفی با توجه به شرایط اقلیمی خاص اصفهان و با توجه به اقدامات نادرستی که در سال‌های گذشته باعثایجاد بحران کم آبی در شهر اصفهان شده است بایستی برای نگهداری و توسعه فضای سبز تدابیر جدیدی اندیشه شود.
به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ محسن رنجبر با اشاره به راهکارهای نگهداری فضای سبز در شرایط کم آبی اظهار داشت: استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم به کم آبی، انجام روش آبیاری زیر سطحی، آبیاری تحت فشار و استفاده از خاک غنی شده که به این منظور انجام شده و همچنان ادامه دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان همچنین از انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی شهرداری اصفهان در خصوص ﮔﻮنه‌های مقاوم و سازگار با اقلیم شهر اصفهان سخن به میان آورد و افزود: در دو مرکز تحقیقاتی محمودآباد و جروکان بر روی گونه‌های مختلف گیاهی متناسب با این شرایط اقلیمی کار مطالعاتی انجام شده است و ﮔﻮنه‌های ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ هر ﻣﻨطقه در اصفهان ﻣﺸﺨﺺ شده‌اند.
وی همچنین به مجهز شدن عرصه‌های فضای سبز به سیستم کنتور الکترونیکی هوشمند اشاره کرد و گفت: با استفاده از سیستم میراب الکترونیکی از هدر رفت آب در آبیاری فضای سبز جلوگیری خواهد شد به طوری که ابتدا نیاز آبی عرصه‌های فضای سبز مشخص می‌گردد و سپس بر اساس نیاز آبی گونه‌های مختلف آب به عرصه اختصاص می‌یابد.
رنجبر بیان داشت: کنتور الکترونیکی اجازه نمی‌دهد نه آب در فضای سبز‌‌ رها شود و نه کم آبی باعثخشک شدن درختان و فضای سبز شود و برهمین اساس خطای انسانی برای آبیاری فضای سبز به حداقل می‌رسد.
رنجبر از انعقاد قرارداد جدید با پیمانکاران فضای سبز شهر اصفهان از ابتدای خردادماه سال جاری برای افزایش بهره وری در مصرف آب در قالب پروتکل‌های آبیاری الکترونیکی خبرداد و ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر فضای سبز شهر اصفهان از آب روان زاینده رود و چاه‌های سطحی به عنوان یکی از منابع مهم آب محروم می‌باشد؛ امید است با گسترش استفاده از میراب الکترونیکی بتوانیم کسری وجود آب را با افزایش بهره وری جبران کنیم.
وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های انتقال و ذخیره سازی آب در شهر اصفهان افزود: طی سالیان گذشته شبکه‌ای منسجم از خطوط انتقال قوی و منابع ذخیره آب و کلکتورهایی در سطح شهر طراحی و به اجرا در آمده و در حال گسترش می‌باشند تا ما بتوانیم با مدیریت روی منابع آب موجود از مناطق پرآب به مناطق کم آب کمک نموده و عرصه ۵۲۰۰ هکتاری فضای سبز اکولوژیکی شهر اصفهان را در بحران موجود کم آبی زنده و سرحال نگه داریم.
معاون خدمات شهری شهرداری تصریح کرد: در حال حاضر با استفاده از این زیرساخت‌ها منطقه ۶ شهرداری به کمک منابع آب موجود در مناطق ۵و ۳ در حال سپری کردن ایام بحرانی آب در منطقه می‌باشد.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری در سال‌های اخیر به دنبال در اختیار گرفتن منابع آبی پایدار برای حفظ فضای سبز شهر بوده است خاطر نشان کرد: پساب تصفیه شده شهر اصفهان می‌تواند نیاز آبی ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز را تامین کند.
وی با اشاره به اینکه پساب خروجی تصفیه خانه سپاهان شهر به میزان ۷۰ لیتر در ثانیه تا ۱۲ ماه آینده برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده مناسب سازی خواهد شد ادامه داد: طرح انجام تصفیه ثانویه پساب خروجی تصفیه خانه سپاهان شهر با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریال در حال انجام است و انجام این طرح در در تصفیه خانه‌های جنوب، شمال و شاهین شهر برای فضای سبز شهر در دستور کار می‌باشد.
رنجبر با اشاره به مشکلات ناشی از کم آبی در فضای سبز ۱۲۰۰ هکتاری ناژوان شامل فضای سبز جنگلی شهری، باغات و مزارع کشاورزی مردم غرب اصفهان اظهار امیدواری کرد: با همکاری دیگر ارگان‌های مسئول همچون آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی و با حمایت استانداری اصفهان مشکل آب این عرصه با اهمیت و ریه شهر اصفهان نیز برطرف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز